محاسبه حقوق مدیرعامل

حقوق مدیرعامل چگونه محاسبه می‌شود؟

این روزها به‌دلیل وضعیت اقتصادی کشور، بحث درباره حقوق و دستمزد کارکنان شرکت‌ها به‌شدت داغ است. هر شرکتی، با هر اندازه و مقیاسی که فعالیت می‌کند، به نیروهای گوناگونی برای ادامه کار خود نیاز دارد. یکی از این نیروهای کلیدی، مدیرعامل است که به‌دلیل نقش حیاتی‌اش در شرکت، از اهمیت و توجه ویژه‌ای برخوردار است. این اهمیت نقش مدیرعامل در شرکت ها، پرسش‌های زیادی را درباره حقوق و دستمزد او در ذهن کارکنان شرکت و دیگر افراد به وجود می‌آورد. در این مقاله به موضوع حقوق و دستمزد مدیرعامل و روش‌های تعیین آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

وظایف مدیرعامل چیست؟

یکی از وظایف حیاتی مدیرعامل این است که بر تمامی قسمت‌های شرکت نظارت کامل داشته و در واقع، تمامی امور شرکت تحت نظارت او قرار دارد. همچنین، مدیرعامل مسئول برنامه‌ریزی و اجرای راهبردهای شرکت است تا بتواند به کارها نظم بدهد. علاوه بر این، مدیرعامل باید بتواند شرایط رقابتی موجود در داخل و خارج شرکت را به‌خوبی مدیریت کرده و اطمینان حاصل کرده که در این فرایند به همه عوامل موثر توجه می‌کند.

مدیرعامل باید به‌طور کامل با بازارها و نیازهای مشتریان آشنا بوده و از هر فرصتی برای توسعه و رشد شرکت استفاده کند. تلاش برای بهبود صنایع و استانداردها نیز از جمله مسئولیت‌های مدیر عامل محسوب می‌شود. همچنین مدیرعامل باید همیشه به‌روز بوده و با تکنولوژی‌های جدید آشنا شود تا شرکت بتواند همگام با تحولات حوزه کاری خود پیش برود. در بیشتر شرکت‌ها، هیئت مدیره بر عملکرد مدیرعامل نظارت داشته و بنابراین ارائه گزارش به هیئت مدیره نیز یکی از وظایف مهم این شخص به شمار می‌رود.

در سازمان‌های دولتی، مدیرعامل مسئولیت هدایت یک بخش از ارگان‌های دولتی را به عهده دارد و باید گزارش عملکرد خود را به نماینده آن بخش ارائه دهد. اختیاراتی که به مدیرعامل داده می‌شود نیز توسط هیئت مدیره تعیین شده و این اختیارات بسته به نوع شرکت و فعالیت‌های آن در شرکت‌های مختلف یکسان نبوده و با هم فرق می‌کنند.

دستمزد و حقوق مدیرعامل چقدر است؟

هیئت مدیره وظیفه دارد مدیرعامل شرکت را انتخاب کند. مدیرعامل باید یک فرد حقیقی بوده و حتی می‌تواند از خود اعضای هیئت مدیره انتخاب شود. اما پرسش این است که تعیین حقوق مدیرعامل چگونه صورت می‌گیرد؟

در حالی که کارکنان بر اساس ساعات کار و قوانین کار حقوق دریافت می‌کنند، مدیرعامل رابطه استخدامی با شرکت نداشته و مشمول این قوانین نخواهد شد. در حقیقت، مدیرعامل دستمزد خود را با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد، دریافت کرده و میزان این دستمزد معمولاً از طریق توافق بین مدیرعامل و هیئت مدیره تعیین شده و به‌طور معمول بر اساس سود سالانه شرکت تعیین می‌گردد.

در مواردی که مدیرعامل عضو اعضای هیات مدیره است؛ هنگام حضور در جلسات این هیئت، هیچگونه حق حضوری دریافت نخواهد کرد. البته استثناهایی هم وجود دارد؛ اگر جلسه در غیر ساعت حضور مدیرعامل در شرکت برگزار شود، هزینه برای حضور او در نظر گرفته خواهد شد. علاوه‌براین، پاداش طبق ماده 241 لایحه 1347 تنها به اعضای هیئت مدیره پرداخت شده و به مدیر عامل در صورتی تعلق می‌گیرد که عضو هیئت مدیره نیز محسوب شود. پس چگونه پاداش مدیرعامل در نظر گرفته می‌شود؟ پاداش مدیرعامل دقیقاً برابر با پاداش کارمندان شرکت محاسبه می‌شود.

حقوق مدیرعامل چقدر است؟

نحوه کار مدیرعامل و حق الزحمه او در شرکت

مدیرعامل به چند حالت می‌تواند در شرکت کار کند. در حالت اول، فرد فقط مدیرعامل بوده و در این حالت، قراردادی مانند قرارداد وکالت با شرکت بسته می‌شود. با توجه به این موضوع، فرد در هر زمانی ممکن است عزل شده و نمی‌تواند حق تقاضای خسارت کند.

البته در صورتی که عزل مدیرعامل به‌دلیل خطای رخ داده از جانب شرکت بوده، مدیرعامل حق اعتراض دارد و حتی قادر به گرفتن خسارت است.

در حالت دوم، فرد هم مدیرعامل بوده و هم کارمند شرکت به‌شمار می‌رود. در این حالت، حقوق مدیرعامل، معادل با حقوق قانون کار برای دیگر پرسنل شرکت است. با توجه به این موضوع، در صورت عزل مدیرعامل او قادر به ادامه کار خود در شرکت به‌عنوان کارمند است. همچنین، با توجه به ماده 124 لایحه 1347 هیئت مدیره دارای این حق است که هر زمان که بخواهد، اقدام به عزل مدیرعامل کند.

سخن پایانی

مدیرعامل از مهمترین اعضای یک شرکت است که وظیفه هدایت و رهبری بخش‌های مختلف را برعهده دارد. درواقع، هیچ شرکتی را نمی‌توان یافت که بدون مدیرعامل بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند. یکی از مهم‌ترین موارد در ارتباط با این شخص، حقوق او به‌شمار می‌رود.

در این مقاله به‌طور کامل در مورد حقوق مدیرعامل در شرایط مختلف صحبت شد. در صورتی که شما هم می‌خواهید یک مدیرعامل برای شرکت خود انتخاب کنید و از وظایف، اختیارات و حقوق او بی‌اطلاع هستید، می‌توانید از مشاوران حقوقی متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا در آینده دچار مشکلات حقوقی نشوید. امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر