نحوه محاسبه مانده مرخصی

مانده مرخصی چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

در بین انواع مرخصی، مرخصی استحقاقی شناخته‌تر از دیگر مرخصی‌ها بوده و شرایط استفاده ویژه‌ای دارد. چون مرخصی‌های دیگر مربوط به شرایط اضطراری بوده و فقط در مواردی خاص امکان استفاده از آن وجود دارد. اما مرخصی استحقاقی حق کارگر بوده و می‌تواند از آن برای چند روز استراحت و رفتن مسافرت استفاده کند. ولی این نوع از مرخصی هم باید با هماهنگی و رضایت کارفرما باشد تا نظم کار از بین نرود. یکی از اصطلاح‌های مرتبط با مرخصی استحقاقی، مانده مرخصی است که بیشتر کارکنان و حتی پرسنل قراردادی هم آن را حداقل چند بار شنیده‌اند. در این مطلب قرار است تا ضمن معرفی انواع مرخصی، در خصوص مانده مرخصی و شرایط تبدیل آن بر اساس قانون کار 1403 توضیح دهیم.

فهرست مطالب

مانده مرخصی چیست؟

هر کارگر یا کارمندی ساعات کاری مشخص و مخصوص به خود دارد. این چرخه روتین و تکراری برای کارگر در طول هفته و ماه تکرار شده و مطمئنا نیاز به استراحت دارد. چون اگر قرار باشد تا کل روزهای کارگر صرف کار در کارخانه یا کارگاه شود، به تدریج باید منتظر کاهش بازدهی مجموعه بود. بر همین اساس قانون کار برای حفظ سلامتی و بهره وری کارمند، هر سال 30 روز مرخصی استحقاقی را در نظر گرفته است.

کارگر نیز می‌تواند روزهای مرخصی خود برای چند ماه را ذخیره کرده و به یکباره از آن استفاده کند. البته ذخیره مرخصی نیز شرایط مخصوص به خود را داشته و استفاده از آن باید با هماهنگی کارفرما باشد. چون اگر قرار باشد تا تمامی کارگران مرخصی خود را برای روزهایی خاص از سال بگذارند، باید کارگاه را تعطیل کرد. پس به زبانی بسیار ساده، مانده مرخصی می‌شود بخشی از مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده توسط کارگران یا کارمندان. چون کارگر علاوه بر روزهای تعطیل رسمی و 4 روز جمعه، 26 روز مرخصی در سال دارد که می‌تواند بخشی از آن را استفاده کرده و حداکثر 9 روز از آن را به عنوان مانده مرخصی محاسبه می‌شود. روزهای مانده مرخصی قابل انتقال بوده و حتی کارگر این اجازه را دارد تا معادل ریالی آن را دریافت کند.

نحوه محاسبه مانده مرخصی کارگران

شاید برای شما سوال باشد که مانده مرخصی چگونه حساب می‌شود؟ تا قبل از 16 فروردین سال 1400 شمسی، روال کار بدین شکل بود که برای محاسبه مانده مرخصی، صرفا حقوق پایه کارگر را در نظر گرفته و مقدار آن را در پس از تقسیم بر 30، در تعداد روزهای مانده مرخصی ضرب می‌کردند. اما این فرمول محاسبه مانده مرخصی یک اشکال بزرگ داشت و که آن هم غفلت از دیگر مزایا کارگر بود. چون مرخصی استحقاقی از نوع با حقوق بوده و تمامی مزایا آن روز را شامل می شود.

به همین خاطر اداره کار بر اساس رای دیوان عدالت اداری از این تاریخ به بعد، یک سری تغییرات جدید در فرمول مانده مرخصی لحاظ کرد. این فرمول جدید به مراتب کامل تر از فرمول قبلی بوده و در تعریف آن به تمام حق و حقوق کارگران توجه شده است.

فرمول محاسبه مانده مرخصی 1403

بعد از فروردین ماه سال یکهزار و چهارصد، رویه واحد و جدیدی برای محاسبه مانده مرخصی تعریف شد که تا به امروز نیز ادامه دارد. پس برای محاسبه مانده مرخصی 1403، باید ابتدا حقوق پایه یک روز را با بن کارگری، حق مسکن، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه غذا و غیره جمع کرده و سپس بر عدد 30 تقسیم کنید. در نهایت این عدد باید در تعداد روزهای مانده مرخصی ضرب شده تا معادل ریالی ذخیره مرخصی کارگر در سال 1403 مشخص شود. پس مانند قبل نیست که صرفا از حقوق پایه استفاده شود. بلکه برای محاسبه مانده مرخصی، دیگر مزایای کارگر را حساب می‌کنند.

نحوه محاسبه بازخرید مرخصی

پس از ابلاغیه دیوان عدالت اداری در فروردین ماه سال 1400، بخشنامه بازخرید مرخصی تغییر کرد که حاوی اطلاعات زیر است:

بخشنامه بازخرید مرخصی

بر اساس این بخشنامه، اگر کارگر قرارداد خود را با شرکت فسخ کند و یا به خاطر دلایلی نظیر بازنشستگی، تعطیل کارگاه و یا از کارافتادگی کلی همکاری خود را خاتمه دهد، باید مطالبات وی در خصوص مرخصی استحقاقی بر مبنای مزد محاسبه و پرداخت شود. این مطالبات شامل مزایای خواهد بود که پرداخت آنها مستلزم حضور کارگر در محل کار است.

نحوه محاسبه مانده مرخصی

انتقال یا ذخیره مانده مرخصی چگونه است؟

بر اساس آنچه که در ماده 66 قانون کار آمده است، کارگران با سابقه بیش از یکسال این اجازه را دارند تا حداکثر 9 روز از مرخصی استحقاقی سالیانه خود را ذخیره کرده و آن را به سال بعد انتقال دهد.

نحوه محاسبه مرخصی استفاده نشده در پایان قرارداد

مانده مرخصی صرفا برای تبدیل در پایان سال نیست. بلکه کارگر می‌تواند هر ساله حداکثر 9 روز از مرخصی استحقاقی خود را به مانده مرخصی استفاده نکرده و ذخیره کند. این روزهای مرخصی به مرور زمان جمع شده و در پایان مدت همکاری کارگر، معادل ریالی آن محاسبه شده و پرداخت می‌شود. این پایان همکاری شامل بازنشستگی، از کار افتادگی و یا اتمام مدت قرارداد خواهد بود.

انواع مرخصی چیست و هر کدام چگونه محاسبه می‌شوند؟

کارگر برای تجدید روحیه و حفظ کارایی خود، نیاز به مرخصی دارد. اما گاهی اوقات درخواست مرخصی کارگر به خاطر سیاست‌های داخلی شرکت، توسط کارفرما رد می‌شود. یعنی شده که کارگر حتی برای انجام کارهای شخصی و ضروری خود درخواست مرخصی کرده و کارفرما آن را رد کند. البته نباید از حق گذشت که مدیریت مرخصی تمامی کارکنان یک مجموعه کمی سخت است.

پس کارفرما نیز حق دارد تا برای جلوگیری از تعطیلی خط و یا کاهش محصول، با درخواست مرخصی کارکنان خود مخالفت کند. اما اگر هیچ مانعی بر سر کار نباشد، مرخصی حق کارگر است و باید نسبت به اعطای آن اقدام کرد. اما مرخصی نیز انواع مختلفی داشته و تمامی آن‌ها یک نوع نیستند. برای اطلاعات بیشتر کارکنان، انواع مرخصی را به همراه توضیح در ادامه آورده‌ایم.

1 – مرخصی استحقاقی

می‌توان گفت که این حق‌ترین نوع مرخصی است که هر کارگری می‌تواند درخواست کند. یعنی روزهایی عادی از سال که کارمند حق ترک کار خود را دارد. این ترک کار باید با هماهنگی کارفرما و اجازه او باشد. در بیشتر کشورها یک حداقلی برای مرخصی ماهیانه کارگر در نظر گرفته می‌شود. برای مرخصی استحقاقی نیز بدین شکل بوده و در ایران سالانه 30 روز است.

پس کارگر می‌تواند با هماهنگی کارفرما خود، درخواست استفاده از این روزها را داشته باشد. توجه داشته باشید که ذخیره تعداد روزهای مرخصی طبق یک سری اصول مشخص بوده و نمی‌توان تقاضای استفاده یکجای آن را داشت. نکات زیر در خصوص مرخصی استحقاقی وجود دارد که شاید درک آن برای شما جالب باشد:

  • روز جمعه و روزهای تعطیل رسمی، جزو روزهای با حقوق بوده و مزد آن‌ها باید دریافت شود.(اما مابقی محاسبه نمی‌شوند) این روزها به عنوان مرخصی استحقاقی محسوب نمی‌شوند. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مطلب آیا روزهای تعطیل جزو مرخصی محاسبه می‌شوند را مطالعه کنید.
  • یازدهم اردیبهشت در تقویم شمسی ما با نام روز کارگر نامگذاری شده و کارگران نباید در چنین روزی کار کنند.
    کارگر و کارمند صرفا تا 9 روز اجازه ذخیره مرخصی خود را دارند.

فرمول محاسبه مانده مرخصی

2 – مرخصی استعلاجی

این نوع از مرخصی را می‌توان چالش برانگیزترین نوع مرخصی دانست. چون از طرفی کارگر دچار بیماری یا حادثه شده و سرکار نمی‌آید. از طرفی دیگر هم این کارفرما است که به یکباره کارگر خود را از دست داده و کارش به اصطلاح لنگ مانده است. تعداد روزهای مرخصی استعلاجی بستگی به تجویز پزشک دارد که البته باید به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد. تصویب کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی برای آن است که روزهای مرخصی جزو سابقه کار حساب شود. این موضوع در ماده 74 قانون کار صراحتا بیان شده است.

زمان مرخصی استعلاجی مشخص نیست؛ ولی این دوره استعلاجی حداکثر تا 4 ماه می‌تواند ادامه داشته باشد. البته اگر کارگر گواهینامه صعب العلاج از پزشک معتمد ارائه داده و به تایید شورای عالی پزشکی برسد، برای همیشه فرد بازنشسته خواهد شد.

3 – مرخصی ساعتی

به مرخصی‌های کمتر از یک روز، مرخصی ساعتی می‌گویند. در ماده 69 قانون کار آمده است که تعیین تاریخ مرخصی ساعتی باید با هماهنگی کارگر و کارفرما باشد. اما اگر در این بین اختلاف نظری به وجود آید، نظر اداره کار و امور اجتماعی لازم الاجرا خواهد بود.

4 – مرخصی بدون حقوق

اگر روزهای مرخصی استحقاقی کارگر تمام شده باشد، باید از مرخصی بدون حقوق استفاده کند که شرایط آن طی یک نامه کتبی میان کارفرما و کارگر تعیین خواهد شد. جزئیات این نوع از مرخصی به طور کامل در ماده 72 قانون کار آمده است.

5 – مرخصی ازدواج و فوت اقوام درجه یک

بر اساس قانون کار، همسر، پدر، مادر و فرزندان جزو اقوام درجه یک بوده و کارگر برای فوت آن‌‌ها می‌تواند سه روز مرخصی بگیرد. یک مرخصی سه روزه دیگر هم برای ازدواج دائم کارگر وجود دارد.

6 – مرخصی زایمان و بارداری

مرخصی بارداری مختص کارگران زن است که جمعا 90 روز بوده و باید 45 روز آن را برای مدت پس از زایمان نگه داشت. پس از این مدت کارگر دوباره به کار سابق خود بازگشته و مدت مرخصی زایمان نیز با تایید سازمان تامین اجتماعی جزو سوابق خدمت محسوب می‌شود. حقوق کارگر در این دوران نیز طبق مقررات قانون کار خواهد بود.

همچنین مطابق ماده ۷۸ قانون کار، مادرانی که کودک شیرخواره دارند، تا رسیدن کودک به سن ۲ سالگی، پاس شیردهی خواهند داشت. به عبارتی به ازای هر سه ساعت کار، نیم ساعت پاس شیردهی برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

7 – مرخصی حج واجب

طبق ماده ۶۷ قانون کار، هر کارگر برای انجام فریضه حج در تمام مدت کار خود فقط می‌تواند یک بار به مدت یک ماه مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق بگیرد.

برای انجام حج واجب تمتع، کارگران و کارمندان می‌توانند مطابق ۲۶ روز مرخصی در قانون کار، از یک ماه مرخصی با حقوق خود استفاده کنند. اما اگر فرد ۳۰ روز مرخصی نداشته باشد، روزهای اضافی برای او بدون حقوق در نظر گرفته خواهد شد. فقط باید اشاره کنیم که این مرخصی فقط برای حج تمتع است و برای حج عمره می‌توان از مرخصی بدون حقوق به دلیل سفر طولانی مدت استفاده کرد.

سخن آخر

مانده مرخصی جزو حقوق بنیادی کارگران و کارمندان محسوب می‌شود که امکان ذخیره بخشی از آن و تبدیل کردن آن به پول وجود دارد. در این مطلب سعی شد تا با تکیه بر قوانین کار، اطلاعات کاملی در خصوص مانده مرخصی و شرایط ذخیره آن ارائه شود. چون آگاهی کارگران از چنین اطلاعاتی باعث دلگرمی آن‌ها شده و آن‌ها می‌توانند حق و حقوی خود را از کارفرما بگیرند.

شرایط کامل گرفتن چنین حق و حقوقی را در این مطلب به زبانی ساده توضیح دادیم. شما هم می‌توانید تا با پرسش سوالات خود در بخش نظرات، مطلب ما را کامل‌تر کنید. ما در دوامضا تلاش می‌کنیم تا حقوق قانونی شما را به ساده ترین زبان برایتان توضیح دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

فرض کنید که حقوق پایه یک کارمند در ماه 10 میلیون تومان باشد. از طرفی دیگر این کارمند هر ماهه مبلغ 2 میلیون تومان به عنوان حق مسکن، اولاد و غیره دریافت می‌کند. مجموع این دو عدد 12 میلیون است که با تقسیم بر عدد 30، می شود 400 هزار تومان. اکنون با ضرب تعداد روزهای مانده مرخصی در این عدد، ارزش ریالی ذخیره مرخصی معلوم می‌شود.

خیر. بر اساس ماده 91 قانون مالیات های مستقیم، تمامی حقوق مربوط به مانده مرخصی معاف از مالیات است. حتی جالب است بدانید که حقوق سنوات هم از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

مانده مرخصی نوعی حق و حقوق است که باید کارفرما آن را به کارگر بپردازد. پس حتی در صورت فوت کارگر یا کارمند، کارفرما باید مانده مرخصی را به همراه حقوق کارگر محاسبه کرده و آن را به وراث پرداخت کند. البته برای دریافت چنین حق و حقوقی، وراث باید تمامی کارهای قانونی مربوط به انحصار وراثت و تعیین تعداد وراث را انجام دهند.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر