آیا تعطیلی شنبه‌ ها تصویب شد؟

تعطیلی شنبه ها

بله طبق تأیید طرح تعطیلی شنبه‌ ها توسط نمایندگان مجلس در روز ۲۶ اردیبهشت، روز شنبه به عنوان یکی از روز‌های تعطیل جهت کارمندان مشخص شد و برای تعطیلات آخر هفته روز‌های جمعه و شنبه را انتخاب نمودند‌. البته این طرح باید با تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل گردد. در ادامه این مطلب با ما در دوامضا همراه شوید تا بیشتر در خصوص جزئیات طرح تعطیلی شنبه ها آشنا شوید. تعطیلی شنبه‌ها شامل چه کسانی می‌شود؟

فهرست مطالب

طرح تعطیلی شنبه‌ها در مجلس

با مطرح شدن طرح تعطیلات آخر هفته و تعطیلی روز شنبه در مجلس، بالاخره در روز بیست و ششم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نمایندگان حاضر در مجلس به موضوع تعطیلی روز‌های جمعه و شنبه رای دادند. پس موضوع تعطیلی دو روز آخر هفته و تعطیل شدن روز‌های جمعه و شنبه با موافقت نمایندگان مجلس روبرو شد و ساعات کاری هفتگی مربوط به کارکنان دولت نیز کاهش یافت.

برای تبدیل شدن مصوبه مربوط به تعطیلات دو روز در هفته (تعطیلی روز‌های جمعه و شنبه) به قانون، باید این مصوبه حتماً توسط شورای نگهبان تأیید شود.

تعطیلی شنبه‌ ها از کی اجرا می‌شود؟

طبق گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، چنانچه مصوبه مربوط به افزایش تعطیلات هفتگی توسط شورای نگهبان در ۱۰ روز آینده تصویب گردد و رئیس مجلس آن را ابلاغ نماید تعطیلی روز‌های شنبه از اواخر خرداد ماه اجرا می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده تعطیلی شنبه‌ ها از لحاظ شرعی هیچ گونه مشکلی نداشته و انتظار بر آن است که شورای نگهبان از لحاظ قانونی و شرعی ایرادی به طرح تصویت تعطیلی شنبه‌ ها نگیرد.

تعطیلی شنبه‌ ها شامل چه کسانی می‌شود؟

با توجه به لایحه نوشته شده توسط دولت و اصلاح آن توسط مجلس، تعطیلی شنبه‌ ها فقط دستگاه‌های اجرایی دولت و دستگاه‌های ستادی و دستگاه‌های استانی را شامل می‌شود، یعنی وزارتخانه های دولتی، ادارات دولتی و سازمان‌های استانی فعال در کشور.

با توجه به قانون، جمعه به عنوان تعطیل رسمی بوده و تعطیلی روز شنبه فقط شامل آن‌هایی می‌شود که ساعت کاری موظفی دارند. از این رو یکسری از شرکت‌های خصوصی ملزم به تعطیل کردن شنبه‌ ها نیستند.

طبق تصمیمات گرفته شده توسط مجلس ساعات کاری باید به ۴۰ ساعت در هفته کاهش یابد و این کاهش ساعت نباید روی حقوق افراد تأثیری بگذارد و حقوق آن‌ها را کم کند. کاهش ساعت کاری شامل تمام کارمندان دولت و آن‌هایی که وابسته به دولت هستند شده، ولی معلمان و کارمندان نهاد رهبری را دربر نمی‌گیرد‌.

تعطیلی شنبه‌ ها شامل بانک‌ها می‌شود؟

با توجه به لایحه نوشته شده توسط دولت، بانک‌ ها، واحد‌های مربوط به بهزیستی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مراکز و اماکن ورزشی، واحد‌های نظامی و انتظامی و واحد‌های اطلاعاتی مشمول طرح تعطیلی شنبه‌ ها نیستند‌.

آیا تعطیلی شنبه‌ ها شامل کارگران هم می‌شود؟

در طرح تعطیلی شنبه‌ ها و جمعه‌ ها اشاره‌ای به بخش خصوصی نشده است و فقط دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی دولتی را شامل می‌شود. بنابراین تا کنون اخباری در خصوص تعطیل شدن کارگران در روزهای شنبه منتشر نشده است.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر