ماده 27 قانون کار و فسخ قرارداد کار

ماده 27 قانون کار و فسخ قراداد کار چیست؟

ماده 27 قانون کار چیست؟ بر اساس ماده ۲۷ قانون کار زمانی که کارگران مطابق با آنچه در قرارداد ذکر شده است انجام وظیفه نکنند و طی اخطار‌های انجام شده از طرف کارفرما و تذکرات ذکر شده، وظایف به درستی انجام نشود، می‌توان اقدام به اخراج کارگر و فسخ قرارداد کار کرد. هر کوتاهی که در انجام وظایف کاری از طرف کارگر صورت بگیرد، ماده ۲۷ قانون کار را مشمول می‌شود. ماده ۲۷ قانون کار (ماده فسخ قرارداد کار) برای حفظ حق و حقوق کارفرما تصویب شده است. با ما در این مطلب از مجله دوامضا همراه باشید تا با نحوه اخراج کارگر خاطی و اجرای ماده ۲۷ قانون کار بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

ماده ۲۷ قانون کار چیست؟

ماده ۲۷ قانون کار پرسنلی را شامل می‌شود که وظایف کاری خود را آگاهانه و یا به صورت ناخودآگاه، مطابق با قرارداد کار و آنچه بین کارگر و کارفرما توافق شده است انجام ندهند. در صورت انجام نشدن وظایف، کارفرما این حق را دارد که پیش از تمام شدن مدت قرارداد، اقدام به اخراج کارگر کرده و فسخ قرارداد کار را انجام دهد.

متن ماده ۲۷ قانون کار 

هرگاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید، کارفرما حق دارد درصورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به‌عنوان حق سنوات به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید. در واحد‌هایی که فاقد شورای اسلامی کار هستند نظر مثبت انجمن صنفی لازم است. در هر مورد از موارد یاد شده اگر مسأله با توافق حل نشد به هیئت تشخیص ارجاع و در صورت عدم حل اختلاف از طریق هیأت حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد. در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف، قرارداد کار به حالت تعلیق در می‌آید.

ماده 27 قانون کار و اخراج کارگر

نحوه اخراج کارگر و اجرای ماده ۲۷ قانون کار

اجرا کردن ماده ۲۷ قانون کار فسخ قرارداد کاری و اخراج کارگر در ۳ مرحله انجام می‌شود که آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. تذکر شفاهی
  2. تذکر کتبی
  3. پرداخت کردن حقوق کارگر و در نهایت اخراج کارگر

کارفرما ابتدا به صورت شفاهی تذکرات لازم را به نیروی کار می‌دهد و چنانچه توجه نشد این تذکرات به صورت کتبی و با توجه به آنچه در آیین‌نامه انضباطی که وجود دارد صورت می‌گیرد. با این تذکرات به نیروی کار یادآور می‌شوند که وظایف کاری خود را به درستی انجام نمی‌دهد و چنانچه اصلاح نشود فسخ قرارداد و اخراج کارگر را به همراه دارد.

چنانچه نیروی کار تذکرات را در نظر گرفته و اصلاحات لازم را در کار خود انجام دهد مشکل رفع می‌گردد. ولی چنانچه توجهی به تذکرات نشود کارفرما می‌تواند از طریق تشکیل کمیته انضباط کار و یا مراجعه به مراجع قانونی، مشکل را حل نماید.

کارفرما موظف است مطابق با قانون کار، تمام حق و حقوق کارگر خود را پرداخت نماید و با وی تسویه حساب کند و بعد از پرداخت کردن حقوق به کارگر، فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر صورت می‌گیرد.

تبصره‌ های ماده ۲۷ قانون کار

مطابق با متن ماده ۲۷ قانون کار تبصره های این قانون به این شرح است:

تبصره اول: اگر کارگاهی دارای شورای اسلامی کار و یا انجمن صنفی نبود و نماینده قانونی برای کارگر وجود نداشت، باید برای دریافت کردن رای نهایی به هیئت تشخیص مراجعه کند.

تبصره دوم: قوانین و آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها با توجه به پیشنهاد شورای اسلامی کار و تصویب توسط وزیر کار و امور اجتماعی انجام و وضع می‌گردد.

شرایط اعمال ماده ۲۷ قرارداد کار (فسخ قرارداد کار)

اجرای ماده ۲۷ قانون کار و فسخ شدن قرارداد کار و اخراج کارگر نیاز به نظر مثبت تشکل‌های کارگری دارد. کارفرما پیش از اخراج نیروی کاری خود باید نظر مثبت این تشکل را جویا شود. چنانچه تشکل کارگری که شامل شورای اسلامی کار، نماینده کارگران و انجمن صنفی کارگران است تشکیل نگردد باید مطابق با تبصره ۱ ماده ۲۷ قانون کار، نظر مثبت هیئت تشخیص حاصل گردد.

از دیگر شرایط اخراج نیروی کار قصور وی در انجام وظایف محوله و توجه نکردن به تذکرات کتبی انجام شده است.

چنانچه کارگر در انجام وظایفی که به او سپرده شده است کوتاهی کند کارفرما می‌تواند اقدام به اخراج وی کند. کارگر نیز می‌تواند در رابطه با اخراج خود به هیئت تشخیص اداره کار شکایت کند. با انجام بررسی توسط هیئت تشخیص و احراز شدن قصور کارگر، تأیید اخراج توسط این هیئت نیز صورت می‌گیرد.

با نقض کردن مقرارت موجود در آیین‌نامه انضباطی و انجام سوءرفتار توسط نیروی کار، کارفرما حق اخراج کارگر با دریافت نظر تشکل‌های کارگری را دارد.

در رابطه با رسیدگی هیئت تشخیص به اخراج کارگر باید به ۳ نکته توجه شود:

  • باید تخلف کارگر برای هیئت تشخیص احراز شود‌.
  • تخلف انجام شده با توجه به آیین‌نامه انضباطی بررسی شود.
  • طبق ماده ۲۷ بعد از تأیید اخراج توسط کمیته انضباطی، باید نظر تشکل‌های کارگری نیز اخذ گردد.

مشاوره قانون کار با تیم دوامضا

سمیه عبدالوند یکی از مشاوران برجسته در زمینه خدمات مشاوره قانون کار است. تیم دوامضا تا به امروز موفق شده است تا در 97 درصد پرونده های اداره کار پیروز میدان شود. ما در تلاشیم تا شما با تمامی قوانین مربوط به قانون کار و قرارداد کار آشنا شوید و بتوانید حقوق قانونی خود را دریافت کنید. اگر سوال و ابهامی درخصوص ماده 27 قانون کار دارید، در قسمت کامنت ها مطرح کنید.

4 نظر در “ماده 27 قانون کار و فسخ قراداد کار چیست؟

  1. زهرا می گوید :

    اگر شرکتی کوچک کمیته انضباطی نداشت برای اخراج کارگر باید چه اقدامی انجام دهد؟؟

    • zahra ghareguzloo می گوید :

      سلام دوست عزیز
      در این شرایط، بستگی به خطای کارمند داره، کارفرمایی که آیین نامه انضباطی نداره، میتونه از طریق مراجع قضایی اقدام کنه در صورت محکومیت کارگر، کارگر رو اخراج کنه

  2. M67 می گوید :

    ممکنه بعد از اخراج کارگر شکایت کنه و دادگاه بازگشت به کار بزنه؟

    • zahra ghareguzloo می گوید :

      سلام دوست عزیز..
      بله اگر به موقع شکایت انجام بشه و دادخواست به صورت کامل ثبت بشه، این امکان وجود داره..

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر