حداقل حقوق و دستمزد 1403 چقدر است؟

حقوق و دستمزد 1403

با شروع سال جدید کارکنان بسیاری می‌خواهند از میزان حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ اطلاع یافته و بدانند که حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ که برای آن‌ها تأیید شده چه میزان است. افراد شاغل باید با توجه به قانون کار ایران حقوق دریافت کنند. ما در این مقاله شما را با مبلغ افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ که توسط شورای عالی کار مشخص شده و میزان مزد روزانه‌ کارگران در سال ۱۴۰۳ آشنا خواهیم کرد. با مجله دوامضا همراه باشید و هرآنچه درباره‌ حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ می‌خواهید را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

منظور از حداقل دستمزد چیست؟

حداقل دستمزد مبلغی است که در ازای کار انجام شده و یا خدمت صورت گرفته در مدتی مشخص به کارگر پرداخت می‌شود. هیچ فرد و یا هیچ کارگاهی حق پرداخت کمتر از آن به کارگر را ندارد. مبلغ حداقل دستمزد باید طوری مشخص شود که جوابگوی هزینه‌های زندگی خانواده‌ها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه باشد. اما براساس قانون کار، حداقل دستمزد 1403 چقدر است؟ این مبلغ هر سال در یک بخشنامه مثل بخشنامه مزد 1403 ابلاغ می شود.

حداقل دستمزد 1403 چقدر است؟

میزان حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ که در نشست صورت گرفته در شورای عالی کار برای کارگران مشخص شده با ۳۵. ۳ درصد افزایش حقوق به ۷,۱۶۶,۰۰۰ تومان رسیده و موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

  • مبلغ حق اولاد که از مبلغ ۵۳۷,۰۰۰ تومان به ۷۱۶,۶۰۰ تومان رسید.
  • مبلغ مربوط به بن خواروبار که از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
  • مبلغ حق مسکن مبلغ ۹۰۰ هزار تومان سال پیش باقی ماند.
  • مبلغی ۵۰۰ هزار تومانی تحت عنوان حق تاهل برای کارگران متاهل در نظر گرفته شد.

اگر شاغل هستید و یک قرارداد کاری دارید، لازم است تا از همه حقوق و مزایا خود که توسط قانون و اداره کار تعیین شده، مطلع باشید، طبق قانون، هر کارفرما باید باتوجه به حداقل دستمزد هر سال، حقوق کارکنان خود را پرداخت کند. بنابراین اگر حقوق دریافتی شما کمتر از این میزان است، می توانید با دریافت مشاوره قانون کار از سمیه عبدالوند، از کارفرما خود شکایت کنید.

حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ در ایران چقدر است؟

با توجه به مبلغ پایه حقوق مشخص شده توسط شورای عالی کار و تأیید دولت، میزان حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ با میزان افزایش تصویب شده به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسید که به این مبلغ حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بابت حق کارگری و خواروبار اضافه شده و برای افراد متاهل نیز ۵۰۰ هزار تومان حق تاهل و به ازای هر فرزند ۷۱۶ هزار تومان حق اولاد تعلق گرفت.

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون کار

طبق جلسات صورت گرفته توسط شورای عالی کار و همچنین تأییدیه دولت، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ با در نظر گرفتن تورم و ایجاد تعادل در بازار، با افزایش 35.3 درصدی مشخص گردید و مبلغ آن حدود ۷ میلیون ۱۶۶ هزار تومان شد.

برای تعیین حداقل حقوق برای کارگران در سال ۱۴۰۳، میزان نرخ تورم و میزان افزایش هزینه‌های مربوط به زندگی افراد و شرایط اقتصادی و زندگی خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود و متناسب با آن‌ها سعی می‌کنند مبلغی را مشخص کنند که جوابگوی زندگی خانواده‌ها باشد‌.

هر چه میزان هزینه‌های زندگی بالا رود و افزایش پیدا کند باید به نسبت آن حقوق کارگران نیز افزایش یابد تا کارگران از پس تأمین هزینه‌های زندگی خود برآیند. برای مشخص کردن میزان افزایش حقوق باید به خط فقر نیز توجه کرد و درصد افزایش به گونه‌ای باشد که موجب فاصله گرفتن کارگران از خط فقر و تأمین شدن زندگی آن‌ها توسط حقوق مشخص شده گردد.

حقوق روزانه کارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

حداقل حقوق روزانه‌ی کارگران بر مبنای ۳۰ روز کارکرد آن‌ها، معادل ۲۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان است که مبلغ بن و حق مسکن به ازای هر روز کارکرد ۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان و حق اولاد نیز برای دستمزد روزانه ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه می‌گردد.

حداقل حقوق ساعتی در سال ۱۴۰۳

برای هر ساعت کار پرسنل مبلغ حداقل حقوق در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۳، حدوداً ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که برای هر ساعت کار کردن به پرسنل تعلق می‌گیرد.

حقوق 1403

حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش خواهد یافت؟

طی جلسات صورت گرفته توسط کمیته مربوط به حقوق و دستمزد و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، میزان حداقل حقوق و مزایایی که برای شاغلان مشمول و یا غیر مشمول خدمات کشور در سال ۱۴۰۳ مشخص گردید، افزایش ۲۰ درصدی یافت. حداقل مبلغی که باید در قرارداد و حکم کارگزینی آن‌ها لحاظ گردد مبلغ ۱۰ میلیون تومان شد یعنی کف حقوق کارمندان مبلغ ۱۰ میلیون تومان است و علاوه بر آن مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز به صورت ثابت به حقوق کارمندان اضافه می‌گردد.

میزان افزایش حقوق به صورت پلکانی صورت می‌گیرد و به آن‌هایی که حقوق کمتری می‌گیرند مبلغ بیشتری تعلق می‌گیرد و میزان افزایش بیشتری دارند.

افزایش ۲۰ درصدی در حقوق کارمندان به تنهایی برای تأمین نیاز‌های معیشتی کارمندان کافی نیست و دولت باید راهکار‌هایی را برای بهبود معیشت کارمندان به کار بگیرد و اقدامات تکمیلی را صورت دهد‌. البته به همین منظور برخی از خدمات رفاهی کارگران در نظر گرفته شده است!

فرمول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ با توجه به حداقل دستمزد

با در نظر گرفتن حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳ از فرمول مشخصی برای محاسبه‌ حقوق و دستمزد استفاده می‌کنند. فرمول حداقل دستمزد دارای ۲ بخش است:

تخمین حقوق پایه

برای تخمین حقوق و پایه، کارفرما و کارمند و یا کارگر متناسب با روش‌های مربوط به حقوق ثابت و متغیر حقوق پایه را مشخص می‌کنند. در قسمت حقوق ثابت میزان پایه حقوق تمام کارمندان یک مبلغ است ولی در مشخص کردن حقوق متغیر عواملی چون تجربه و تخصص کارمند در مشخص کردن حقوق تأثیر‌گذار است.

محاسبه‌ سایر اقلام حقوق و دستمزد

سایر اقلام مربوط به حقوق و دستمزد شامل کسورات حقوق، مالیات و مزایای تعلق گرفته به کارمند و یا کارگر است. مزایای متعلقه به حق مسکن، حق اولاد، هزینه ایاب و ذهاب، اضافه کاری و حق سنوات می‌گویند. کسورات حقوق شامل هزینه بیمه تأمین اجتماعی، بیمه حوادث و عمر، مالیات و وام‌های گرفته شده توسط پرسنل است. با توجه به موارد فوق، فرمول حداقل حقوق و دستمزد به شرح زیر است:

حقوق خالص = حقوق پایه + مزایا – کسورات

حقوق و دستمزد 1403 را بدانید!

در این مطلب تلاش کردیم تا فرمول محاسبه حقوق و دستمزد 1403 را به شما شرح دهیم. بنابراین حداقل دستمزد ساعتی، روزانه و ماهانه برای کارگران در سال 1403 را تشرح کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص قانون کار، مشاوره قانون کار و وکیل اداره کار مطالب تخصص مجله و تیم حرفه ای دوامضا را دنبال کنید.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر