عدم صلاحیت مرجع رسیدگی کننده چگونه است؟



هنگامی که شکایتی انجام می‌پذیرد تحت شرایط خاصی ممکن است عدم صلاحیت اداره کار رسیدگی کننده مطرح شود. در این صورت ممکن است اداره کار فرایند رسیدگی را متوقف کند. البته این مورد نیازمند شرایط خاصی است. به طور کلی دو حالت عدم صلاحیت برای اداره کار رسیدگی کننده وجود دارد که در ادامه به توضیحات بیشتری از آنها می‌پردازیم.

قرار عدم صلاحیت چیست

بر اساس قوانینی که در آیین دادرسی کار آمده است اداره کاری که به دعوای مطرح شده رسیدگی می‌کند باید دارای صلاحیت باشد. برخی اوقات اداره کار بر اساس قانون صلاحیت رسیدگی به پرونده‌ای را ندارد. گاهی قرار عدم صلاحیت را خود اداره کار صادر می‌کند. در مواردی هم ممکن است کارفرما اعتراض کرده و عدم صلاحیت اداره کار رسیدگی کننده را مطرح نماید. البته اعتراض و مطرح کردن این موضوع نیز مستلزم شرایط خاصی است. به طور مثال کارفرما باید حتماً در همان جلسه اول رسیدگی، عدم صلاحیت را مطرح کند در جلسات بعدی این اعتراض قابل قبول نخواهد بود. در مواردی اگر اداره کاری به این مورد بی توجهی کند و بدون داشتن صلاحیت رأی صادر نماید ممکن است رأی او فاقد اعتبار باشد و بتوان آن را ابطال کرد.

شاید بپرسید در صورتی که اداره کار صلاحیت رسیدگی به دعوا را نداشته باشد چه اقدامی می‌توان انجام داد؟ در پاسخ به این سؤال می‌توانیم بگوییم که تنها در جلسه اول رسیدگی می‌توانید عدم صلاحیت محلی مرجع رسیدگی کننده را مطرح کنید.

در آیین دادرسی مدنی صلاحیت دادگاه‌ها با جزئیات مشخص شده و این صلاحیت به دو شکل صلاحیت محلی و صلاحیت ذاتی است. صلاحیت ذاتی مربوط به نوع دادگاه (کیفری، نظامی و حقوقی) است. صلاحیت محلی نیز در خصوص  قوانینی است که آیین دادرسی مدنی برای محل ارائه دادخواست تعیین کرده است. اگر می‌خواهید به شکل دقیق بدانید که ایراد عدم صلاحیت نسبی یا محلی چیست می‌توانید در اینجا کلیک کنید تا جزئیات بیشتری در این خصوص برایتان به نمایش دربیاید.

رعایت قانون در جلسات اداره کار

مطرح شدن عدم صلاحیت چه آثاری دارد

شاید با خود گمان کنید که مطرح شدن این موضوع باعث متوقف شدن رسیدگی به پرونده می‌شود اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است در این موارد تنها پرونده به دادگاه دیگری که دارای صلاحیت باشد منتقل خواهد شد. گاهی اوقات اختلافاتی در خصوص صلاحیت دادگاه به وجود می‌آید. در این شرایط حل اختلاف و تعیین دادگاه صلاحیت‌دار بر عهده دیوان عالی کشور خواهد بود.

لازم است بدانید که اختلافات بین کارگر و کارفرما در اداره کار ولی اختلافات بین کارفرما و پیمانکار در دادگاه بررسی می‌شود. پس قرار عدم صلاحیت برای اداره کار و دادگاه هر دو، ممکن است صادر شود.

اعتراض به قرار عدم صلاحیت

هنگامی که قاضی اداره کار قرار عدم صلاحیت را صادر کند طرفین دعوا امکان اعتراض را نخواهد داشت. البته اداره کار این قرار صادر شده را به طرفین اعلام نمی‌کند بلکه هنگام انتقال پرونده به اداره کار صلاحیت دار و تعیین جلسه رسیدگی تاریخ این جلسه به طرفین اطلاع داده می‌شود. سپس طرفین دعوا مطلع خواهند شد که مرجع رسیدگی تغییر کرده است.

دریافت مشاوره از متخصصین خانم سمیه عبدالوند

سخن آخر

سعی کردیم در این مقاله در ارتباط با عدم صلاحیت دادگاه و یا اداره کار نکات مفیدی را شرح دهیم. قطعاً تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید که چند نوع عدم صلاحیت و برای چه مکان‌هایی این موضوع صدق می‌کند اگر در خصوص مطرح کردن عدم صلاحیت سوالاتی داشتید می‌توانید با مشاورین ما ارتباط بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر