شکایت از کارفرما بابت بیمه



 

هنگامی که کارگری در یک کارگاه استخدام می‌شود کارفرمای او یا مسئول کارگاه را موظف می‌کنند تا برای کارگر بیمه رد کند. بیمه تأمین اجتماعی، یک حق ثابت برای تمام کارگران به حساب می‌آید. شاید برخی گمان کنند که بیمه فواید زیادی برای آنان ندارد. حتی برخی از کارگران هنگام استخدام از کارفرمای خود می‌خواهند تا برای آنها بیمه رد نکرده و مبلغ بیمه را جداگانه به حساب کارگر واریز کند. البته اغلب کارفرمایان به دلیل غیرقانونی بودن این کار، از انجام آن امتناع می‌ورزند و همواره بیمه را برای کارگران رد می‌کنند. لازم است کارگران بدانند که بیمه تأمین اجتماعی برای آنها فواید بسیار زیادی دارد. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه می‌دهیم.

شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن کارگر

همان‌طور که در قبل نیز اشاره کردیم کارفرما موظف است که اسم کارگر را جزو لیست بیمه تأمین اجتماعی خود قرار دهد. در صورتی که کارفرما برای کارگر و کارمند خود بیمه تأمین اجتماعی رد نکند کارگر می‌تواند فرایند شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن را در پیش بگیرد. لازم است بدانید که در ماده ۱۴۸ قانون کار، قانون‌گذار رد کردن بیمه را برای کارگران توسط کارفرما اجباری می‌داند. قانون‌گذار این ماده را برای حمایت از کارگران تعیین کرده است.

اغلب کارفرمایانی که از بیمه نکردن کارگران و کارمندان خود امتناع می‌ورزند دلایل توجیه‌کننده‌ای نزد خود دارند؛ از جمله این دلایل می‌توانیم به نداشتن مجوز کارگاه اشاره کنیم. در واقع اگر کارفرمایی کسب و کاری را بدون مجوز راه بیندازد قطعاً برای رد کردن بیمه کارگران و کارمندان خود مصمم نخواهد بود. در صورتی که چنین کارفرمایی برای کارگران خود بیمه رد کند ممکن است است نداشتن مجوز کارگاه یا کد کارگاهی او را در دردسر بیندازد.

شکایت بابت بیمه نکردن کارگر

تعدادی از کارفرمایان نیز گمان می‌کنند که بیمه یک هزینه اضافی به حساب می‌آید و به همین دلیل برای صرفه جویی در هزینه‌های خود با کارگران توافق می‌کنند که برای آنها بیمه رد نشود گاهی اوقات نیز این مطلب را در قرارداد قید می‌کنند. چنین قراردادی اصلاً پایه و اساس قانونی ندارد؛ چرا که رد کردن بیمه برای کارگران از جمله الزامات کارفرمایان به حساب می‌آید. حتی اگر کارگر قراردادی را امضا کند که در آن نوشته شده باشد حق بیمه نمی‌خواهم باز هم بیمه تأمین اجتماعی به او تعلق می‌گیرد و کارفرما موظف است اسم او را جزو لیست بیمه ثبت کند.

برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند هر چند ماه یک بار کارگران و کارمندان خود را تعویض کنند. گاهی اوقات ناسازگاری‌هایی میان این کارفرمایان و کارگران به وجود می‌آید. برخی از کارگران در این شرایط بر اثر نپرداختن حقوق بعد از اتمام کار به اداره کار شکایت می‌کنند.

در این صورت برای رسیدگی به شکایت ابتدا باید رابطه کارگری کارفرمایی ثابت شود و برای اثبات این رابطه رد کردن بیمه تأمین اجتماعی توسط کارفرما یک دلیل بسیار محکم به حساب می‌آید. بدین ترتیب بسیاری از کارفرمایان برای اینکه رابطه کارگری و کارفرمایی در شرایط این چنینی به راحتی اثبات نشود از رد کردن بیمه تأمین اجتماعی برای کارگران امتناع می‌ورزند.

شکایت از کارفرما بابت بیمه بیکاری

موارد بسیاری وجود داشته است که کارفرما قبل از تمام شدن قرارداد، کارگر خود را اخراج کرده است. در این شرایط کارگر ۳۰ روز مهلت دارد تا به اداره کار، بیکاری خود را اعلام نماید. در صورتی که اخراج بی دلیل توسط کارفرما صورت بگیرد کارگر می‌تواند ظرف مدت ۳۰ روز بعد از اخراج به اداره کار شکایت کند تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

در رابطه با بیمه بیکاری نیز می‌توانیم بگوییم که علاوه بر اخراج، به دلیل اتمام قرارداد، بر اثر حوادثی مانند سیل یا بیماری‌هایی مانند ویروس کرونا نیز بیمه بیکاری به افراد بیکار شده تعلق می‌گیرد.

شکایت برای حق بیمه

شرایط کلی برای دادن بیمه بیکاری به کارگر وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توانیم به داشتن سابقه شش ماهه بیمه تأمین اجتماعی اشاره کنیم. البته اگر خروج کارگر از کار به دلیل اخراج نباشد و حوادثی مانند آتش سوزی سبب بیکاری شده باشد در صورت داشتن حتی سابقه یک روزه تأمین اجتماعی نیز بیمه بیکاری به کارگر بیکار تعلق می‌گیرد. اما در ارتباط با اخراج باید حداقل از شش ماه قبل برای فرد مربوطه بیمه تأمین اجتماعی رد شده باشد.

معمولاً افرادی که بیمه بیکاری می‌گیرند مشمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند. به طور مثال اگر کارگری در مغازه‌ای مشغول به کار باشد و صاحب مغازه برای او بیمه رد نکند، بعد از اخراج نیز بیمه بیکاری به او تعلق نمی‌گیرد. همچنین این قضیه برای تبعه کشورهای خارجی نیز صدق می‌کند. معمولاً اتباع خارجی بیمه بیکاری دریافت نخواهند کرد.

مستمری بگیران، بازنشستگان و از کار افتادگان کلی نیز مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند. لازم است بدانید که بیمه بیکاری برای مدت معینی به کارگر تعلق می‌گیرد. همچنین هرچه قبل از اخراج  زمان بیشتری برای کارگر بیمه رد شده باشد مستلزم پرداخت بیمه بیکاری برای مدت زمان طولانی‌تری می‌شود.

مبلغی که برای بیمه بیکاری به کارگر تعلق می‌گیرد به ازای هر روز ۵۵% مزد روزانه کارگر است.

برخی از کارگران بعد از فرایند اخراج، شکایت از کارفرما بابت بیمه و سنوات را در پیش می‌گیرند. شکایت از کارفرما برای بیمه و سنوات نیز از چند مرحله تشکیل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مراحل شما را ارجاع می‌دهیم به مقاله شکایت از کارفرما و مقاله بیمه بیکاری

شکایت از کارفرما بابت بیمه و حقوق

شکایت از کارفرما به علل گوناگونی انجام می‌پذیرد. گاهی اوقات کارفرمایی به دلایل متفاوت، حقوق کافی را به کارگر پرداخت نمی‌کند و یا بیمه کارگر را به صورت کامل رد نخواهد کرد. در این صورت کارگران می‌توانند از کارفرما برای پرداخت حق بیمه و مابه التفاوت حقوق خود شکایت کنند.

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که نمونه متن شکایت از کارفرما بابت بیمه چگونه است. تنظیم متن شکایت کارگر کار آسانی نیست. باید فردی که در این زمینه از مهارت و تجربه کافی برخوردار است تنظیم متن را انجام دهد. پیشنهاد می‌کنیم تنظیم متن شکایت را به افراد متخصص بسپارید تا به بهترین نحو ممکن شکایت شما انجام پذیرد و و به نتیجه دلخواه خود برسید!

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه

برای آنکه بخواهید از کارفرما بابت بیمه شکایت کنید ابتدا باید میزان پرداخت قانونی حق بیمه را  بدانید! طبق قانون ۳۰ درصد حقوق کارگر باید به عنوان حق بیمه او به اداره بیمه تأمین اجتماعی واریز شود. ۲۳ درصد از این ۳۰ درصد را کارفرما باید  پرداخت کند. ۷ درصد باقیمانده نیز از حقوق کلی کارگر کسر می‌شود؛ چرا که کارگر خودش باید ۷ درصد باقی مانده را پرداخت کند. در صورتی که در محاسبه مقادیر ذکر شده اشتباهی انجام پذیرد. کارگر می‌تواند از کارفرما بابت بیمه شکایت کند.

بیمه نکردن کارگر

برخی از کارگران، شکایتی که انجام می‌دهند به دلیل نپرداختن و یا نامنظم پرداختن حق بیمه است. لازم است بدانید که اگر کارفرمایان حق بیمه را نقدی به حساب کارگر واریز کنند تا او خودش حق بیمه را واریز نماید مشکلات بسیاری برایشان پیش خواهد آمد.

به طور مثال یکی از کارفرمایان حق بیمه را به صورت نقدی هر ماه برای کارگر خود واریز می‌کرد بعد از چند ماه کارگر به اداره کار رفته و از کارفرما بابت رد نکردن بیمه شکایت کرده است. در این مورد حق با کارگر بوده و کارفرما علاوه بر مبالغ نقدی که به کارگر داده است مبالغ دیگری بابت پرداخت حق بیمه برای رفع شکایت پرداخت کرد. جلب‌تر آن که مستلزم پرداخت جریمه هم شد!

شکایت از کارفرما بابت بیمه مراحل متعددی دارد. اگر از مراحل آن آگاهی ندارید و یا نمی‌دانید که به چه صورت باید این کارها را انجام دهید می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

به طور کلی برای ثبت شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب یا مواردی مانند بیمه ابتدا باید به دفاتر پیشخوان رفته و با در دست داشتن مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار مرحله احراز هویت را انجام دهید. بعد از احراز هویت باید به سایت شکایت از کارفرما بابت بیمه مراجعه کنید. البته منظورمان همان پورتال ورود به سامانه جامع اداره کار است. بعد از آن باید منتظر تشکیل جلسه رسیدگی در اداره کار بمانید. بعد از جلسه رأی به نفع شما یا کارفرما صادر می‌شود.

اگر از نتیجه مثبت شکایت خود مطمئن نیستید و نمی‌دانید که شکایت شما بابت بیمه به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟ می‌توانید از سراسر کشور به متخصصین ما رجوع کنید. خدمات ما علاوه بر شهر تهران برای کارگران و کارفرمایان در تمام شهرهای کشور نیز قابل ارائه است.

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه

برخی از کارگران گمان می‌کنند که مهلت خاصی برای شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه تأمین اجتماعی وجود دارد. در حالی که این‌گونه نیست! در این مورد هیچ مهلت خاصی برای امر شکایت ذکر نشده است و کارگر می‌تواند در هر زمانی شکایت خود را در اداره کار ثبت نماید.

شکایت از بیمه

البته ثبت شکایت به این راحتی‌ها نیست که خودتان بخواهید به اداره کار رفته و آن را انجام دهید. بلکه باید طولانی تر نشدن فرایند شکایت و کوتاه شدن روند دریافت حق و حقوق خودباید این کار به افراد متخصص بشپارید این کار را افراد متخصص که از جزئیات و قوانین اداره کار مطلع هستند انجام دهند. در اینجا می‌توانید شکایت خود را به متخصصان ما بسپارید.

میزان جریمه کارفرما بابت بیمه نکردن کارگر

در صورتی که کارفرما تا آخرین روز ماه برای کارگر بیمه رد نکند، جریمه خواهد شد. طبق قوانین کار در آن صورت کارفرما علاوه بر پرداخت نکردن حق بیمه به اندازه دو تا ده برابر حق بیمه نیز باید جریمه بپردازد. به طور کلی در دو مورد، برای کارفرما جریمه تعیین می‌شود: مورد اول جریمه‌ای است که برای عدم ارسال لیست بیمه کارگران در نظر گرفته شده و مورد دوم برای عدم پرداخت حق بیمه و یا تأخیر در پرداخت آن است.

سخن آخر

در این مقاله صفر تا صد شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه را برایتان شرح دادیم. همچنین گفتیم که در چه صورت کارگر می‌تواند برای بیمه از کارفرما شکایت کند و یا آنکه کارفرما در چه شرایطی مستلزم پرداخت جریمه برای رد نکردن بیمه کارگران می‌شود. با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در ارتباط با حقوق کارگر در اختیارتان قرار گرفت. پیشنهاد می‌کنیم اگر کارگر هستید و می‌خواهید در مکان جدیدی استخدام شوید حتماً دقت کنید تا پرداخت حق بیمه در قرارداد شما قید شده و کارفرما برای شما به اندازه کارکردتان بیمه رد کند. اگر در ارتباط با شکایت از کارفرما به مشکل برخوردید می‌توانید پیگیری روند شکایت را به متخصصان ما بسپارید. برای ارتباط با ما کلیک کنید.

 

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر