عدم حضور کارگر در جلسه اداره کار چه عواقبی دارد؟

عدم حضور کارگر در اداره کار

این روزها پرونده‌ های اداره کار دارای رشد چشمگیری بوده و بسیار زیاد هستند. کارگران به دلایل مختلف اقدام به شکایت از کارفرما خود در اداره کار کرده و با بررسی دادخواست وی، زمانی را برای جلسه کارگر و کارفرما مشخص می‌کنند. کارگر حتماً باید در روز مشخص شده در اداره کار حضور داشته باشد. ولی در مواقعی ممکن است به دلایلی چون نداشتن مرخصی، بیماری، ترس، عدم آگاهی از حقوق، عدم اعتماد به سیستم قضایی و مواردی از این قبیل در جلسه هیئت تشخیص حضور نیافته و از عواقب غیبت و عدم حضور کارگر در هیئت تشخیص اداره کار و راه های جبران آن اطلاع نداشته باشد. ما در این مقاله از دوامضا شما را با دلایل غیبت و عدم حضور کارگر در اداره کار و عواقب آن و نتیجه ای که به همراه دارد آشنا کرده و نکات مهم مربوط به این موضوع را برای شما بیان می کنیم.

فهرست مطالب

شکایت کارگر از کارفرما

در صورت وجود اختلاف بین کارگر و کارفرما ابتدا طرح سازش بین کارگر و کارفرما اجرا می‌شود و نمایندگان آنها از طریق شورای اسلامی کار یا از طریق انجمن صنفی کارگران و نماینده کارفرما موضوع سازش را بررسی کرده و در صورتی که سازش صورت نگیرد کارگر می‌تواند از طریق سامانه جامع روابط کار به اداره کار شکایت و در هیئت تشخیص و حل اختلاف اداره کار از خود دفاع کند. ثبت دادخواست یکی از مهمترین اقدامات هر کارگری برای طرح شکایت محسوب می‌شود.

بعد از ثبت دادخواست شکایت کارگر از کارفرما

در هیئت تشخیص اداره کار، اعتراض کارگر و مدارک و مستندات ارائه شده توسط طرفین مورد بررسی قرار می گیرد و پس از بررسی مستندات رای قانونی صادر می گردد. مرحله دوم  تجدیدنظر خواهی است که در صورت اعتراض هر کدام از طرفین به رای هیئت تشخیص، جلسه تجدیدنظر تشکیل و بعد از بررسی دفاعیات طرفین رای قطعی صادر می گردد.

اعضای حاضر در هیئت تشخیص شامل نماینده وزارت کار، نماینده کارگر و نماینده کارفرما هستند. اعضای حاضر در هیئت حل اختلاف شامل سه نماینده از دولت (نماینده وزارت کار، نماینده مشخص شده از طرف فرماندار و نماینده دادگستری) و همچنین سه نفر نماینده از سمت کارگر و سه نفر نماینده از سمت کارفرما هستند.

عدم حضور کارگر در جلسه اداره کار

چنانچه شکایتی علیه کارفرما توسط کارگر در اداره کار صورت بگیرد باید کارگر مدارک موجود را همراه با لایحه تنظیم شده در سایت اداره کار بارگذاری کرده تا در روز تعیین شده توسط اداره کار، در جلسات برای دفاع از خود حضور پیدا کند. چنانچه کارگر مدارک لازم را بارگذاری نکند و در جلسات حضور پیدا نکند، این عدم حضور کارگر در جلسه اداره کار موجب می گردد که نمایندگان حاضر در جلسات هیئت تشخیص، نتوانند خواسته کارگر را بررسی کرده و مجبور به ابطال دادخواست خواهان می‌شوند. ابطال دادخواست براساس ماده ۵۸ آیین دادرسی کار است.

غیبت کارگر در اداره کار و ماده 58 آیین دادرسی کار

عدم حضور خواهان، خوانده یا نمایندگان آنان در جلسه مانع از رسیدگی و صدور رای نخواهد بود، در صورتی که خواهان در جلسه رسیدگی حضور نیابد و مرجع بدون اخذ توضیح از خواهان نتواند در ماهیت دعوا رای صادر کند، قرار ابطال دادخواست صادر می‌نماید. دادگاه برای گرفتن تصمیم، نیاز به حضور کارگر و ارائه توضیحاتی از جانب وی دارد. چنانچه خواهان در جلسه حاضر نگردد، تنها با توضیحات خوانده نمی توان رای را صادر نمود و دادخواست ابطال می گردد.

چنانچه هر یک از طرفین نتوانند در جلسه حضور یابند باید مدارک و مستنداتی که دارند را از طریق نمایندگانی به هیئت ارائه دهند و در صورت وجود نداشتن مستندات و عدم حضور کارگر در اداره کار، دادخواست ابطال و رد می گردد. ابطال دادخواست مانع از این نمی‌ شود که کارگر برای بار دیگر نسبت به شکایت خود اقدام نماید. البته در بعضی از موارد، عدم حضور کارگر و غیبت او در اداره کار دلایل مختلفی دارد. برای مثال دلایل زیر موجب عدم حضور کارگر در اداره کار و جلسات می‌گردد:

عدم حضور کارگر به دلیل بیماری

گاهی اوقات ممکن است که کارگر در روز مشخص شده برای جلسه هیئت تشخیص خود بیمار شده باشد و نتواند در جلسه حضور پیدا کند و دفاعیات لازم را از خود انجام دهد.

عدم حضور کارگر به دلیل نداشتن مرخصی

در بعضی از مواقع ممکن است کارگر مشغول به کار بوده و کارفرمای او با موضوع مرخصی جهت حضور در جلسه اداره کار موافقت نکرده باشد و کارگر مجبور است که در محل کار حاضر و مشغول به کار بوده و در جلسه اداره کار خود غیبت کند.

غیبت در جلسه رسیدگی اداره کار

عدم حضور کارگر به دلیل داشتن ترس

بعضی مواقع ممکن است که کارگر از اینکه نتواند در جلسه مورد نظر، خواسته های خود و موضوع شکایت خود را به خوبی بیان کند و دفاعیات لازم را انجام دهد، ترسیده و این ترس مانع از حضور یافتن او در جلسه اداره کار و دفاع از حقوق خود می‌شود. یا ممکن است که کارگر به سیستم قضایی موجود اعتماد نداشته و حضور در جلسات و پیگیری شکایت خود را کاری بیهوده دانسته و گمان کند که با انجام این کار فقط وقت خود را بیهوده تلف کرده است و نتیجه مورد انتظارش حاصل نمی گردد از این رو در جلسات تعیین شده حضور پیدا نمی کند.

عدم حضور کارگر به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از عواقب عدم حضور خود

گاهی اوقات کارگر به دلیل اینکه از عواقب حضور نیافتن در جلسات اداره کار و هیئت تشخیص اطلاع ندارد در جلسه حضور پیدا نمی‌کند و این موضوع باعث می‌شود که شکایت و دادخواست وی رد شده و پرونده او مورد رسیدگی قرار نگیرد.

عدم حضور کارگر به دلیل عدم تمایل او به انجام مصالحه

گاهی اوقات کارگر به دلیل نداشتن تمایل به مصالحه با کارفرمای خود در جلسه حضور پیدا نمی‌کند و از رفتن به جلسه صرف نظر می‌کند و گمان می‌کند که با حضور پیدا کردن در جلسه مجبور به انجام مصالحه با کارفرما می‌شود. از این رو بدون داشتن آگاهی از عواقب کار خود در جلسات مورد نظر حضور پیدا نمی کند.

عدم حضور کارگر به دلیل عدم تمایل او به ادامه کار

در این مورد کارگران گمان می‌ کنند که با حضور یافتن در جلسه تعیین شده توسط هیئت تشخیص، مجبور به قبول کردن ادامه کار و دوباره کار کردن با کارفرما می‌شوند و بدون آگاهی کافی از حضور یافتن در جلسه صرف نظر کرده و باعث ایجاد مشکلاتی برای خود می‌شوند.

پیروزی در پرونده‌های اداره کار با سمیه عبدالوند

اگر به هر دلیلی از کارفرما خود شکایت کرده و دادخواست رسیدگی به این شکایت و رسیدن به حقوق خود را دارید، این مهم است تا حتما در تمامی مراحل و جلسات اداره کار برای رسیدگی به پرونده خود حضور داشته باشید. این مهم است که از عواقب غیبت و عدم حضور در جلسه اداره کار بعد از شکایت اطلاع داشته باشید.

ما در دو امضا تلاش می‌کنیم تا با مطالب و مقالات آموزشی شما را با مفاد و قوانین مربوط به اداره کار آشنا کنیم. تا بتوانید با اطلاع کامل از حقوق قانونی خود کار کنید. اما اگر نیاز به رسیدگی پرونده‌های اداره کار دارید، مشاوره قانون کار توسط تیم سمیه عبدالوند می‌تواند شما را به پیروزی نزدیکتر کند. دوامضا افتخار این را دارد که بیشتر از 97 درصد پرونده های اداره کار را با پیروزی به پایان برساند. بنابراین اگر قصد شکایت از کارگر یا کارفرما خود را دارید، لازم است تا یک تیم حرفه ای مشاور در کنار شما حضور داشته باشد.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر