چگونه از کارفرما شکایت کنیم وقتی قرارداد نداریم؟
- قوانین کار و بیمه
- ایمان دانشگر | مدیر محتوا
چگونه از کارفرما شکایت کنیم وقتی قرارداد نداریم؟
برخی از کارفرمایان بدلایلی با کارمندان و کارگران خود قرارداد نمیبندند. البته بدون قرارداد که نمیشود در جایی کار کرد یا باید قرارداد کتبی داشته باشید یا قرارداد شفاهی که توافقات به صورت شفاهی انجام شده است. بسیاری از افراد که قرارداد ندارند و میخواهند از کارفرمای خود شکایت کنند بدلیل عدم اطلاع از روند کار شکایت مرتکب اشتباهاتی می شوند.
شکایت از کارفرما بدون قرارداد یا برعکس شکایت از کارگر بدون قرارداد روال را کمی پیچیده تر میکند. اگر کارفرما با شما هیچ قراردادی نبسته و بیمه را نیز رد نکرده است چگونه میتوانید از او شکایت کنید؟ ما در اینجا میخواهیم نکات مهمی را که در ارتباط با شکایت از کارفرما بدون قرارداد وجود دارد برایتان مطرح کنیم. اگر به دنبال دانستن این نکات هستید چند دقیقه از وقت خود را به ما اختصاص دهید.
فهرست مطالب
مراحل شکایت از کارفرما
در صورت داشتن یا نداشتن قرارداد، شکایت از کارفرما شامل چند مرحله میشود. برای اطلاع از این مراحل پیشنهاد میکنیم به مقاله شکایت در اداره کار نگاهی بیندازید. در این مقاله جزئیات کامل شکایت و نکات مهمی که باید در ارتباط با آن بدانید را برایتان شرح دادیم. شکایت از کارفرما مراحل گوناگونی دارد.
اگر در هر مرحله قدم اشتباهی بردارید ممکن است نتوانید به درستی حقوقتان را دریافت کنید. پیشنهاد میکنیم اگر مهارتی در تنظیم دادخواست برای شکایت از کارفرما ندارید این کار را به متخصصان ما بسپارید و برای دریافت مشاوره اداره کار با کارشناسان تیم دوامضا در تماس باشید.


برای شکایت از کارفرما ابتدا باید به صورت اینترنتی دادخواست خود را در سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir ثبت کنید سپس به صورت حضوری در جلسات هیات تشخیص و حل اختلاف شرکت کنید. اگر میخواهید از کارفرمای خود شکایت کنید، درحالی که هیچ قرارداد کتبی ندارید، باید با در دست داشتن مدارک مبتنی بر ادعا خود و استشهاد کتبی به اداره کار مراجعه و در زمان جلسه رسیدگی به پرونده خود در جلسه حضور داشته باشید.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد
یکی از مراحل مهم که در ارتباط با شکایت از کارفرما وجود دارد ارائه مدارک است. حال اگر قرارداد موجود نباشد این مدارک جزئی تر و بیشتر میشوند. برای اینکه رابطه کارگری و کارفرمایی را ثابت کنید در صورت نداشتن قرارداد باید مدارک بیشتری را ارائه دهید. از جمله این مدارک میتوانیم به پرینت حساب اشاره کنیم.
درواقع یکی از مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد، پرینت حسابی است که اثبات کند شما ماهیانه یک مبلغ مشخصی از سمت کارفرما واریزی داشته اید. اما همیشه یه این سادگی ها نیست و ممکن است کارفرما از حساب شخصی خود پرداخت حقوق را انجام نداده باشد. در این شرایط یک مشاور و وکیل اداره کار میتواند با توجه به پیچیدگی های پرونده شما، راهکار مناسبی ارائه دهد. برای این موضوع پیشنهاد میکنیم که با بهترین وکیل اداره کار در تهران خانم سمیه عبدالوند در تماس باشید تا نکات مهم درخصوص شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه را دریافت کنید.


عواقب نداشتن قرارداد هنگام شکایت به اداره کار
هنگامی که تصمیم به شکایت میگیرید باید مدارک لازم و کافی را جهت ارائه در جلسات اداره کار در دسترس داشته باشید. اگرچه شکایت از کارفرما برای حقوق بدون قرارداد کمی پیچیده است، اما امکان پذیر بوده و شما میتوانید با اثبات ادعا خود به تمامی حقوق قانونی خود دست یابید.
اما نداشتن قرارداد عواقب زیادی دارد که باید از ابتدا شروع همکاری با هر مجموعه ای از آن مطلع باشید. بسیاری از کارفرمایان به منظور آنکه برای کارگران خود بیمه رد نکنند قراردادشان را به شکل شفاهی میبندند. لازم است بدانید که نداشتن قرارداد نمیتواند مانع از اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی شود. نداشتن قرارداد علاوه بر کارگر به ضرر کارفرما هم تمام میشود. در این مورد می توانیم به بازگشت به کار دائم و سنوات اشاره کنیم.
اگر کارفرما با کارگر قرارداد نداشته باشد و سنوات را در پایان سال به او پرداخت کند باید در پایان کار با آخرین حقوق، مابه التفاوت سنوات کارمند را نیز پرداخت نماید. در اینجا سنوات علی الحساب شده و کارفرما متوجه میشود که نبستن قرارداد سبب رساندن زیان مالی بسیار زیادی به او میشود.
شاید شما هم تا به حال عبارت دائمی شدن کارگر را شنیده باشید اما آیا در ذهنتان این سؤال ایجاد شده است که دائمی شدن کارگر در چه شرایطی اتفاق میافتد؟ در کشور ما اغلب ادارات بسیار مهم دولتی یا مراکز مرتبط با آموزش و پرورش افراد را به شکل دائمی استخدام میکنند اما اغلب شرکتهای خصوصی استارتآپها یا بسیاری از کسب و کارهای کوچک معمولاً کارگران را به شکل قراردادی و نیمه وقت به کار میگیرند. اما در شرایط خاصی که با کارگر و کارمند قرارداد بسته نشود احتمال آن که اداره کار رأی بازگشت به کار دائم را برای کارمند یا کارگر صادر کند بسیار زیاد است. در این شرایط کارفرما باید به شکل دائمی حقوق و مزایای کارگر را پرداخت کند.
سخن آخر
اگر بدون داشتن قرارداد کتبی در حال کار هستید و میخواهید برای حقوق و بیمه یا مزایای دیگر از کارفرمای خود در اداره کار شکایت کنید، لازم است بدانید که این امر شدنی است و نباید هیچ نگرانی درخصوص نداشتن قرارداد داشته باشید. اما لازم است که در مراحل شکایت از کارفرما از مشاوره تخصصی وکیل اداره کار بهره مند شوید.
بعد از مطالعه این مقاله نکته مهمی که باید بدانید این است در ارتباط با شکایت از کارفرما بدون قرارداد به تنهایی هیچ اقدامی نکنید. ترجیحاً با یک متخصص روابط کار مشورت نمایید تا بتوانید دادخواست خود را به شکل درست تنظیم کرده و رأی بازگشت به کار دائم خود را به شکل موفق و یا حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کنید.
متخصصین ما در مجموعه دوامضا و تیم خانم سمیه عبدالوند با ۱۸ سال تجربه در زمینه ارائه مشاوره روابط کار آماده ارائه همکاری به شما عزیزان هستند. با ما در ارتباط باشید و اگر سوال و ابهامی درخصوص شکایت بدون قرارداد دارید، در قسمت کامنت ها یادداشت کنید.



سوالات متداول :
بله، شکایت از کارفرما بدون داشتن قرارداد کتبی امکانپذیر است. باید با مدارکی مثل پرینت واریزی حقوق و استشهاد کتبی، رابطه کارگری و کارفرمایی را اثبات کنید.
مدارک مهم شامل پرینت واریزی حقوق، استشهاد محلی از همکاران یا شاهدان، پیامهای متنی یا ایمیلهای کاری، و مستنداتی است که نشاندهنده همکاری شما با کارفرما باشد.
نداشتن قرارداد ممکن است اثبات رابطه کارگری را دشوارتر کند، اما مانع از شکایت و دریافت حقوق قانونی نمیشود. با ارائه مدارک مناسب میتوانید حقوق خود را دریافت کنید.
ابتدا باید دادخواست خود را در سامانه جامع روابط کار (prkar.mcls.gov.ir) ثبت کنید. سپس در جلسات هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار شرکت کنید و مدارک خود را ارائه دهید.
بله، به دلیل پیچیدگیهای پروندههای بدون قرارداد، مشورت با یک وکیل یا متخصص روابط کار میتواند کمک زیادی در موفقیت پرونده شما داشته باشد.
اگر کارفرما با کارگر قرارداد نبندد، ممکن است به بازگشت به کار دائم و پرداخت سنوات با مابهالتفاوت آخرین حقوق محکوم شود، که زیان مالی زیادی برای کارفرما ایجاد میکند.
بله، اگر کارفرما قرارداد نداشته باشد، احتمال صدور رأی بازگشت به کار دائم توسط اداره کار وجود دارد.
خیر، کارفرما موظف است بیمه کارگر را پرداخت کند، حتی اگر قرارداد کتبی وجود نداشته باشد. این موضوع از طریق اداره کار قابل پیگیری است.
باید مستندات کاری خود را جمعآوری کرده و از کارفرما در اداره کار شکایت کنید. همچنین، مشاوره با متخصص روابط کار میتواند کمککننده باشد.
میتوانید با کارشناسان تیم دوامضا بهویژه خانم سمیه عبدالوند، که بیش از 18 سال تجربه در این زمینه دارند، تماس گرفته و مشاورههای لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد را دریافت کنید.