چگونه ابلاغیه اداره کار را ببینیم؟



شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فردی در اداره کار از شما شکایت کرده و ابلاغیه آن به صورت فیزیکی یا الکترونیکی برایتان ارسال شده و به دستتان می‌رسد. اما از آنجایی که این برگه ابلاغیه، تمام اطلاعات را در خودش جای نمی‌دهد؛ فرد دریافت کننده باید به سامانه جامع روابط کار وارد شود تا اطلاعات تکمیلی در ارتباط با ابلاغیه در اختیارش قرار بگیرد. مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اهمیت بالایی دارد. اگر به موقع ابلاغیه خود را نبینید، ممکن است در روند رسیدگی به شکایات یا پرونده های خود دچار مشکل شوید، در ادامه مقاله از مجله دوامضا قصد داریم این فرایند چند مرحله‌ای را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای اطلاع از نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی با کدملی در ادامه همراه باشید.

پیگیری با کد ابلاغیه اداره کار

اگر فردی از شما در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکایت کرده باشد شما را خوانده دعوا به حساب می‌آورند. سپس یک برگه با عنوان ابلاغیه برای شما ارسال می‌شود. سمت راست بالای برگه یک کد با عنوان کد ابلاغیه وجود دارد. سمت چپ برگه نیز یک بارکد به چشم می‌خورد. این بارکد را می‌توانید از طریق برنامه بارکد خوان تلفن همراه باز کرده تا اطلاعات آن در اختیار شما قرار بگیرد.

البته نمی‌توان انتظار نمایش اطلاعات زیادی از طریق این کد داشت. بارکد فقط نام خواهان دعوا، خواسته او و آدرس اداره کار مربوطه را برای شما به نمایش درمی‌آورد. برای آن که از جزئیات بیشتری مانند فرد شکایت کننده، علت شکایت و زمان تشکیل جلسه رسیدگی در اداره کار اطلاع پیدا کنید باید وارد کارتابل سامانه جامع روابط کار شده و برای مشاهده ابلاغیه جدید خود اقدام کنید.

راهنمایی برای مشاهده ابلاغیه

لازم است بدانید که برای ثبت نام سامانه جامع روابط کار باید ابتدا مرحله احراز هویت را انجام دهید. برای این مرحله باید مدارک هویتی خود را به دفاتر پیشخوان دولت ببرید و از آنها درخواست کنید تا احراز هویت را برای شما انجام دهند. سپس نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود. نام کاربری و رمز عبور برای سامانه شکایت اداره کار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله احراز هویت برای کارفرما مدارکی مانند: کد کارگاه تأمین اجتماع، کارت ملی و غیره مورد نیاز است.

راهنمایی برای مشاهده ابلاغیه

نحوه مشاهده دعوت نامه جلسه رسیدگی اداره کار

برای مشاهده ابلاغیه اداره کار یا نامه جلسه رسیدگی با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه جامع اداره کار شوید. در اینجا باید روی گزینه واحد خدمات کلیک کنید. سپس روی نمایش پنجره واحد خدمات بزنید تا با زدن کد ابلاغیه اطلاعات کامل آن را ببینید. اگر در مشاهده ابلاغیه جدید یا مشاهده ابلاغیه‌ های قبلی به مشکل برخوردید می‌توانید این کار را به کارشناسان ما بسپارید. برای تماس با ما کلیک کنید.

انواع ابلاغیه ادار کار

اداره کار به عنوان مرجع رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی، از طریق ابلاغیه‌ های مختلف، احکام و تصمیمات خود را به طرفین دعوا اعلام می‌کند. این ابلاغیه‌ها بر اساس نوع و موضوع اختلاف، اشکال مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

1. ابلاغیه دعوت به جلسه رسیدگی

این ابلاغیه به طرفین دعوا (کارگر و کارفرما) اطلاع می‌دهد که در تاریخ و ساعت مشخصی برای رسیدگی به اختلاف در شعبه خاصی از اداره کار حاضر شوند. در این ابلاغیه، خلاصه‌ای از ادعای کارگر و دفاعیات کارفرما ذکر می‌شود و طرفین موظف هستند در جلسه رسیدگی حضور پیدا کنند. بهتر است از عواقب عدم حضور کارگر در اداره کار مطلع باشید و در زمان مناسب برای مشاهده ابلاغیه اداره کار اقدام کنید.

2. ابلاغیه رأی هیئت تشخیص

پس از برگزاری جلسه رسیدگی، هیئت تشخیص رأی خود را صادر می‌کند. این رأی به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود و در آن، نتیجه رسیدگی و حکم صادره ذکر شده است. رأی هیئت تشخیص ممکن است به نفع کارگر، کارفرما یا هر دو طرف باشد. برای برنده شدن در پرونده های اداره کار، رسیدگی پرونده های خود را به وکیل اداره کار، سمیه عبدالوند بسپارید.

3. ابلاغیه رأی هیئت حل اختلاف

در صورتی که هر یک از طرفین به رأی هیئت تشخیص اعتراض داشته باشند، می‌توانند به هیئت حل اختلاف شکایت کنند. هیئت حل اختلاف پس از رسیدگی به اعتراض، رأی خود را صادر می‌کند که به طرفین ابلاغ می‌شود. رأی هیئت حل اختلاف قطعی است و قابل اعتراض نیست.

4. ابلاغیه اجرای رأی

در صورتی که رأی هیئت تشخیص یا هیئت حل اختلاف به نفع کارگر صادر شود و کارفرما از اجرای آن خودداری کند، کارگر می‌تواند برای اجرای رأی به اداره کار مراجعه کند. اداره کار با صدور ابلاغیه اجرای رأی، کارفرما را ملزم به اجرای حکم می‌کند.

5. ابلاغیه اخطار رفع نقص

در صورتی که ابلاغیه‌ای به درستی به طرف مقابل ابلاغ نشود (مثلاً به آدرس اشتباه ارسال شود)، اداره کار ابلاغیه اخطار رفع نقص را صادر می‌کند. در این ابلاغیه، به طرف مقابل فرصت داده می‌شود تا نقص ابلاغ را برطرف کند.

6. ابلاغیه اخطار رفع موانع اجرای رأی

در صورتی که کارفرما از اجرای رأی خودداری کند و موانعی برای اجرای رأی ایجاد کند، اداره کار ابلاغیه اخطار رفع موانع اجرای رأی را صادر می‌کند. در این ابلاغیه، به کارفرما اخطار داده می‌شود که موانع اجرای رأی را برطرف کند.

7. ابلاغیه جلب

در صورتی که کارفرما پس از اخطار رفع موانع اجرای رأی همچنان از اجرای رأی خودداری کند، اداره کار می‌تواند ابلاغیه جلب را صادر کند. در این ابلاغیه، کارفرما ملزم می‌شود که در تاریخ و ساعت مشخصی در اداره کار حاضر شود.

8. ابلاغیه توقیف اموال

در صورتی که کارفرما پس از صدور ابلاغیه جلب همچنان از اجرای رأی خودداری کند، اداره کار می‌تواند اموال کارفرما را توقیف کند.

9. ابلاغیه ابطال پروانه کسب

در صورتی که کارفرما به طور مکرر از اجرای رأی اداره کار خودداری کند، اداره کار می‌تواند پروانه کسب کارفرما را ابطال کند.

10. ابلاغیه پلمپ محل کار

در صورتی که کارفرما به طور مکرر از اجرای رأی اداره کار خودداری کند و اقدامات دیگری برای اجرای رأی مؤثر نباشد، اداره کار می‌تواند محل کار کارفرما را پلمپ کند. این موارد، تنها برخی از انواع ابلاغیه‌های اداره کار هستند و ممکن است ابلاغیه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ابلاغیه‌های اداره کار، می‌توانید به وب‌سایت اداره کار مراجعه کرده یا یک مشاوره تلفنی از مشاوره قانون کار سمیه عبدالوند بگیرید.

مشاهده ابلاغیه اداره کار، جلوگیری از جریمه!

در این مقاله اطلاعاتی راجع به مشاهده ابلاغیه اداره کار در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید مراحل انجام این کار را به درستی انجام دهید. عده زیادی از افراد هنگام دریافت برگه ابلاغیه علامت سؤال بزرگی در ذهنشان به وجود می‌آید. برخی از افراد نیز نگران می‌شوند. در هر صورت باید ابلاغیه‌ها را باز کنید. هیچ ترس و نگرانی در ارتباط با آنها وجود ندارد. ما در کنارتان هستیم تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهیم. اگر درخصوص نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار یا انواع ابلاغیه سوال دارید، در قسمت کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر