چگونه از کارفرما شکایت کنیم وقتی قرارداد نداریم؟

مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد

احتمالاً می‌دانید که برخی از کارفرمایان با کارمندان و کارگران خود قرارداد نمی‌بندند. البته بدون قرارداد که نمی‌شود در جایی کار کرد یا باید قرارداد کتبی داشته باشید یا قرارداد شفاهی! اما نداشتن قرارداد کتبی، کار را سخت و پیچیده می‌کند. بسیاری از افراد می‌خواهند از کارفرمای خود شکایت کنند اما چون قرارداد ندارند و از روند کار مطلع نیستند مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. شکایت از کارفرما بدون قرارداد یا برعکس شکایت از کارگر بدون قرارداد روال را کمی پیچیده تر می‌کند. کارگری می‌گوید کارفرما با من هیچ قراردادی نبسته بیمه من را نیز رد نکرده است چگونه می‌توانم از او شکایت کنم؟ ما در اینجا می‌خواهیم نکات مهمی را که در ارتباط با شکایت از کارفرما بدون قرارداد وجود دارد برایتان مطرح کنیم. اگر به دنبال دانستن این نکات هستید چند دقیقه از وقت خود را به ما اختصاص دهید.

فهرست مطالب

مراحل شکایت از کارفرما 

در صورت داشتن یا نداشتن قرارداد، شکایت از کارفرما شامل چند مرحله می‌شود. برای اطلاع از این مراحل پیشنهاد می‌کنیم به مقاله شکایت در اداره کار نگاهی بیندازید. در این مقاله جزئیات کامل شکایت و نکات مهمی که باید در ارتباط با آن بدانید را برایتان شرح دادیم. شکایت از کارفرما مراحل گوناگونی دارد.

مراحل ثبت شکایت از کارفرما بدون قرارداد

اگر در هر مرحله قدم اشتباهی بردارید ممکن است نتوانید به درستی حقوقتان را دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر مهارتی در تنظیم دادخواست برای شکایت از کارفرما ندارید این کار را به متخصصان ما بسپارید و برای دریافت مشاوره اداره کار با کارشناسان تیم دوامضا در تماس باشید.

به طور کلی مراحل شکایت از کارفرما شامل دو مرحله حضوری و اینترنتی است. اگر می‌خواهید از کارفرمای خود شکایت کنید، درحالی که هیچ قرارداد کتبی ندارید، باید با در دست داشتن مدارک مبتنی بر ادعا خود و استشهاد کتبی به اداره کار مراجعه و در زمان جلسه رسیدگی به پرونده خود در جلسه حضور داشته باشید.

البته به صورت اینترنتی نیز می توانید برای شکایت از کافرما بدون قرارداد اقدام کنید. برای این کار لازم است تا به آدرس سایت prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد

یکی از مراحل مهم که در ارتباط با شکایت از کارفرما وجود دارد ارائه مدارک است. حال اگر قرارداد موجود نباشد این مدارک جزئی تر و بیشتر می‌شوند. برای اینکه رابطه کارگری و کارفرمایی را ثابت کنید در صورت نداشتن قرارداد باید مدارک بیشتری را ارائه دهید. از جمله این مدارک می‌توانیم به پرینت حساب اشاره کنیم.

درواقع یکی از مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد، پرینت حسابی است که اثبات کند شما ماهیانه یک مبلغ مشخصی از سمت کارفرما واریزی داشته اید. اما همیشه یه این سادگی ها نیست و ممکن است کارفرما از حساب شخصی خود پرداخت حقوق را انجام نداده باشد. در این شرایط یک مشاور و وکیل اداره کار می‌تواند با توجه به پیچیدگی های پرونده شما، راهکار مناسبی ارائه دهد. برای این موضوع پیشنهاد می‌کنیم که با بهترین وکیل اداره کار در تهران خانم سمیه عبدالوند در تماس باشید تا نکات مهم درخصوص شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه را دریافت کنید.

عواقب نداشتن قرارداد هنگام شکایت به اداره کار

هنگامی که تصمیم به شکایت می‌گیرید باید مدارک لازم و کافی را جهت ارائه در جلسات اداره کار در دسترس داشته باشید. اگرچه شکایت از کارفرما برای حقوق بدون قرارداد کمی پیچیده است، اما امکان پذیر بوده و شما می‌توانید با اثبات ادعا خود به تمامی حقوق قانونی خود دست یابید.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

اما نداشتن قرارداد عواقب زیادی دارد که باید از ابتدا شروع همکاری با هر مجموعه ای از آن مطلع باشید. بسیاری از کارفرمایان به منظور آنکه برای کارگران خود بیمه رد نکنند قراردادشان را به شکل شفاهی می‌بندند. لازم است بدانید که نداشتن قرارداد نمی‌تواند مانع از اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی شود. نداشتن قرارداد علاوه بر کارگر به ضرر کارفرما هم تمام می‌شود. در این مورد می توانیم به قضیه سنوات اشاره کنیم.

اگر کارفرما با کارگر قرارداد نداشته باشد و سنوات را در پایان سال به او پرداخت کند باید در پایان کار با آخرین حقوق، مابه التفاوت سنوات کارمند را نیز پرداخت نماید. در اینجا کارفرما متوجه می‌شود که نبستن قرارداد سبب رساندن زیان مالی بسیار زیادی به او می‌شود.

شاید شما هم تا به حال عبارت دائمی شدن کارگر را شنیده باشید اما آیا در ذهنتان این سؤال ایجاد شده است که دائمی شدن کارگر در چه شرایطی اتفاق می‌افتد؟ در کشور ما اغلب ادارات بسیار مهم دولتی یا مراکز مرتبط با آموزش و پرورش افراد را به شکل دائمی استخدام می‌کنند اما اغلب شرکت‌های خصوصی استارت‌آپ‌ها یا بسیاری از کسب و کارهای کوچک معمولاً کارگران را به شکل قراردادی و نیمه وقت به کار می‌گیرند. اما در شرایط خاصی که با کارگر و کارمند قرارداد بسته نشود احتمال آن که اداره کار رأی بازگشت به کار دائم را برای کارمند یا کارگر صادر کند بسیار زیاد است. در این شرایط کارفرما باید به شکل دائمی حقوق و مزایای کارگر را پرداخت کند.

سخن آخر

اگر بدون داشتن قرارداد کتبی در حال کار هستید و می‌خواهید برای حقوق و بیمه یا مزایای دیگر از کارفرمای خود در اداره کار شکایت کنید، لازم است بدانید که این امر شدنی است و نباید هیچ نگرانی درخصوص نداشتن قرارداد داشته باشید. اما لازم است که در مراحل شکایت از کارفرما از مشاوره تخصصی وکیل اداره کار بهره مند شوید.

بعد از مطالعه این مقاله نکته مهمی که باید بدانید این است در ارتباط با شکایت از کارفرما بدون قرارداد خودسرانه هیچ اقدامی نکنید. ترجیحاً با یک متخصص روابط کار مشورت نمایید تا بتوانید دادخواست خود را به شکل درست تنظیم کرده و رأی بازگشت به کار دائم خود را به شکل موفق و یا حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کنید.

متخصصین ما در مجموعه دوامضا و تیم سمیه عبدالوند با ۱۸ سال تجربه در زمینه ارائه مشاوره روابط کار آماده ارائه همکاری به شما عزیزان هستند. با ما در ارتباط باشید و اگر سوال و ابهامی درخصوص شکایت بدون قرارداد دارید، در قسمت کامنت ها یادداشت کنید.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر