روز کارگر 11 یا 12 اردیبهشت 1403 تعطیل است؟

روز کار و کارگر چه روزی است؟

به فردی که در مقابل دریافت حق السعی برای کارفرما کار می‌کند کارگر می‌گویند. حق السعی شامل مزد فرد، حقوق او، سهم سود و سایر مزایا است. اما اداره کار باتوجه به موارد مختلف و در نظر گرفتن رفاه کارگران، مزایایی نیز برای کارگران در نظر گرفته است. یکی از این موارد نامگذاری یک روز تحت عنوان روز کارگر است. اما روز کارگر 1403 چه روزی است؟ آیا روز کار و کارگر تعطیل است؟ درادامه با دوامضا همراه باشید تا کمی بیشتر با جزئیات روز کارگر آشنا شوید. 

تعطیلی شنبه ها تصویب شد

روز جهانی کار و کارگر 1403 چه روزی است؟

روز اول ماه می میلادی مراسمی را جهت حمایت کردن از حقوق کارگرها برگزار می‌کنند که به روز جهانی کارگر معروف است‌. اتحادیه های کارگری زیادی در اکثر کشورها در این روز تظاهرات می‌کنند‌. روز جهانی کارگر بهانه ای است تا کارگران در صنف های مختلف بتوانند حقوق خود را فریاد بزنند و درخواست‌های خود را به گوش کارفرماها برسانند.

البته تعطیلی روز کارگر نیز بهانه ای برای قدردانی از زحمات کارکنان در بخش‌های مختلف است. طبق کتاب قانون، 11 اردیبهشت 1403 روز کار و کارگر و این روز برای تمامی کسانی که شامل قرارداد کارگری هستند، تعطیل رسمی است. البته دسته‌ای گمان می‌کنند که به دلیل کبیسه بودن سال 1403، روز کارگر 12 اردیبهشت است که این تصور اشتباه است. طبق ماده 63 قانون کار 11 اردیبهشت روز کارگر و برای کارگران تعطیل رسمی است. اما درادامه کمی بیشتر با تاریخچه و علت نامگذاری این روز آشنا شوید. 

تاریخچه روز کارگر

یکم می سال ۱۸۸۶، کارگران آمریکا برای بهبود پیدا کردن شرایط کاری و کم کردن ساعت کاری به ۸ ساعت در خیابان ها دست به تجمع زده و اعتراض کردند، همچنین کارگران حاضر در ۱۲۰۰ کارخانه هم از کار خود دست کشیده و اعتصاب کردند، این اعتصاب ۴ روز به طول انجامید و در روز چهارم انفجاری در شهر شیکاگو در میان معترضین برپا شد که نتیجه ی آن کشته شدن چند کارگر و مامور پلیس و مجروح شدن افراد بسیاری بود.

کارگران زیادی در جریان اعتراض با تیراندازی ماموران کشته شده و بسیاری از آنها دستگیر و همچنین اعدام شدند. از آن سال به بعد در چنین روزی به یاد آن کارگران مراسم یادبودی برگزار شد و یک می را به عنوان روز کارگر انتخاب کردند و نمادی بین المللی از مبارزه جهت حقوق کارگران شد‌.

روز کارگر

هدف از نامگذاری روز جهانی کارگر چیست؟

هدف از نام گذاری این روز، تاکید داشتن بر نقش مهمی که کارگران دارند، حمایت کردن از حقوق قشر کارگر در کشور و ترویج دادن حق و حقوق آنها و همچنین تجلیل کردن از زحمات آنها است. در این روز اعتصابات و اعتراضاتی جهت دریافت حق و حقوق کارگران در کشورهای مختلف ایجاد می‌شود. امید بر آن داریم که روزی فرا برسد که این قشر زحمتکش به تمام حق و حقوقی که لایق آن است دست پیدا کند.

در کشور ما نیز روز کارگر همان یکم می مصادف با یازدهم اردیبهشت است و جزو تعطیلات رسمی کارگران محسوب می‌شود. کارگران در این روز ضمن دریافت حقوق می‌توانند از این روز تعطیل استفاده کنند. تعطیلی رسمی 11 اردیبهشت یعنی روز کارگر مطابق با ماده 63 قانون کار ایران است و کارفرماها باید این روز را برای کارگران خود تعطیل (با حقوق) کنند. چنانچه کارگران در این روز مشغول به کار باشند، فعالیت آنها باید به عنوان اضافه کاری محسوب شود. حضور یافتن یا حضور نیافتن کارگر در این روز به توافق و تصمیم خود کارگر بستگی دارد.

البته بعضی از کارفرماها به اشتباه این روز را به عنوان مرخصی از مرخصی‌های مجاز کارگران کسر یا این روز را به عنوان مرخصی برای ایشان در نظر می‌گیرند. این کار کاملا خلاف قانون کار بوده و کارفرما یا باید این روز را برای کارگران تعطیل کرده یا در ازای حضور کارگران در روز کارگر، معادل ساعات کاری، اضافه کار پرداخت کند.

معیار تشخیص کارگر در ایران چیست؟

ازآنجایی که بسیاری از افراد از حقوق قانونی خود درخصوص کار و قراردادهای کاری مطلع نیستند، نمی‌توانند در زمان نیاز، حقوق خود را جویا شوند. همچنین بسیاری از افراد از تفاوت قراردادهای کاری نیز مطلع نیستند و نمی‌دانند که طبق قانون کار کارگر محسوب می‌شوند یا کارمند؟ معیارهای تشخیص دادن کارگر در ایران عبارتند از:

  • وجود شخصیت حقیقی، بگونه‌ای که کارگر شخصی حقیقی باشد.
  • دریافت کردن حق السعی توسط کارگر از کارفرما، در مقابل انجام کار
  • تبعیت کردن کارگر از کارفرما، اگر فردی برای کار انجام شده از کسی تبعیت نمی‌کند و دستور نمی‌گیرد پس کارگر محسوب نمی‌شود.

از تعطیل رسمی روز کارگر 1403 لذت ببرید!

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با علت نامگذاری روز کارگر و علت تعطیل بودن این روز برای کارکنان آشنا کنیم. هرکسی که طبق قرارداد رسمی و درازی دریافت حق السعی برای یک کارفرما در هر حوزه‌ای کار کند، شامل قوانین کار است. بنابراین تعطیل بودن 11 اردیبهشت 1403 نیز حق مسلم شما است. در این روز با مذاکره با کارفرمای خود یا در خانه بمانید و استراحت کنید، یا در ازای ساعات کاری، اضافه کاری دریافت کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر