دورکاری چیست؟ آشنایی با قوانین کار ریموت اداره کار

دورکاری چیست؟

این روز‌ها کلمه دورکاری زیاد به گوش می‌خورد و بر سر زبان کارمندان و کارفرمایان است. دور کاری روشی است که با توجه به آن فرد در منزل خود و یا جایی غیر از محل کار با افراد سازمان‌ها ارتباط برقرار کرده و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. شاید استخدام دورکاری و کار از منزل جذاب باشد اما قبل از هرچیزی باید بدانید که قانون دورکاری چیست؟ در این مقاله ما تلاش کرده‌ایم هرگونه اطلاعاتی که در رابطه با دورکاری در قانون کار و قوانین دورکاری است، در اختیار شما گذاشته و شما را با قرارداد کار ریموت بیشتر آشنا کنیم.

فهرست مطالب

دورکاری چیست؟

هر کاری که نیاز به مراجعه حضوری و داشتن حضور فیزیکی در محل کار ندارد، دورکاری محسوب می‌شود. دورکاری می‌تواند به صورت تمام وقت و پاره وقت در خانه، از طریق تلفن، اینترنت، انجام ویدئو کنفرانس و یا از طریق ایمیل صورت بگیرد.

دورکاری می‌تواند طبق تقسیم‌بندی‌های تک کارفرمایی، دورکاری سیار، دورکاری موردی، دورکاری پشتیبانی و… با توجه به نوع کار انجام شود. اما مهم است که قبل از شروع فعالیت، حتما قرارداد دورکاری بین کارگر و کارفرما امضا شده باشد. ممکن است این قرارداد به صورت فریلنسری با قرارداد کار تمام وقت به صورت غیرحضوری باشد.

قانون دورکاری چیست؟

آیین‌ نامه دورکاری در ۳۰ خرداد سال ۸۹ انجام شده از طرف معاونت توسعه مدیریت و همچنین سرمایه انسانی رئیس جمهور، تصویب گردید. هدف از تصویب آیین‌ نامه دورکاری، بالا بردن میزان انعطاف‌پذیری کارمندان، کم کردن میزان حجم تردد‌ها و زیاد کردن بهره وری سازمان بود. با توجه به آیین‌نامه تصویب شده، تمامی ضوابط و شرایط کاری تعیین گردیده که دارای تعداد بسیار زیادی هستند.

ضوابط مربوط به دورکاری تنها رابطه کارفرما و کارمند را شامل می‌شود در صورتیکه در قانون کار دارای دو رابطه کارگر کارفرمایی و کارمند کارفرمایی هستیم‌. البته باید این را هم عنوان کنیم که دورکاری کارگری نیز وجود دارد و حداقل دستمزد و امنیت شغلی برای کارگر دورکاری نیز برقرار است.

یکسری موارد در رابطه با دورکاری طبق توافق کارگر و کارفرما صورت می‌گیرد و در قرارداد ذکر می‌شود.
با توجه به قانون دورکاری باید کارمندی که برای دورکاری انتخاب می‌شود صلاحیت انجام دورکاری را داشته و چنانچه چند نفر از کارمندان دارای صلاحیت دورکاری هستند اولویت با افراد معلول، باردار و مادرانی که کودک زیر ۶ سال دارند است. اگر کارفرما روزی را جهت مراجعه حضوری کارمند مشخص کند، باید کارمند در آن روز در سازمان حضور پیدا کند.

مدت زمان دور کاری با توجه به قانون دورکاری حداقل ۶ ماه تعیین شده که با توجه به صلاحدید کارفرما می‌تواند این مدت افزایش یابد. قوانین دورکاری با توجه به آیین‌ نامه دورکاری
طبق ماده ۱ و ۲ آیین‌نامه، انجام دادن شغل تخصصی هر فرد بدون داشتن حضور فیزیکی در محل کار طبق قوانین مشخص شده را دورکاری می‌گویند.

با توجه به توسعه دولت الکترونیک، سازمان‌ها یکسری از فعالیت‌های شغلی که تخصصی هستند را با دورکاری کارمندان مدیریت می‌کنند. با توجه به ماده ۳ و ماده ۴ آیین‌ نامه دورکاری، برای انجام دادن فعالیت دورکاری کارمندان و کارکنان بانک، برنامه‌ریزی لازم انجام شده و فعالیت‌هایی که از طریق دورکاری قابل انجام هستند مشخص شده و کارمندان مطلع می‌گردند و در آخر با موافقت سازمان انجام دورکاری صورت می‌گیرد.

ماده ۵ مربوط به قوانین دورکاری، دستگاه‌های اجرایی باید اقدام به تجهیز کردن افراد و امکانات لازم جهت دورکاری کرده و کارمندان باید تنها با تجهیزات سازمان این کار را انجام دهند. 

ماده ۸ آیین‌نامه دورکاری در رابطه با دستمزد دورکاری است. طبق این ماده ماهانه ۵ درصد از حداقل حقوق ماده ۷۶ مربوط به قانون خدمات کشوری همراه با کمک هزینه جانبی مربوط به دورکاری، برای دستمزد پرداخت می‌گردد.
در خصوص شرکت‌های مشمول قانون کار نیز می‌بایست حداقل حقوق کارگری موضوع ماده ۴۱ قانون کار به کارگران پرداخت شود.

حداقل زمان دورکاری ۶ ماه مشخص شده و ساعت کاری کارمندان دورکار طبق قرارداد دورکاری و به وسیله کارگروه اجرایی تعیین می‌گردد.
کارمندان دور کار در زمان‌هایی که مدیر مشخص می‌کند به محل کار رفته و در آنجا حضور پیدا کنند و در زمان پایان یافتن دوره دورکاری، باید از نحوه عملکرد گزارشی تهیه شود و به کارگروه مربوطه ارائه گردد.

در خصوص شرکت‌های خصوصی و مشمول قانون کار برای زمان انجام دورکاری هیچگونه محدودیتی ندارد و طبق توافق کارگر و کارفرما دورکاری انجام می‌گردد.

قوانین دورکاری چیست

انواع دورکاری

تا اینجا با قوانین دورکاری اداره کار آشنا شدید. اما چند نوع دورکاری یا کار از خانه وجود دارد که باید بشناسید:

دورکاری اداری

گاهی اوقات کارمندان اداری می‌توانند در خارج از محیط اداری خود انجام وظیفه کنند ولی تمام مسئولیت اداری کارمندان همچنان پا برجا خواهد بود. در این دورکاری کارمندان بدون حضور در محل کار می‌تواند فعالیت خود را انجام داده و حقوق خود را دریافت کنند.

دورکاری در منزل

در این نوع دور کاری فرد بدون حضور در محل کار و با انجام فعالیت‌های خود در منزل، می‌تواند انجام وظیفه کند‌. کارگران هم می‌توانند از این نوع دورکاری استفاده کنند و در منزل خود اقدام به تولید محصولات کنند.

دورکاری زنان باردار

مادرانی که باردار هستند می‌توانند در ماه‌های آخر بارداری خود در منزل و به صورت دورکاری انجام وظیفه کنند. مادرانی که باردار هستند می‌توانند با توجه به قانون مربوط به جوانی جمعیت و کم کردن فشار کاری روی بانوان، برای ۴ ماه با دورکاری وظیفه خود را انجام دهند. (البته در شرکت‌های خصوصی و مشمول قانون کار این مورد فقط بستگی به توافق کارگر و کارفرما دارد)

مزایا و معایب دورکاری یا کار ریموت

انجام دورکاری همراه با یکسری مزایا برای فرد است از جمله:

  • کم کردن هزینه‌ها
  • داشتن انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی
  • کم شدن میزان ترافیک و آلودگی هوا
  • کم شدن میزان استرس
  • بیشتر شدن کارایی
  • به کارگیری افراد ناتوان و معلول
  • استفاده از افراد خارج از کشور
  • شایسته سالاری

البته دورکاری در کنار مزایایی که به همراه دارد ممکن است موجب ایجاد یکسری معایب گردد از جمله:

  • تلفیق کردن کار‌ها و فعالیت‌هایی که روزانه هستند و تفکیک شدن دشوار آن‌ها
  • دارای ریسک و سرمایه‌گذاری است و نیاز به آمادگی شرکت‌ها دارد.
  • دوری کارکنان از استراتژی‌ها و فرهنگ‌های سازمان
  • عدم توجه اعضای خانواده به کار فرد و جدی نگرفتن کار
  • سخت شدن و غیر ممکن شدن کار‌ها و اتمام آن‌ها
  • مورد اعتماد نبودن یکسری از کارمندان
  • کم شدن وفاداری کارمندان به انجام کاری با کیفیت
  • به وجود آمدن انزوای اجتماعی برای کارمندان
  • ایجاد هزینه اضافه برای تهیه سیستم و اینترنت برای کارمندان
  • به وجود آمدن احساس روزمرگی و یکنواختی

مزایا دورکاری

قرارداد کار ریموت

با توجه به ماده ۷ قانون کار قراردادی کتبی و شفاهی که به موجب آن کارگر در مقابل انجام دادن کار از کارفرما حق السعی دریافت می‌کند را قرارداد کار می‌گویند که برای مدتی موقت و یا غیر موقت انجام می‌شود. حق السعی درواقع همان حقوق و دستمزد کارگر است که در مقابل انجام کار دریافت می‌کند‌. طرفین قرارداد کارفرما و کارگر هستند و در قرارداد دورکاری نیز دو طرف کارفرما و کارگر مطرح است. قراردادی که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود شرایط کاری کارگر و مسائل مربوط به کارفرما در آن ذکر شده و با توجه به آن به فعالیت می‌پردازند.

قرارداد دورکاری در قانون کار به شغل‌هایی تعلق می‌گیرد که امکان انجام فعالیت کار در محلی غیر از محل کار و خارج از محیط اداری چون منزل، را دارد.
این قرارداد متناسب با سلیقه و همچنین شرایط کاری طرفین منعقد شده و سلیقه و توانایی که فرد دارد در این قرارداد بسیار اهمیت دارد. کارفرما با استفاده از آگهی استخدام دورکاری نیاز به انجام فعالیت دورکاری را پیشنهاد می‌دهد و آن‌هایی که با شرایط کارفرما موافق هستند، اقدام به انعقاد قرارداد دورکاری با کارفرما می‌کنند.

در قرارداد دورکاری کارفرما شرایط کار چون میزان ساعت فعالیت روزانه را مشخص کرده و با توجه به آن قرارداد را منعقد می‌کند. تعداد ساعت کاری روزانه بین کارگر و کارفرما در دورکاری به توافق بین دو طرف بستگی دارد و مشخص می‌شود.

افراد دورکار نیز همانند کارمندان تمام وقت و پاره وقت نیز باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند. بیمه نکردن کارگران دورکار تبعات حقوقی بسیاری برای کارفرمایان دارد.

انواع قرارداد دورکاری

قرارداد دورکاری در دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

قرارداد دورکاری و کار ریموت

قرارداد دورکاری تمام وقت

از شناخته شده‌ترین نوع‌های قرارداد دورکاری است و در شرکت‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قرارداد تمام وقت نیروی کار در ساعات مشخص شده برای کارفرما کار می‌کند.
با توجه به قرارداد دورکاری تمام وقت، کارگر متعهد می‌شود که به میزان ساعات مشخص شده در قرارداد برای کارفرمای خود کارکند، تنها تفاوت آن در انجام وظیفه در محلی، غیر از محل کار و به صورت دورکاری است. در این قرارداد کارگر با میزان ساعات کاری انجام شده از کارفرمای خود حقوق و مزایا دریافت می‌کند.

در قرارداد پاره وقت کارگر به میزان ساعات کاری که از ساعات کاری تمام وقت کمتر است حقوق و مزایا دریافت می‌کند.

قرارداد دورکاری مدت موقت

نوعی قرارداد دورکاری است که مدت زمان در این قرارداد اهمیت ویژه‌ای دارد و کارگر برای مدت موقتی برای کارفرمای خود مشغول به کار است. در این قرارداد مدت پایان قرارداد ذکر شده و در آن زمان قرارداد تمام شده و خاتمه می‌یابد.

این قرارداد با توجه به توافقی که بین کارگر و کارفرما انجام می‌شود منعقد شده و کارگر با توجه به آن‌ها برای کارفرما کار می‌کند. با تمدید قرارداد مدت موقت کارگر می‌تواند به کار خود ادامه دهد ولی این تمدید مبنی بر دائمی شدن آن نیست.

قرارداد دورکاری برای انجام کار معین پروژه ای

برای انجام دادن کاری معین از این قرارداد دورکاری استفاده می‌شود و در مقابل انجام آن کار، کارگر دستمزد خود را دریافت می‌کند. برای این کار مدت زمان ثابتی را نمی‌توان در نظر گرفت و مدت انجام کار بستگی به تمام شدن کار مورد نظر دارد و ممکن است چند روز و یا چند ماه به طول انجامد. در واقع با توجه به این قرارداد زمانی که کار مورد تقاضای کارفرما انجام شود قرارداد کاری نیز تمام می‌شود و دستمزد کارگر با توجه به انجام کار پرداخت می‌شود.

قرارداد دورکاری مدت دائم یا غیرموقت

در این قرارداد تاریخ شروع کار مشخص است ولی برای پایان آن مدتی مشخص نشده است در واقع مدت زمان این قرارداد نامحدود بوده و کارگر می‌تواند به صورت دائم برای کارفرما کار کند.

قرارداد دورکاری پیمانکاری

در این قرارداد انجام دادن پروژه‌های کاری به پیمانکاران سپرده می‌شود. پیمانکار می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی را شامل شود.
در این نوع قرارداد پیمانکار مشمول قانون کار نبوده و فقط برای انجام کار تعریف شده‌ای با ابزار و اموال خود برای کارفرما کار می‌کند. در قرارداد دورکاری پیمانکاری که کار توسط شخص یا اشخاصی انجام می‌شود کارفرما الزامی به بیمه کردن پیمانکار ندارد.

تیم دوامضا و قرارداد دورکاری

همانگونه که گفتیم برای انجام دورکاری باید قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد گردد و شرایط کاری و توافقات بین کارگر و کارفرما در آن ذکر شود. تیم دوامضا شما را در این مسیر همراهی می‌کند و قرارداد‌های دورکاری را برای شما و پرسنلتان منعقد می‌کند. می‌توانید با خیالی راحت تنظیم هرگونه قرارداد کاری را به تیم دو امضا بسپارید و از آن‌ها در این زمینه کمک بگیرید. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

یک نظر در “دورکاری چیست؟ آشنایی با قوانین کار ریموت اداره کار

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر