صفحه اصلی » مقالات » قوانین کار و بیمه » شکایت در اداره کار

شکایت در اداره کار



کلمه “شکایت” شاید برای برخی از افراد، یک کلمه نگران کننده به نظر برسد اما در حقیقت این کلمه مانند کلیدی می‌ماند که اکثر اوقات برای حل مسائل و مشکلات به کار می‌رود. شکایت انواع متفاوتی دارد و یکی از پرتکرار ترین آن‌ها مربوط به مسائل کاری است. اما آیا همه کارمندان، کارگرها یا کارفرمایان از مراحل درست ثبت شکایت در اداره کار مطلع هستند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید.

شکایت در اداره کار مربوط به چه افرادی می‌شود

فرآیند شکایت در اداره کار ممکن است در مسیر زندگی افراد گوناگون قرار بگیرد. از جمله این افراد می‌توانیم به کارگران و کارفرمایان اشاره کنیم. شاید عده‌ای از افراد، تعریف قانونی کارگر یا کارفرما را ندانند!  همچنین اگر از آنها بپرسید کارگر به چه کسی می‌گویند؟ پاسخ‌های مشابه‌‌ای را به شما ارائه خواهند داد اما قانون نسبت به افراد، تعریف دقیق‌تری را برای کلمه کارگر ارائه می‌دهد. طبق قانون، کارگر فردی است که مطابق دستور کارفرما کارهایی را انجام داده و در مقابل انجام این کارها حقوق، مزد، سهم سود و سایر مزایا را دریافت می‌کند.

با این تعریف قطعاً متوجه شده‌اید که تنها افرادی که در یک ساختمان، مشغول به کار هستند کارگر به حساب نمی‌آیند! بلکه حتی افراد در سمت‌های بسیار مهم در ادارات شخصی، دولتی یا بسیاری از وزارتخانه‌ها نیز عنوان کارگر را می‌گیرند؛ چرا که آنها هم طبق دستورات کارفرما، وظایفی را انجام داده و در مقابل آن، حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

برای تعریف کارفرما نیز می‌توانیم به ماده ۳ کتاب قانون کار اشاره کنیم؛ اگر به زبان ساده بخواهیم تعریف این عبارت را برایتان شرح دهیم می‌توانیم بگوییم کارفرما به یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌گویند که کارگر و کارمند را به کار می‌گیرد و در مقابل به آنها حقوق پرداخت می‌کند.

شکایت از کارفرما

مراحل شکایت در اداره کار

احراز هویت

هنگامی که تصمیم می‌گیرید شکایت خود را در اداره کار ثبت کنید در مرحله اول باید احراز هویت را به انجام برسانید. احراز هویت به دو شکل الکترونیکی و یا از طریق کارمندان دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌پذیرد.

اگر به دلایل گوناگون ترجیح می‌دهید این کار را به دیگران بسپارید می‌توانید به دفتر پیشخوان مراجعه کرده و با در دست داشتن یک تلفن همراه که سیم کارت آن به اسم شما است، احراز هویت خود را انجام دهید. در این مرحله باید کارت ملی خود را نیز به همراه داشته باشید.

در دفتر پیشخوان، کد ملی خود را ارائه می‌دهید و بعد از دادن شماره تلفن‌تان یک کد کاربری و رمز عبور(برای کارگران کد کاربری همان شماره ملی است) برای شما پیامک می‌شود که باید آن را برای مرحله بعدی  نگهداری کنید. مرحله بعدی مربوط به سامانه ثبت شکایت اداره کار می‌شود.

ثبت اینترنتی شکایت

در این مرحله نوشتن متن شکایت و خواسته‌ها بسیار مهم است اگر تخصصی در این زمینه ندارید پیشنهاد می‌کنیم این کار را به کارشناسان ما بسپارید. ثبت اینترنتی شکایت شامل مراحل متفاوتی می‌شود که در ادامه آن را برایتان توضیح می‌دهیم:

  • احراز هویت الکترونیکی در سامانه روابط کار
  • دریافت کد کاربری و گذرواژه
  • ورود به سامانه جامع روابط کار

دست نگه دارید! ثبت شکایت تنها مهم نیست بلکه متن دادخواست اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورت اشتباه بودن متن، زمان رسیدگی به شکایت طولانی می‌شود. در این شرایط برخی از افراد مجبور می‌شوند دو الی سه مرتبه دادخواست بدهند. همچنین در صورتی که متن دادخواست اشتباه باشد ابطال خواهد شد و تجدید جلسه می‌شود یا افراد مجبور خواهند شد بعد از چند مرتبه تشکبل جلسات مجدداً دادخواست بدهند. برای تنظیم دادخواست از طریق کارشناسان ما می‌توانید با شماره تلفن 09126750838 تماس بگیرید.

شکایت کارگر از کارفرما

حال باید از طریق سامانه ثبت شکایت اداره کار و امور اجتماعی و با در دست داشتن کد کاربری همراه با رمز عبوری که در مرحله احراز هویت در اختیارتان قرار گرفته است شکایت خود را ثبت کنید. در این مرحله لازم است تصویر تمام اسناد و مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنید. برای آسان‌تر شدن این مرحله می توانید در اینجا  کلیک کنید تا به سامانه جامع روابط کار متصل شوید.

تعیین زمان تشکیل جلسه رسیدگی

حال نوبت به آن رسیده که زمان تشکیل جلسه رسیدگی به شکایت برایتان تعیین شود. اگر مرحله دادخواست را به درستی انجام دادید پیامکی برای شما ارسال می‌شود. پس از خواندن پیامک، شما باید به سایت شکایت اداره کار مراجعه کنید تا از زمان و محل جلسه رسیدگی به شکایت خود مطلع شوید.

اگر شما کارگر هستید و از کارفرمای خود شکایت کرده‌اید زمان رسیدگی به شکایت شما از طریق ابلاغیه‌های فیزیکی و کاغذی از طریق پست به دست کارفرمایتان می‌رسد . کارفرما برای اطلاعات بیشتر از این ابلاغیه باید وارد سامانه جامع روابط کار شود و جزئیات دادخواست کارگر یا زمان جلسه رسیدگی را بداند. کارفرمایان معمولاً بعد از مشاهده ابلاغیه اداره کار با نگرانی‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. اگر کارفرما بعد از مشاهده ابلاغیه متوجه شود که حق با او است می‌تواند با در دست داشتن مدارک در جلسات شرکت نماید و از خود دفاع کند.

مدارک برای شکایت از کارفرما

در مرحله بعد ممکن است برای کارفرما دو حالت پیش بیاید؛ اگر کارگری برای اولین بار از کارفرمای خود شکایت می‌کند و کارفرما برای اولین بار با این مشکل مواجه شده است باید ابتدا به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و اسناد و مدارک هویتی خود را تحویل دهد تا مرحله احراز هویت برای کارفرما نیز انجام پذیرد. اگر کارفرما از قبل، احراز هویت خود را انجام داده باشد می‌تواند با همان نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه جامع اداره کار شده و با ثبت کد ابلاغیه شکایت خود را دریافت نماید.

گاهی اوقات کارفرما فرد نیست و یک شخص حقوقی به حساب می‌آید. همان‌طور که می‌دانید شخص حقوقی ممکن است یک مجموعه یا شرکت باشد. تمامی مجموعه‌ها توسط مدیر عامل یا یک مسئول اداره می‌شوند. فرد مسئول باید با در دست داشتن شناسه ملی به عنوان کارفرما از طریق دفاتر پیشخوان، احراز هویت شود.

اگر کارفرما هستید و میخواهید در جلسات شرکت کنید همراه داشتن روزنامه رسمی و کارت ملی برای حضور در جلسات الزامی است.

تشکیل جلسه رسیدگی در اداره کار

در مرحله آخر، جلسه رسیدگی در اداره کار تشکیل می‌شود. بعد از تشکیل جلسه، هیئت تشخیص و یا هیئت حل اختلاف رأی صادر می‌کنند. اگر رأی برای اولین بار صادر شود قابل اعتراض خواهد بود.( اینجا برای اعتراض به رأی خود کلیک کنید) اما برای بار دوم نمی‌توانید هیچ اعتراضی نسبت به رأی خود داشته باشید.  در انتها نیز رأی صادر شده به اجرا در می‌آید. در صورتی که گمان می‌کنید انجام این فرایند و یا پیگیری شکایت در اداره کار برایتان کاری سخت و زمان‌بر است می‌توانید این کار را به تیم تخصصی کارشناسان در دفتر ما بسپارید.

وکیل برای شکایت از کارفرما

شکایت به اداره کار بدون قرارداد

گاهی اوقات کارفرماها گمان می‌کنند که اگر با کارگر خود قرارداد نبندند برایشان ایمن‌تر است یا نفع مالی دارد در حالی که این گونه نیست. با توجه به ماده‌ ۷ قانون کار، قراردادها ممکن است کتبی یا شفاهی باشند.

همچنین بعد از آن که کارفرما برای ماه‌های متوالی مبلغ ثابتی را به حساب کارگر پرداخت کرده باشد بدون قرارداد نیز اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی ممکن خواهد بود. گرچه بدون قرارداد این فرایند کمی زمان‌بر به نظر می‌رسد اما امکان اثبات آن وجود دارد! کارفرما در این مرحله باید بداند که در صورت نداشتن قرارداد با کارمند خود ممکن است در فرایند شکایت متحمل ضرر و زیان مالی زیادی بشود.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد نیز شامل مراحلی می‌شود. در اینجا می‌توانید مقاله شکایت به اداره کار بدون قرارداد را مطالعه کنید تا جزئیات بیشتری در ارتباط با این مطلب در اختیارتان قرار بگیرد.

لازم است بدانید کارگری که شکایت می‌کند باید مدارکی مانند: لیست بیمه، قراردادهای کاری، گواهی اشتغال به کار، پرینت حساب بانکی که حقوق به آن واریز شده است، هر مدرکی که اثبات کند کارگر در آن مکان کار می‌کرده، فیش حقوقی کارگر و حکم کارگزینی را به اداره کار ارائه کند.

شکایت در اداره کار ممکن است توسط کارفرما و کارگر انجام پذیرد. آنها باید در مراحل متفاوت شکایت به خصوص در مرحله احراز هویت، مدارک لازم را ارائه دهند. علاوه بر مدارک هویتی مانند کارت ملی و کارت پایان خدمت برای آقایان کارگر باید مدارکی مبتنی بر رابطه کارگری خود با کارفرما تهیه کند.

همچنین کارفرما نیز برای اثبات صحبت‌های خود لازم است مدارکی را در اختیار هیئت رسیدگی در اداره کار قرار دهد. برای آن که به طور دقیق بدانید که چه مدارکی را باید برای شکایت در اداره کار فراهم کنید تا شکایت شما نتیجه بخش باشد می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

عواقب شکایت

عواقب شکایت از کارگر و عواقب شکایت از کارفرما مسائلی هستند که گاهی اوقات افراد را نگران می‌کنند. به طور کلی کارفرما به دو شکل می‌تواند از کارگر شکایت کند؛ شکایت او می‌تواند بر اساس قوانین کار انجام پذیرد. گاهی اوقات هم کارگر تصمیم به شکایت از شرکت به اداره کار می‌گیرد.

چگونه از کارفرما شکایت کنیم

شکایت کارگری مراحل متفاوتی دارد که اگر به درستی انجام نپذیرد ممکن است منجر به عواقب جبران ناپذیری شود و یا آنکه شکایت با نتیجه عکس مواجه شود.

شکایت از کارفرما بابت حقوق، بیمه و سنوات

کارگر در قبال کارهایی که برای کارفرما انجام می‌دهد انتظار پرداخت حقوق، بیمه، سنوات و مزایای دیگری را دارد. در صورتی که کارفرما از پرداخت این مزایا امتناع ورزد، قطعاً کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت کند. در این مورد جزئیات متفاوتی نیز وجود دارد؛ به طور مثال اگر کارگر به صورت کارآموز در کارگاه مشغول به کار باشد بسته به ساعت‌های کاری کارگر مزایایی مانند حقوق، بیمه، عیدی و سنوات نیز به او تعلق می‌گیرد.

در سال‌های اخیر آرائ دیوان و دستورالعمل هایی از اداره کار صادر شده که سبب دتخوش تغییرات زیادی در محاسبه مزایای کارگران شده است در صورتی که روش درست محاسبه سنوات و عیدی کارگر توسط کارفرما انجام نشود و مبلغ کمتری به حساب کارگر واریز گردد کارگر میتواند با مراجعه به سامانه شکایت ازکارفرما در اداره کار حق و حقوق واقعی یا مابه التفاوت مبلغ دریافتی از کارفرما را تقاضاکند.

روند پیگیری شکایت در اداره کار

روند شکایات در اداره کار آنقدر اهمیت دارد که در ماده ۱۵۷ قانون کار نیز آن را ذکر کرده‌اند. مراجع متفاوتی برای رسیدگی به شکایت در اداره کار وجود دارد. کتاب قانون کار ابتدا به کارگر و کارفرما پیشنهاد می‌کند که مشکلات را بین خودشان حل کرده و با سازش آن را رفع کنند.

در غیر اینصورت می‌شود آن را به شورای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگران یا هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف بسپارید. از جمله مراجع رسیدگی به شکایت در اداره کار نیز می‌توانیم به هیئت تشخیص یا هیئت حل اختلاف اشاره کنیم.

مدت زمان رسیدگی به شکایات در اداره کار با توجه به شعبه و حجم پرونده‌های در حال رسیدگی ممکن است متغیر باشد.

 

یکی از شرایطی که ممکن است برای برخی از کارگرها پیش بیاید این است که زمان جلسه رسیدگی را فراموش کرده و در هیئت تشخیص حضور پیدا نمی‌کنند. در این شرایط با توجه به ماده ۱۰۰ آیین دادرسی کار چنانچه تشخیص مرجع رسیدگی کننده پرونده آماده صدور رأی باشد صرف نظر از حضور یا عدم حضور هر یک از طرفین، مرجع مکلف به صدور رأی خواهد بود. همچنین با توجه به ماده ۵۸ قانون کار در صورتی که خواهان در جلسه رسیدگی حضور نیابد و هیئت بدون اخذ توضیح از خواهان نتواند در ماهیت دعوا رأی صادر کند قرار ابطال دادخواست صادر می‌شود.

شکایت

ممکن است رأی صادر شود یا جلسه دوم تشکیل شده و زمان ارسال پیامک به کارگر و کارفرما ارسال شود. در غیر این صورت شکایت رد شده به حساب می‌آید و کارگر باید دوباره در سامانه جامع اداره کار شکایت خود را ثبت کند. در صورت بروز این مشکلات می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

شکایت از کارفرما در دادگستری

بسته به نوع شکایت، مرجع رسیدگی کننده ممکن است متفاوت باشد. اگر کارفرما در پرداخت حقوق کارگر مانند عیدی، سنوات، بیمه و غیره کوتاهی کرده باشد این مسائل مربوط به حوزه اداره کار می‌شود و باید شکایت کارگران توسط هیئت‌‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار پیگیری شود.

اگر شکایت مربوط به موضوعات کیفری باشد کارگر باید به دادسرا مراجعه کند. همچنین لازم است بدانید مهلت شکایت از کارفرما در موارد متفاوت متغیر است. به طور مثال بعد از اخراج، کارگر فقط یک ماه فرصت دارد که ثبت شکایت کند.

مشاوره برای شکایت از کارفرما

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی را در ارتباط با مبحث شکایت در اداره کار برایتان بیان کنیم. احتمالاً بعد از مطالعه این مقاله بدانید که فرایند شکایت چگونه است و یا آنکه از پس این کار بر می‌آیید یا خیر! اگر بعد از مطالعه این مطالب متوجه شدید شکایت، کار شما نیست و می‌خواهید پیگیری مطالبات خود را به یک تیم متخصص بسپارید می‌توانید با شماره تلفن‌ 09126750838 از سراسر نقاط کشور تماس بگیرید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن شکایت شما را بررسی می‌کنند.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر