فرمول محاسبه بیمه بیکاری چیست؟

محاسبه بیمه بیکاری چگونه است؟

بیمه بیکاری یکی از حقوق قانونی کارگران است که در زمان از دست دادن شغل، به آنها کمک می‌کند تا مخارج اساسی خود را تأمین کنند. این بیمه به کارگران اجازه می‌دهد تا زمان پیدا کردن شغل جدید، از حداقل درآمد برخوردار باشند. اما شاید محاسبه بیمه بیکاری برای کارگران، کارفرما یا کارشناسان منابع انسانی موضوعی چالش برانگیز باشد. زیرا مبلغ بیمه بیکاری که یک کارگر می‌تواند دریافت کند، بر اساس عواملی چون سابقه کاری، میزان درآمد قبلی و قوانین ایالتی متفاوت است. به‌طور کلی، کارگران می‌توانند بین 40 تا 60 درصد از آخرین حقوق خود را (متناسب با جدول محاسبه بیمه بیکاری) دریافت کنند. در ادامه مقاله از دوامضا قصد داریم تا در خصوص محاسبه بیمه بیکاری براساس روز با شما صحبت کنیم.

فهرست مطالب

جدول سابقه کار برای بیمه بیکاری

بیمه بیکاری بر اساس سابقه کاری افراد، مجرد یا متأهل بودن و تعداد افراد تحت تکفل تعیین می‌شود. تعداد ماه‌هایی که قرار است بیمه بیکاری به حساب فرد بیکار واریز شود بر اساس سابقه بیمه یا مجرد و متاهل بودن متغیر است. این مقدارها را در یک جدول راهنما برایتان آورده‌ایم. با مشاهده این جدول می‌توانید محاسبه بیمه بیکاری را خودتان انجام دهید و متوجه شوید که بر اساس سابقه بیمه‌تان چند ماه به شما بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

سابقه پرداخت حق بیمه

 زمان پرداخت برای مجردها

 زمان پرداخت برای متأهل‌‌ها

از ۶ ماه الی ۲۴ ماه

حداکثر ۶ ماه

۱۲ ماه

از ۲۵ الی ۱۲۰ ماه

۱۲ ماه

۱۸ ماه

از ۱۲۱ لغایت ۱۸۰ ماه

۱۸ ماه

۲۶ ماه

از ۱۸۱ الی ۲۴۰ ماه

۲۶ ماه

۳۶ ماه

۲۴۱ ماه و بیشتر

۳۶ ماه

حداکثر ۵۰ ماه

همانطور که در جدول محاسبه بیمه بیکاری می‌بینید برای آن که مشمول پرداخت حق بیمه بیکاری شوید باید حداقل ۶ ماه از قبل برای شما بیمه رد شده باشد. بعد از ۶ ماه هر چقدر که مدت زمان طولانی‌تری مشمول بیمه باشید برای ماه‌های بیشتری بیمه بیکاری دریافت خواهید کرد!

محاسبه بیمه بیکاری چگونه است؟

مقرری بیمه بیکاری تأمین اجتماعی با استفاده از یک فرمول بسیار ساده محاسبه می‌شود:

۳٠×۵۰٪× (میانگین دستمزد روزانه ۹۰ روز آخری که فرد در کارگاه مشغول کار بوده )

+

( تعداد عائله تا ۴ نفر) × ۱۰٪× (حداقل دستمزد سال)

با استفاده از این فرمول، مبلغی که قرار است به صورت ماهانه تا مدت زمان محدودی برای فرد بیکاری واریز شود محاسبه خواهد شد. اگر می‌خواهید بدانید که به چه اندازه‌ای بیمه بیکاری به شما تعلق می‌گیرد می‌توانید عددهای مربوط به شغل خودتان را در فرمول بالا جای‌گذاری کرده تا به مبلغ واریزی بیمه بیکاری خود دست پیدا کنید.

اگر زن و شوهر هر دو در یک زمان، مشمول دریافت بیمه بیکاری شوند فقط یک نفر از آنها می‌تواند درصد مازاد به خاطر افراد تحت تکفل را دریافت کند. در واقع ده درصد اضافه شده به مبلغ بیمه بیکاری به هر دو آنها تعلق نمی‌گیرد.

به طور کلی مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری به فرد تعلق می‌گیرد حدود ۹۵ درصد میانگین مزد روزانه فرد کارگر است که می‌تواند از همان روز اول بیکاری آن را درخواست کند. یعنی بیمه بیکاری از روز اول بیکاری به کارگر تعلق می‌گیرد.

شرایط درخواست بیمه بیکاری

بر اساس قانون، فردی که به صورت غیرارادی بیکار شود مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد شد. حال ممکن است قرارداد فرد با مکانی که در آن کار می‌کرده و کار او دائمی به حساب می‌آمد تمام شده باشد یا آنکه فرد به دلیل مشکلات اقتصادی کارگاه اخراج شده باشد.

حالت دیگری نیز ممکن است؛ بر اثر بروز حوادثی مانند سیل، زلزله و آتش سوزی و یا بروز بیماری‌هایی مانند کرونا که سبب تعطیلی کارگاه‌ها می‌شود نیز بیمه بیکاری به فرد بیکار تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون بیمه بیکاری جدید ثبت نام بیمه بیکاری به دو شکل حضوری و غیر حضوری و اینترنتی انجام می‌پذیرد.

برای درخواست اینترنتی بیمه بیکاری باید تمام مدارک اعم از کد ملی، کد بیمه فرد و کارگاه و غیره را در اختیار داشته باشید. درخصوص شرایط دریافت بیمه بیکاری بیشتر بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت نداشتن اطلاعات کافی مرحله ورود به سامانه بیمه بیکاری و ثبت نام اینترنتی را خودتان انجام ندهید؛ چرا که نکات ریزی برای وارد کردن اطلاعات وجود دارد که در صورت اهمیت ندادن به آنها ممکن است با بیمه بیکاری شما مخالفت شود. اگر تجربه‌ای در زمینه ثبت نام غیر حضوری بیمه بیکاری ندارید و یا محاسبه بیمه بیکاری برایتان سخت است پیشنهاد می‌کنیم این کار را به متخصصین ما در تیم دوامضا بسپارید.

محاسبه بیمه بیکاری

در چه صورت پرداخت بیمه بیکاری متوقف می‌شود؟

مطابق با ماده ۸ قانون بیمه بیکاری درصورت به وجود آمدن شرایط زیر، مبلغی که برای بیمه بیکاری به فرد بیکار واریز می‌شده متوقف خواهد شد:

  • در صورتی که فرد بیمه شده مجدداً در محلی مشغول به کار شده و برای او بیمه رد شود.
  • در صورتی که مشاغلی که به فرد مشمول دریافت بیمه بیکاری پیشنهاد می‌شود، توسط او پذیرفته نشود.
  • اگر فرد مسئول که بیمه بیکاری دریافت می‌کند به سن بازنشستگی برسد و یا از کار افتاده شود مبلغ بیمه بیکاری دیگر به او تعلق نمی‌گیرد.

تبصره ۱ محاسبه بیمه بیکاری

چنانچه برای مدتی مبلغ بیمه بیکاری به فرد بیکار تعلق بگیرد و بعد از آن مدت مشخص شود که بیکاری فرد کاملاً ارادی بوده، کارگر بیکار موظف است تمام مبالغی که به او پرداخت شده است را بازگرداند.

تبصره ۲ بیمه بیکاری

در صورتی که فرد بیمه شده مجدداً در مکانی مشغول به کار شود و برای او از طرف کارفرمای جدید، بیمه رد شده باشد اما فرد مذکور همچنان بیمه بیکاری دریافت کند بعد از مشخص شدن وضعیت کاری او، فرد موظف است مبالغی که به عنوان بیمه بیکاری در زمان شاغل بودن به او پرداخت شده است را بازگرداند.

آیا مدیران شرکت نیز در صورت بیکار شدن بیمه بیکاری دریافت می‌کنند؟

اگر مدیر شرکتی جزو هیئت مدیره نباشد و اسم او در لیست حقوق و بیمه ماهانه رد شده باشد با این که مدیر شرکت است، کارفرما به حساب نمی‌آید و اگر بیکار شود مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد شد!

راه‌های پیگیری بیمه بیکاری چیست؟

پیگیری‌های لازم برای دریافت بیمه بیکاری اکنون به سامانه جامع اداره کار منتقل شده است. اگر در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید ابتدا باید مرحله اول ثبت نام را در دفاتر پیشخوان انجام دهید. سپس با در دست داشتن نام کاربری و کد ملی از طریق سامانه جامع اداره کار می‌توانید بیمه بیکاری خود را پیگیری کنید.

بعد از انجام بررسی‌های لازم و گذراندن مرحله اول ثبت نام برای بیمه بیکاری ممکن است پیامکی برای شما ارسال شود. در پیامک ممکن است بیمه بیکاری شما تأیید شده باشد. در غیر اینصورت اگر به هنگام ثبت نام، نقصی در مدارکتان وجود داشته باشد در صورت تأیید کارشناس اداره کار می‌توانید مدارک خود را مجدداً بارگذاری کرده و اصلاحات لازم را انجام دهید.

اگر از روند پیگیری بیمه بیکاری مطلع نیستید و یا آن که نمی‌دانید چگونه باید مدارک خود را بارگذاری کرده و اسکن چه مدارکی لازم است تا روند بیمه بیکاریتان به مشکل برنخورد پیشنهاد می‌کنیم ثبت نام بیمه بیکاری خود را به متخصصان ما در دوامضا بسپارید.

نکات مهم در ارتباط با محاسبه بیمه بیکاری

محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر گذار است. زمانی که مقرری بیمه بیکاری برای فرد بیکار واریز می‌شود برای او سابقه بیمه در نظر گرفته می‌شود. همچنین خود فرد و خانواده‌اش می‌توانند از مزایای درمانی بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

مبنای محاسبه بیمه بیکاری متوسط مزد روزانه ۹۰ روز آخری است که فرد در کارگاه مشغول به کار بوده است. برای به دست آوردن آن می‌توانیم مجموع دریافتی ۹۰ روز را تقسیم بر ۹۰ کرده و سپس میانگین آن را به دست بیاوریم.

مقرری بیمه بیکاری معمولاً هر ماه بین دهم تا پانزدهم به حساب فرد بیکار شده واریز می‌شود. اگر بعد از پشت سر گذاشتن پانزدهم ماه، مبلغ به حساب فرد مورد نظر واریز نشد باید از طریق شعب تأمین اجتماعی واریز بیمه بیکاری خود را پیگیری کند.

اگر بیمه شده در وظایف محوله خود در کارگاه کوتاهی کند یا به آیین نامه انضباطی پایبند نباشد، سپس کارفرما به این دلایل او را از کارگاه اخراج کند فرد مذکور، مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شود.

اگر فردی برای مدتی بیمه بیکاری دریافت کند و سپس شرایطی به وجود بیاید که به کار قبلی خود بازگردد باید مبالغ دریافتی به عنوان بیمه بیکاری را بازگرداند!

مالیات به مقرری‌های دریافت شده تحت عنوان بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد و مبلغی به عنوان مالیات از این دریافتی‌ها کسر نخواهد شد.

اگر شخصی بیمه بیکاری دریافت کند و همسرش مهریه‌اش را بخواهد می‌تواند مهریه را از محل پرداخت این مستمری تأمین نماید.

کارگرانی که در کارهای غیر دائمی مانند پروژه‌های عمرانی کار می‌کنند بعد از اتمام قرارداد و یا اتمام کار، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی‌گیرد.

ویژگی افراد تحت تکفل برای بیمه بیکاری چیست؟

به طور کلی افراد تحت تکفل برای بیمه بیکاری شامل همسر، فرزند دختر و پسر، خواهر، برادر، پدر و مادر می‌شود. البته هر کدام از اینها باید شرایط خاصی داشته باشند تا جزو افراد تحت تکفل بیمه بیکاری به حساب بیایند. در زیر این شرایط را برایتان شرح می‌دهیم:

  • فرزند پسر زیر ۱۸ سال یا فرزند پسر بالای ۱۸ سال که تحصیل می‌کند یا از لحاظ سازمان تأمین اجتماعی از کار افتاده به حساب بیاید.
  • فرزندان دختر در صورت عدم ازدواج و یا نداشتن شغل برای بیمه بیکاری تحت تکفل قرار می‌گیرند.
  • در صورتی که پدر و مادر فرد بیکار، بالای ۶۰ سال سن داشته باشند و یا از نظر پزشک تأمین اجتماعی از کار افتاده به حساب بیایند. همچنین خرج آنها را فرد بیمه شده می‌دهد آنها مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد.
  • در ارتباط با خواهر و برادر نیز در صورتی که خواهر شما ازدواج نکرده و شغل خاصی نداشته باشد همچنین برادرتان زیر ۱۸ سال سن دارد یا بالای ۱۸ سال و در حال تحصیل است یا از کار افتاده به حساب می‌آید تحت تکفل بیمه بیکاری شما قرار می‌گیرد.

با دوامضا از حقوق قانونی خود مطلع شوید!

جزئیات روش محاسبه مبلغ بیمه بیکاری را در این مطلب برایتان شرح دادیم. حال دیگر می‌توانید مبلغ بیمه بیکاری خود را محاسبه کنید. همان‌طور که دیدید ثبت نام و پیگیری بیمه بیکاری مستلزم دانستن اطلاعات مربوط به کارگاه یا اطلاعات شخصی خودتان است. امیدواریم که این راهنما بتواند در محاسبه بیمه بیکاری و دریافت آن به شما کمک کند. درصورت داشتن هرگونه سوال و ابهام می‌توانید در قسمت کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر