صفحه اصلی » مقالات » قوانین کار و بیمه » عدم صلاحیت محلی مرجع رسیدگی کننده

عدم صلاحیت محلی مرجع رسیدگی کننده



همانطور که در مقاله عدم صلاحیت مرجع رسیدگی کننده هم توضیح دادیم دادگاه یا مرجع رسیدگی کننده ممکن است دو نوع عدم صلاحیت داشته باشند؛ یکی از آنها عدم صلاحیت محلی و دیگری عدم صلاحیت ذاتی مرجع یا دادگاه است. در ادامه مقاله قصد داریم توضیحات بیشتری را در ارتباط با عدم صلاحیت محلی مرجع رسیدگی‌کننده برایتان شرح بدهیم.

معنای عدم صلاحیت محلی مرجع رسیدگی کننده

صلاحیت محلی یعنی حتماً فردی که دادخواست می‌دهد باید در محلی که مشغول به کار است و خوانده در آن محل حضور دارد دادخواست خود را تنظیم نماید‌. به طور مثال: اگر کارگری در تهران کار می‌کند اما ساکن شهرهای شمالی کشور است نمی‌تواند درشهر محل سکونت خود دادخواست بدهد و حتماً باید در تهران دادخواست خود را ثبت کند. اگر فرد مورد نظر در شهر محل سکونت خود دادخواست بدهد ممکن است اداره کار قرار عدم صلاحیت محلی را صادر نماید.

در این شرایط دو حالت وجود دارد؛ یا اداره کار عدم صلاحیت محلی را صادر کرده و یا کارفرما متوجه این موضوع شده و آن را مطرح می‌کند. البته برای مطرح شدن این موضوع توسط کارفرما، شرایط و زمان خاصی تعیین شده است.

مطابق ماده ۷۷ آیین دادرسی کار: ایراد عدم صلاحیت محلی فقط در اولین جلسه دادرسی و قبل از ختم مذاکرات به عمل خواهد آمد.

دریافت مشاوره در خصوص روابط کار

شرایط مطرح شدن عدم صلاحیت محلی مرجع رسیدگی کننده

هنگامی که تاریخ اولین جلسه رسیدگی به کارفرما و کارگر ابلاغ شد کارفرما تا جلسه اول فرصت دارد که بررسی‌های لازم را انجام داده و در جلسه اول هیئت رسیدگی کننده عدم صلاحیت اداره کار را مطرح نماید. جالب است بدانید که در این شرایط، رسیدگی به پرونده متوقف نخواهد شد. بلکه تنها بررسی آن به اداره کار یا مرجع دیگری انتقال پیدا خواهد کرد. همچنین در این شرایط ممکن است برخی از خواسته‌هایی که کارگر و کارمند داشته با مانع روبه‌رو شود!

گاهی بعد از اتمام جلسه اول بعد از گذشت چند روز کارفرما متوجه می‌شود که مرجع رسیدگی‌کننده صلاحیت رسیدگی به این پرونده را از لحاظ محلی نداشته در این صورت کارفرما فرصت خود را از دست داده است و نمی‌تواند به این موضوع اعتراض کند. همان‌طور که گفتیم تنها مهلت کارفرما برای مطرح کردن این موضوع، جلسه اول رسیدگی است. جالب است بدانید که اگر کارفرما در زمان تعیین شده عدم صلاحیت مرجع را مطرح نکند و پس از آن رأی توسط مرجع رسیدگی کننده صادر شود رأی قابل ابطال نخواهد بود؛ چرا که پیش از آن خوانده با این قضیه مشکلی نداشته یا آن را مطرح نکرده است! حتی اگر اداره کاری صلاحیت محلی نداشته باشد اما در زمان تعیین شده کارفرما صحبتی در ارتباط با عدم صلاحیت نکرده باشد رسیدگی به پرونده در آن اداره کار، ادامه خواهد یافت.

سخن پایانی

اگر در فرایند شکایت در اداره کار مشکلی برایتان پیش آمد یا متوجه شدید که مرجع رسیدگی‌کننده عدم صلاحیت محلی دارد اما شما در زمان تعیین شده اعتراض نکردید برای اینکه حق و حقوقتان از بین نرود می‌توانید با مشاورین و متخصصین ما ارتباط برقرار کنید.

 

 

 

 

 

 

 

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر