قرارداد کار پاره وقت چیست؟ نحوه محاسبه حقوق کار نیمه وقت

قرارداد کار پاره وقت چیست؟

همه افرادی که در یافتن شغل جدید هستند، میزان ساعات کاری شغل مربوطه برایشان بسیار دارای اهمیت است. با توجه به قرارداد کاری میزان ساعات کاری نیز مشخص می‌گردد. قرارداد کار پاره وقت دارای میزان ساعات کمتری در مقایسه با قرارداد‌های تمام وقت هستند و نیروی کار مدت زمان کمتری را در محل کار حضور دارد. طبق توافق انجام شده بین نیروی کار و کارفرما، قرارداد کار پاره وقت تنظیم می‌شود و به امضای طرفین قرارداد می‌رسد. در این مطلب از دوامضا ما شما را با قرارداد کار نیمه وقت و نمونه قرارداد کار ساعتی پاره وقت آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب

قرارداد کار پاره وقت چیست؟

زمانی که طبق توافق انجام شده بین نیروی کار و کارفرما، ساعات کاری کمتر از ۸ ساعت در روز و ۴۴ ساعت در یک هفته مشخص گردد، باید قرارداد کار پاره وقت و یا قرارداد کار نیمه وقت بین آن‌ها منعقد شود.

نیروی کاری که دارای قرارداد کار پاره وقت است باید از تمام حداقل‌های قانونی بهره‌مند شود. این حداقل‌ها را باید بر اساس ساعت کاری نیروی کار به وی پرداخت نمایند (تبصره ۲ ماده ۳۵ موجود در قانون کار و ماده ۳۹ قانون کار). کارفرمایان نباید از این قانون سرپیچی کنند و باید طبق قانون و متناسب با ساعت کاری توافق شده به نیروی کاری خود حقوق و مزایا پرداخت نمایند. در غیر این صورت نیروی کار می‌تواند از کارفرمای خود بابت حق و حقوق پرداخت نشده شکایت نماید.

در قانون میزان حقوق در قرارداد کار نیمه وقت مشخص شده و کارفرما نمی‌تواند هر حقوقی که خود مد نظر دارد را به کارمند پرداخت نماید.

تفاوت قرارداد کار پاره وقت و قرارداد کار تمام وقت چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بین این دو قرارداد، میزان ساعات کارکرد آن‌ها است. ساعت کاری نیروی کار در قرارداد کار تمام وقت ۴۴ ساعت در هفته است. ولی در قرارداد کار پاره وقت نیروی کار ساعاتی کمتر از ۴۴ساعت کار در هفته برای کارفرما کار می‌کند و این ساعت متناسب با نیاز کارفرما به نیروی کار و میزان توانایی نیروی کار در روز مشخص می‌گردد.

سایر موارد موجود در قرارداد از جمله سنوات، عیدی، مرخصی، بیمه و دیگر مزایا همانند نیروی کار تمام وقت به نیروی پاره وقت نیز تعلق می‌گیرد فقط متناسب با ساعات کارکرد این موارد به وی پرداخت می‌گردد.

چگونگی تنظیم قرارداد کار پاره وقت

قوانینی که باید برای تنظیم کردن قرارداد کار پاره وقت در نظر گرفته شود در ماده ۷ قانون کار بیان شده است. طبق این قانون شروع شدن همکاری بین کارفرما و نیروی کار باید با انعقاد قرارداد صورت گیرد. قرارداد کاری می‌تواند به صورت شفاهی و یا کتبی باشد ولی در قرارداد کار پاره وقت می بایست قرارداد به صورت کتبی باشد تا تعهدات کارگر و کارفرما به صورت شفاف قید شود.

قرارداد کار پاره وقت بین کارفرما و نیروی کار منعقد می‌شود و متناسب با توافق بین کارفرما و نیروی کار ساعت کاری مشخص و ذکر می‌شود. پرداخت مزایا در قرارداد کار پاره وقت نیز متناسب با ساعت کاری نیروی کار صورت می‌گیرد.

نکته مهم در قرارداد پاره وقت این است که حتما حقوق و مزایا به صورت مجزا در قرارداد ذکرشود نه به صورت جمع کل!

چگونگی محاسبه حقوق نیروی کار پاره وقت

برای به دست آوردن حقوق نیروی کار پاره وقت باید مقدار مزد روزانه تعیین شده توسط قانون را بر ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه تقسیم کرده و از این طریق میزان حقوق ساعتی نیروی کار به دست می‌آید.  با توجه به ساعت تعیین شده در قرارداد نیروی پاره وقت، مقدار حقوق روزانه‌ای که به او تعلق می‌گیرد را مشخص می‌کنند.

به عنوان مثال چنانچه حقوق روزانه ۲.۳۸۸.۷۲۸ باشد این عدد را بر ۷.۳۳ تقسیم کرده عدد ۳۲۵.۸۸۳ به دست می‌آید که مقدار حقوق ساعتی را مشخص می‌کند. بعد چنانچه در قرارداد همکاری پاره وقت ساعت کاری ۴ ساعت در روز مشخص شده باشد، عدد مزد ساعتی را در ۴ ضرب می‌کنیم تا مزد روزانه طبق قرارداد کار نیمه وقت مشخص شود.

قرارداد کار نیمه وقت و ساعتی

بیمه طبق قرارداد کار پاره وقت

در اکثر شرکت ها شاهد هستیم که کارگرانی که به صورت ساعتی مشغول به کار هستند را تحت پوشش بیمه قرار نمی دهند.
لازم به ذکر است هر گونه فعالیتی که در مقابل دریافت کردن مزد برای کارفرما انجام شود جزء موارد مشمول قانون کار محسوب می‌شود و مدت زمان کار نیز در آن تأثیری نمی‌گذارند. پس باید قرارداد کار پاره وقت با بیمه لحاظ شود. با توجه به این موضوع قرارداد کار پاره وقت نیز جزء موارد مشمول قانون کار بوده و با توجه به ماده ۱۴۸ ذکر شده در قانون کار، باید مقررات تأمین اجتماعی برای آن لحاظ گردد.

در قرارداد‌هایی که تمام وقت هستند و ساعت کاری ۸ ساعت در روز است، یک روز حق بیمه برای نیروی کار در نظر می‌گیرند. ولی در قرارداد کار نیمه وقت برای هر ۸ ساعت کاری که نیروی کار انجام داده است ۱ روز بیمه رد می‌کنند و با توجه به تعداد ساعات کار شده در ماه تعداد روز‌های بیمه‌ای که باید برای نیروی کار در نظر بگیرند مشخص می‌گردد و با در نظر گرفتن آن حق بیمه برای نیروی کار پرداخت می‌شود.

عیدی قرارداد کار پاره وقت

با توجه به ماده ۳۹ قانون کار، نیروی کاری که قرارداد کار نیمه وقت دارد مثل دیگران باید عیدی دریافت نماید. تمام افرادی که بصورت پاره وقت برای کارفرما کار می‌کنند باید به نسبت میزان ساعات کاری که در ماه دارند، عیدی و پاداش به آن‌ها پرداخت شود.

طبق قانون کارفرما باید در مقابل یک سال کارکرد نیروی کار، ۶۰ روز مزد روزانه به عنوان عیدی و پاداش برای آن‌ها در نظر بگیرد و سقف آن اندازه ۳ ماه حقوق ماهانه تعیین شده توسط قانون است. عیدی نیروی کاری که پاره وقت برای کارفرما کار کرده است اندازه ۶۰ روز دستمزد بوده ولی به نسبت تعداد روز‌های کارکرد پرداخت می‌شود.

سنوات قرارداد کار پاره وقت

طبق قانون کار، کارفرما موظف به پرداخت سنوات به نیروی کار خود است. نیروی کاری که به صورت پاره وقت برای کارفرما کار می‌کند باید در محاسبه سنوات مجموع پرداختی‌های ۹۰ روز آخر را برای آن‌ها در نظر بگیرند.

مرخصی‌های قرارداد کار پاره وقت

تعداد روزهای مرخصی برای کارمندان ساعتی و پاره وقت براساس مدت کارکرد محاسبه می شود. البته باتوجه به انواع مرخصی ممکن است محاسبه مرخصی برای نیروی کار ساعتی یا نیروی پاره وقت تفاوت داشته باشد.

تیم دو امضا و قرارداد کار پاره وقت

از آنجا که قرارداد کار نیمه وقت جزء قرارداد‌های پر کاربرد و مهم در بین قرارداد‌های کاری است. این نوع قرارداد باید طبق قانون تنظیم شود و جزء قرارداد‌های استخدامی و قرارداد‌های کار موقت محسوب می‌شود ولی یکسری بخش‌های قرارداد کار پاره وقت متفاوت از این قرارداد‌ها است از جمله مدت زمان انجام کار، که در قرارداد کار پاره وقت کاملاً متفاوت است.

نحوه نگارش قرارداد کار پاره وقت و چگونگی تنظیم آن بسیار مهم است. از این رو تیم دو امضا با کادر تخصصی که دارد قرارداد کار پاره وقت را برای شما کارفرمایان نگارش و تنظیم نموده و نمونه قرارداد کار پاره وقت را در دسترس شما قرار داده است که با استفاده از آن‌ها بتوانید با نیروی کار نیمه وقت خود بدون داشتن دغدغه‌ای، قراردادی جامع و کامل منعقد کنید.

همچنین می‌توانید خدمات تنظیم قرارداد کاری خود را به ما بسپارید. نمونه قرارداد کار ساعتی پاره وقت pdf و نمونه قرارداد کار ساعتی پاره وقت word در سایت دو امضا موجود است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

یک نظر در “قرارداد کار پاره وقت چیست؟ نحوه محاسبه حقوق کار نیمه وقت

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر