سختی کار چیست؟

سختی کار چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

همه ما برای تامین مخارج زندگی و رفع نیاز‌های خود، شغلی را برای خود انتخاب می‌کنیم. گاهی اوقات این شغل با روحیات و علایق ما سازگار بوده و در برخی موارد به خاطر تامین مخارج زندگی، ناچار به انجام آن هستیم. اما شرایط سختی و درآمد مشاغل متفاوت بوده و برخی از آن‌ها در لیست مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرند. این موضوع باعث شده تا برای بسیاری از کارگران سؤال باشد که کدام شغل سخت به حساب آمده و مشمول سختی کار می‌شود؟ وزارت کار برای رفع چنین ابهامی، تعریفی مشخص را برای مشاغل سخت در نظر گرفته است. بر این اساس کارگران می‌توانند تا با ثبت درخواست خود در سامانه‌ای مشخص، درخواست مزایای سختی کار را داشته باشند. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی کامل درباره سختی کار و شرایط آن به شما ارائه دهیم. پس برای اطلاع از این که چگونه درخواست سختی کار داده و پیگیری سختی کار با کد ملی را انجام دهید.

فهرست مطالب

سختی کار چیست؟

سختی تمامی مشاغل موجود در یک جامعه، به یک اندازه نیست. چون حتماً باید تفاوتی بین یک کارمند پشت میز نشین با کارگر پتروشیمی وجود داشته باشد که در گرمای طاقت‌فرسا جنوب مشغول به کار است. یک کارگر معدن در فضایی با اکسیژن کم کار می‌کند و هر آن امکان ریزش تونل و مرگ برای او وجود دارد. فشار روحی و روانی که مشاغل سخت به کارگر وارد می‌کند به مراتب بیشتر از شغل‌های عادی است. قانونگذار نیز برای جبران این فشار‌ها و عوارض جانبی، یک سری مزایا را تحت عنوان «سختی کار»، برای شغل‌های سخت و زیان‌آور در نظر گرفته است.

بر طبق تعریف ارائه شده در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کار‌های سخت و زیان‌آور به شغلی گفته می‌شود که تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی انسان را به وی وارد کند. این تنش‌ها ناشی از وجود یک سری عوامل فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و غیراستاندارد در محیط کار است. حتی این احتمال وجود دارد که کارگر مشغول به شغل سخت، در آینده دچار بیماری‌های شغلی و دیگر عوارض خطرناک شود.

انواع کار‌های سخت و زیان‌آور

بر اساس آخرین مصوبات موجود در قانون تامین اجتماعی، مشاغل سخت به دو گروه «الف» و «ب» تقسیم می‌شوند. گروه الف مشاغلی هستند که سختی و زیان باری کار وابسته به شغل بوده و با بکارگیری یک سری تمهیدات ایمنی و بهداشتی مناسب توسط کارفرما، می‌توان این سختی‌ها را حذف کرد. اما گروه «ب» مشاغلی هستند که حتی با بکارگیری تمهیدات ایمنی، صفات سختی و زیان باری آن‌ها کاهش یافته ولی حذف نمی‌شود. قانون نیز به منظور احترام و حمایت از حقوق کارکنان، یک سری مزایا را برای مشمولان سختی کار در نظر گرفته است. البته تمامی کار‌های زیان‌آور هم در یک سطح نبوده و باید از درجه و ضریب سختی کار برای رتبه‌بندی آن‌ها استفاده کرد.

مشاغل سخت و زیان آور

درجه و ضریب سختی کار چیست؟

منظور از درجه سختی کار، بکارگیری معیاری برای ارزیابی و رتبه‌بندی میزان خطر و دشواری شرایط کار برای کارگران شغل‌های مختلف است. درجه سختی یک عدد از ۱ تا ۵ است که بر اساس آن میزان مزایای در نظر گرفته شده برای کارگر واجد شرایط تعیین می‌شود. عدد دیگری که برای تعیین مزایای کارگران مشاغل سخت استفاده می‌شود، ضریب سختی کار است. این عدد نشان دهنده میزان خطر و دشواری مرتبط با یک شغل بوده و بر اساس عوامل مختلفی مانند خطرات فیزیکی، روانی، شیمیایی و بیولوژیکی موجود در محیط کار تعیین می‌شود. در نهایت بر اساس چنین معیار‌هایی، یک سری مزایا برای افراد شاغل به کار‌های سخت در نظر می‌گیرند که مهمترین آن‌ها فوق‌العاده سختی کار و بازنشستگی زودهنگام است.

فوق‌العاده سختی کار چیست؟

فوق‌العاده سختی کار در اصل یکی از مزایایی است که برای کارکنان مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته‌اند. این مزایا مختص متصدیانی است که حتی با وجود رعایت شرایط بهداشتی و ایمنی و ارائه آموزش‌های ضروری، همچنان فرد در معرض ابتلا به بیماری یا عوارض نامطلوب باشد. میزان چنین امتیازی براساس شرایط کار کارفرما برای حقوق کارکنان تعیین می نماید.

قانون سختی کار در سال ۱۴۰۳

مزیت بعدی که فعالیت در شغل سخت دارد، بازنشستگی زودتر از موعد آن است. طبق جدیدترین قانون سختی کار در سال ۱۴۰۳، حداقل سن بازنشستگی برای افراد شاغل به کار‌های سخت و زیان‌آور تعیین شد. بر این اساس اگر فردی ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب سابقه فعالیت در کار سخت را داشته باشد، می‌تواند درخواست بازنشستگی دهد.

فرمول محاسبه مبلغ سختی کار برای کارگران

منظور از عبارت «مبلغ سختی کار»، میزان حقوق اضافی است که کارگران به خاطر انجام کار‌های سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند. میزان این مبلغ می‌تواند از شغلی به شغلی دیگر متفاوت باشد. اما قانون برای محاسبه حق بیمه سختی کار یک فرمول مشخص را تعریف کرده است.

طبق این فرمول باید کل سنوات مشمول سختی کار را در ۴ درصد از میانگین ۱۲ ماه یا آخرین ماه کاری (هر کدام که بیشتر باشد) ضرب کرد. سپس این مبلغ جمع خواهد شد با حاصل ضرب مستمری استحقاقی در ۴ درصد از تعداد سنوات سخت و زیان‌آور قبل از تاریخ ۱۳۸۰/۰۷/۱۴.

قانون ساعت کاری برای کار‌های سخت

ماده ۴۲ قانون کار در خصوص ساعات کاری افراد شاغل به کار‌های سخت و زیان‌آور است. ساعات کاری چنین افرادی نباید بیشتر از ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته باشد. البته در خصوص کار‌های سخت زیرزمینی، ملاک عمل آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کاری و شورای عالی کار تهیه شده و به تصویب وزرای مربوطه برسد.

قانون اضافه کاری مشاغل سخت

در ماده ۶۱ قانون کار صراحتاً بیان شده که تعیین اضافه کاری برای کارگران شبانه و یا افراد شاغل به کار‌های سخت و زیان‌آور ممنوع است.

قانون حق بیمه کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور

حق بیمه کارگران شاغل در کار‌های سخت و زیان‌آور ۴ درصد اضافه‌تر از کارگران مشاغل دیگر است. چون در شغل‌های عادی، حق بیمه افراد ۳۰ درصد است که ۷ درصد از آن سهم کارگر و ۲۳ درصد سهم کارفرما می‌باشد. اما برای مشاغل سخت، کارفرما باید علاوه بر این ۲۳ درصد، چهار درصد اضافه‌تر نیز پرداخت کند.

قانون مرخصی در مشاغل سخت

برای اطلاع از میزان مرخصی در مشاغل سخت، باید به ماده ۶۵ قانون کار مراجعه کرد. طبق این ماده قانونی، مرخصی سالیانه کارگران شاغل به کار‌های سخت، پنج هفته یا معادل ۳۵ روز در سال است. این مرخصی باید حتی الامکان در ۲ نوبت و در پایان هر شش ماه کاری استفاده شود.

البته جدای از این مرخصی، مرخصی‌های فوت، مرخصی استعلاجی، ازدواج، مادر و فرزند هم برای کارگر وجود دارد که هر کدام به مدت ۳ روز و با اخذ دستمزد خواهد بود. جالب این است که در هیچ کدام از این مرخصی‌های ذکر شده برای مشاغل سخت، توالی کار از بین نمی‌رود.

لیست مشاغل سختی کار در ایران

شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت وزارت کار به همراه سازمان تأمین اجتماعی، هر کدام لیستی از مشاغل شامل سختی کار را معرفی کرده‌اند. هر کدام از این مشاغل به خاطر شرایط کاری سخت و یا ویژه‌ای که دارند، در ردیف مشاغل زیان‌آور قرار گرفته و کارگران آن مشمول سختی کار می‌شوند. تعدادی از این مشاغل را در ادامه آورده و شرایط آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

۱ – کار در معدن

شاید شما هم شنیده باشید که افراد زیادی شغل خود را پس از کار در معدن، سخت‌ترین کار دنیا می‌دانند. یعنی تقریباً همه قبول دارند که کار در معدن، جزء سخت‌ترین مشاغل در دنیا است. بر اساس قانون سختی کار ۱۴۰۳، کلیه کارکنان شاغل در معادن همگی مشمول سختی کار می‌شوند. فرقی هم در نوع معدن نبوده و اگر کار شما مربوط به فعالیت در محیط سربسته معدن است، جزء مشاغل سخت محسوب می‌شوید.

قانون سختی کار

۲ – کار استخراج

کارگرانی که مشغول کار استخراج هستند، همواره با میله و دستگاه‌های بلند سروکار داشته و در راهرو‌های سرپوشیده مشغول به کار هستند. حمل مواد حاصل از انفجار، خالص‌سازی مواد و جدا کردن آن‌ها، منفجر کردن مواد و اداره کردن تأسیسات آب و برق معادن جزء کار‌های روتین کارگران استخراج است. به خاطر انجام چنین کار‌هایی در دل معادن کشور، این گروه از کارگران نیز مشمول سختی کار هستند.

۳ – کار در مخازن سربسته

منظور از مخازن سربسته در این شغل، انجام کار‌هایی مانند حفر چاه، قنات، فاضلاب و مواردی از این قبیل است.

۴ – کار مستمر در مجاورت کوره‌های ذوب

از بین کارگرانی که در کوره‌های ذوب کار می‌کنند، صرفاً افرادی که شغل آن‌ها در مجاورت کوره‌های ذوب بسته هستند مشمول سختی کار خواهند بود. چون مواد و گاز‌های زیان‌آور خروجی از کوره، می‌تواند به چشم و ریه کارگر صدمه بزند. یا اگر فردی وظیفه تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره را دارد، مشمول استفاده از مزایای سختی کار خواهد بود.

۵ – کارگر‌های مشغول به کار در دامداری‌ها و طیور

فردی که در دامداری یا مرغداری کار می‌کند، مجبور به جابجا کردن کود‌های حیوانی خواهد بود. به همین خاطر شاید به مرور زمان دچار بیماری‌های دام و طیور شود. بر همین اساس این مشاغل نیز سختی کار داشته و در ردیف مشاغل سخت حساب می‌شوند.

۶ – کار در ارتفاع

تصور فعالیت در ارتفاع حتی با وجود استفاده از تمهیدات ایمنی، باز هم سخت است. چون درصد بالایی از خطر برای این افراد وجود دارد. در کل ارتفاع بیش از ۵ متر خطرناک محسوب شده و مشمول سختی کار می‌شود. کارگران فعال بر روی دکل‌ها، فضا‌های باز روی داربست و اتاقک‌های متحرک در ارتفاع چند نمونه از این مشاغل خطرناک هستند.

۷ – کار روی دکل‌های برق

کار روی دکل‌های برق در گروه ب از مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد. چون فشار برق موجود بر روی دکل‌ها، تأثیری مستقیم بر خطرناک بودن این مشاغل دارند. البته برای اینکه چنین افرادی مشمول سختی کار شوند، باید خطوط پست انتقال برق از نوع فشار قوی بوده و بالای ۶۳ کیلو ولت باشد.

مشاغل سخت و مبلغ سختی کار

۸ – کار با مواد رادیو اکتیو

نمونه دیگری از مشاغل سخت، کارکنان فعال در نزدیکی رادیواکتیو و یا مراکز تصویربرداری پزشکی هستند. چون این افراد به صورت مداوم در معرض اشعه‌های خطرناک رادیواکتیو بوده و به مرور زمان باعث بیماری می‌شوند. دلیل اصلی خطرناک بودن این مشاغل، یون‌سازی این پرتو‌ها است. البته جالب است بدانید که این شغل نیز در ردیف ب مشاغل سخت قرار می‌گیرد.

۹ – کار در شرایط بد آب و هوایی

اگر محیط فعالیتش ما بسیار سرد، گرم و یا توام با درصد رطوبت بالا باشد، شامل سختی کار خواهید بود. این ویژگی در خصوص مسیر رفت و آمد کارکنان هم صدق می‌کند. به همین خاطر شاید در برگه پرداخت حقوق بسیاری از کارکنان با عبارتی تحت عنوان سختی آب و هوا مواجه شده باشید.

۱۰ – کار در آتش نشانی

آتش نشانی همیشه در صدر مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد. چون با توجه به شرایط کاری که دارد، کارکنان آن همواره خطر قطع عضو، از کار افتادگی و مرگ را دارند.

۱۱ – کار در ندامتگاه و مراکز درمانی

افراد فعال در زندان و ندامتگاه می‌توانند تا پس از ۷۳۰۰ روز سابقه کار در چنین مکان‌هایی، از امتیازات بازنشستگی استفاده کنند. چون این افراد شب و روز با افرادی سر و کله می‌زنند که یا بزهکار بوده و یا مشکل روانی دارند.

این افراد همیشه نیاز به مراقبت داشته و باید منتظر بروز رفتار‌های غیرعادی از جانب آن‌ها بود. البته این به شرطی است که فرد به صورت مستقیم با زندانی یا بیمار روانی ارتباط داشته باشد.

۱۲ – خبرنگاری

خبرنگاران بنا بر وظیفه خود، گاهی اوقات به مناطق جنگی یا زلزله‌زده اعزام می‌شوند. با یک سرچ کوتاه در خصوص آمار خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، متوجه میزان سختی کار آن‌ها خواهید شد. بر همین اساس طبق مواد اجرایی تأمین اجتماعی، این شغل نیز مشمول سختی کار خواهد بود.

۱۳ – علوم آزمایشگاهی

تکنسین فعال در آزمایشگاه‌ها مجبورند تا برای انجام تحقیقات و یا وظایف خود، از دستگاه‌ها و مواد خطرناک استفاده کنند. گاهی اوقات استفاده از این مواد منجر به از کار افتادگی و یا از دست رفتن عضو خواهد شد.

۱۴ – قانونی سختی کار ۱۴۰۳ در خصوص پرستاران

یکی دیگر از پرسنلی که همواره در ارتباط مستقیم با بیماران هستند، پرستار است. این افراد در معرض خطرات مختلفی قرار داشته و سختی کار آن‌ها در دوران کرونا نیز بیشتر به چشم آمد. به همین خاطر در قانونی سختی کار ۱۴۰۳، پرستاری نیز جزء مشاغل خطرناک حساب می‌شود.

لیست مشاغل سخت

۱۵ – رانندگان حمل و نقل بار و مسافر درون و برون شهری

کسی که شغلش راننده باشد، مجبور است تا در ساعات زیادی از شبانه روز در جاده‌ها رانندگی کند. به همین خاطر یک سری خطرات جانی برای او وجود داشته و در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور نوع ب قرار می‌گیرد.

به آوردن لیستی از دیگر مشاغل سخت در ادامه بسنده می‌کنیم:

  • مشاغل مربوط به آسفالت خیابان‌ها
  • مشاغل مربوط به جوشکاری
  • کارگران مشغول به کار در کارگاه‌ها
  • کار در محل‌های پر فشار
  • کار در محیط‌های پر سر و صدا
  • کار با مواد شیمیایی
  • کار در محیط پر ارتعاش
  • کار در محیط‌ها خاص
  • کار در بعضی حوزه‌های پزشکی
  • کار در حوزه‌های خاص

مراحل تقاضای سختی کار و مراجع تشخیص آن

در ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی، روش ثبت درخواست سختی کار به طور کامل توضیح داده شده است. بر طبق این آیین‌نامه، ابتدا باید کارگر یا کارفرما درخواست خود را ثبت نماید. البته نهاد‌های دیگری همچون وزارت کار و امور اجتماعی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، صندوق تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم اجازه ثبت درخواست سختی کار را دارند.

تا قبل از دوران کرونا، ثبت چنین درخواستی به صورت حضوری و در اداره کار انجام می‌شد. اما پس از همه‌گیری کرونا، یک سامانه برای ثبت درخواست غیرحضوری سختی کار طراحی شد. برای ثبت اینترنتی درخواست سختی کار باید وارد سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور به آدرس sakht.mcls.gov.ir شوید. در کادر سمت چپ این صفحه، گزینه‌ای مخصوص ثبت نام جدید وجود دارد.

مدرک لازم برای درخواست سختی کار در اداره کار

در صفحه اول از ثبت نام، به اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی به همراه کد ملی نیاز دارید. دیگر کادر‌های موجود در صفحه، مربوط به اطلاعات شناسنامه‌ای و بیمه‌ای متقاضی است. در نهایت پس از بارگذاری تصویر صفحه اول دفترچه بیمه، باید دکمه ثبت را بزنید.

سامانه در محل بعدی اطلاعات مربوط به تمام کارگاه یا مراکزی را می‌خواهد که شما در آن‌ها مشغول به کار بوده‌اید. این اطلاعات را باید برای تک تک کارگاه‌ها به صورت جداگانه پر کنید.

با تکمیل شدن تمام مراحل، باید دکمه ثبت نهایی را بزنید تا یک کد رهگیری برای درخواست شما صادر شود. این کد رهگیری را در جایی مطمئن یادداشت کنید؛ چون برای پیگیری درخواست به آن نیاز خواهید داشت.

مراجع تشخیص و تایید درخواست سختی کار

درخواست شما توسط کارشناسان کمیته اجرایی و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی بررسی خواهد شد. اگر شغل شما جزء یکی از مشاغل نوع الف یا ب از مشاغل سخت و زیان‌آور باشد، درخواست شما تایید شده و می‌توانید از مزایای قانون سختی کار استفاده کنید. تایید نهایی چنین درخواستی بر عهده کمیته بدوی استان است که متشکل از اعضای زیر است:

  • معاون امور بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان مربوطه
  • نماینده کارگران انتخابی بر اساس بیشترین اکثریت استان
  • کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی ذیربط
  • معاون روابط کار سازمان کار و امور اجتماعی استان مربوطه
  • نماینده کارفرمایان معرفی شده از سوی کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی استان مربوطه

شرایط بازنشستگی کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور

بر اساس قانون سختی کار، مهمترین فاکتور برای بازنشستگی کارگران مشاغل سخت، میزان سابقه آن‌ها است. چون سن بازنشستگی در چنین مشاغلی بی‌اهمیت بوده و صرفاً به سابقه کار اهمیت می‌دهند. سوابق بیمه چنین افرادی بدین صورت محاسبه می‌شود که سابقه کار سخت و زیان‌آور را در یک و نیم ضرب کرده و به علاوه سابقه کار عادی می‌کنند.

شرایط بازنشستگی برای مردان

داشتن 50 سال سن و 30 سال سابقه. {(سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم ) + سابقه کار عادی}

2-داشتن 60 سال سن و 20 سال سابقه. {(سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم) + سابقه کار عادی}

3-داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

شرایط بازنشستگی برای زنان 

1-داشتن 45 سال سن و 30 سال سابقه. {سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم) + سابقه کار عادی}

2-داشتن 55 سال سن و 20 سال سابقه. {سابقه کار سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم) + سابقه کار عادی}

3-داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

4- داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن، با 20 روز حقوق بازنشسته میشوند.

فرمول محاسبه مبلغ سختی کار

روش محاسبه میزان سختی کار در بازنشستگی

در قانون سختی کار تامین اجتماعی، معیار‌های متفاوتی برای محاسبه میزان سختی کار در بازنشستگی تعریف شده است. تعداد سال‌های پرداخت بیمه، سن کارکنان و شرایط کاری جزء مهمترین فاکتور‌ها برای محاسبه میزان سختی کار هستند.

البته برای اینکه حق و حقوقی از کارگران ضایع نشود، شورای وزارت کار و مجلس شورای اسلامی هر ساله این قانون را بررسی می‌کنند. پس اگر نیاز به اضافه یا کم کردن معیاری جدید برای محاسبه میزان سختی کار باشد، آن را طی بخشنامه‌ای ابلاغ می‌کنند.

خدمات سازمان تامین اجتماعی برای لیست مشاغل سختی کار چیست؟

سازمان تامین اجتماعی به هر شخصی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به خدمت باشد، خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • پرداخت بیمه تامین اجتماعی: برای پوشش هزینه‌های درمانی، بیماری، مرگ و میر و پوشش هزینه خانواده کارکنان فوت شده
  • ارائه خدمات درمانی: ارائه خدمت درمانی رایگان و یا حتی با هزینه کمتر برای کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور
  • پرداخت بیمه حوادث کاری: پوشش هزینه‌های درمانی مربوط به بیماری‌هایی که در نتیجه کار در مشاغل سخت اتفاق افتاده
  • پرداخت کمک‌های مالی: فراهم نمودن کمک‌های مالی برای کارگرانی که به خاطر بیماری یا حوادث کاری قادر به کار نیستند.
  • پرداخت بیمه بازنشستگی: پوشش هزینه‌های بازنشستگی در آینده

بیمه حوادث انفرادی و مشاغل سخت و زیان‌آور

علاوه بر پوشش‌های بیمه‌ای که تأمین اجتماعی برای کارکنان مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر گرفته، خود شخص هم می‌تواند از بیمه حوادث انفرادی استفاده کند. این بیمه نامه از نوع بیمه اشخاص بوده و توسط شرکت‌های بیمه‌ای به متقاضیان ارائه می‌شود.

حتی سازمان و ارگان‌ها می‌توانند تا این بیمه نامه را به صورت گروهی برای کارکنان خود صادر کنند. بهرحال با توجه به خطرات و سختی‌های موجود در این نوع از مشاغل، استفاده از بیمه نامه‌های مختلف امری ضروری به نظر می‌رسد.

اشتغال زنان و نوجوانان در مشاغل سخت و زیان‌آور

بر اساس قانون سختی کار در ایران، زنان و نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال اجازه فعالیت در مشاغل خطرناک را ندارند. این ممنوعیت به صراحت در مواد ۷۵ و ۸۳ این قانون ذکر شده است. پس اگر کارفرمایی در بکارگیری از نیروی کار خلاف این دستورات عمل کند، مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

نتیجه‌گیری

تمامی مشاغل در یک سطح نبوده و هستند شغل‌هایی که کارکنان آن‌ها همواره در معرض فشار‌های روحی و روانی قرار دارند. اگر بر اساس انصاف قضاوت کنیم، باید فرقی بین این مشاغل سخت و زیان‌آور با دیگر کار‌های عادی باشد. به همین خاطر قانون برای کاهش بخشی از فشار‌های روانی چنین افرادی، یک سری مزایا و امتیازات را برای افرادی در نظر گرفته که سختی کار دارند.

در این مطلب لیستی از این مشاغل را آورده و در خصوص مبلغ سختی کار و پوشش‌های بیمه‌ای مرتبط با آن توضیح دادیم. این نکات به کارگران و زحمتکشان جامعه کمک می‌کند تا با اطلاعاتی کامل از حق و حقوق خود دفاع کنند.

سؤالات متداول

چگونه بفهمیم سختی کار داریم؟

برای تشخیص اینکه کار شما جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است یا خیر، دو روش وجود دارد. اول اینکه شغل شما در بین مشاغل خطرناک معرفی شده در این مطلب باشد. دامنه روش ثبت درخواست سختی کار در سامانه مربوطه و پیگیری درخواست خود است.

آیا تعطیلات هم در سوابق سختی کار حساب می‌شود؟

بله. تعطیلات هفتگی و رسمی به شرط بودن در فواصل اشتغال به کار‌های سخت و زیان‌آور، جزء سابقه فرد محسوب می‌شود.

محاسبه سختی کار برای نوجوانان به چه صورت است؟

طبق قانون کارفرما نباید از نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال در مشاغل سخت استفاده کند و این کار غیرقانونی است. به همین خاطر سختی کار برای جنین افرادی محاسبه نمی‌شود و باید با کارفرما برخورد قانونی شود.

جواب سختی کار چقدر طول می‌کشد تا آماده شود؟

مشکلی که در پروسه درخواست سختی کار وجود دارد، طولانی بودن آن است. چون با توجه به زیاد بودن تعداد درخواست‌ها، پاسخ دهی کمیته مزبور تا مدت یک سال طول می‌کشد! اما شما پس از سه ماه از ثبت درخواست، می‌توانید پیگیر نتیجه آن باشید.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر