محاسبه حق سنوات

حق سنوات چیست؟ + نحوه محاسبه حق سنوات کارگر

حق سنوات یکی از حقوق قانونی کارگران است که کارفرما ملزم است آن را پرداخت کند. اما نحوه حساب کردن سنوات چالش های زیادی برای مدیران مالی و کارگران دارد. آیا شما با نحوه محاسبه سنوات پایان سال آشنایی دارید و می‌دانید سنوات چیست؟ در این مقاله از دوامضا با ما همراه باشید تا با سنوات، چگونگی محاسبه آن و فرمول محاسبه سنوات سال ۱۴۰۳ بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

سنوات چیست؟

حق سنوات در واقع نوعی پاداش است که در پایان سال و یا پایان کار توسط کارفرما به کارگر یا کارمند پرداخت می‌گردد. مبلغ حق سنوات در قانون کار برابر با مبلغ یک ماه آخرین حقوق است و به عنوان مزایای پایان خدمت به کارگر پرداخت می‌شود.

میزان سنواتی که به نیروی کار تعلق می‌گیرد بستگی به میزان حقوق دریافتی وی در قراردادکار دارد. حق سنوات در پایان قرارداد کاری و یا پایان سال کاری به نیروی کار پرداخت می‌شود. کارگران بسیار کمی هستند که از نحوه محاسبه سنوات آگاهی دارند و می‌دانند مبلغی که در پایان سال کاری اضافه بر حقوق دریافت کرده‌اند بابت چیست، چون یکی از موارد افزایش دریافتی، همین مبلغ سنوات پایان سال کاری است.

باید این نکته را ذکر کنیم که حق سنوات با پایه سنوات فرق دارد، حق سنوات به تمام افرادی که حتی یک روز را هم در کارگاه کار کرده‌اند تعلق می‌گیرد ولی پایه سنوات تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل، مدت زمانی یک ساله در کارگاه مشغول به کار بوده‌اند و به صورت ماهانه به کارگر پرداخت می‌شود. اگر سنوات خود را در پایان خدمت دریافت نکردید، می‌توانید نسبت به شکایت از کارفرما اقدام کنید.

محاسبه سنوات ۱۴۰۳

زمانیکه نیروی کاری در سال ۱۴۰۳ در کارگاهی استخدام شده و مشغول به کار شود، پایه سنوات به وی تعلق نمی‌گیرد و مزد ثابت تعلق گرفته به وی مبلغ روزانه ۲.۳۸۸.۷۲۸ ریال است. چنانچه این فرد تا پایان سال در آن کارگاه مشغول به کار بوده با توجه به حق سنوات در قانون کار، مبلغی معادل ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ ریال بابت سنوات خود در آخر سال دریافت می‌نماید.

اگر مدت کارکرد وی کمتر از یکسال است باید مطابق با ماه‌ها و یا روز‌های کارکرد خود سنوات را دریافت نماید.

فرمول محاسبه سنوات سال ۱۴۰۳ به قرار زیر است:

(حقوق پایه ÷ ۳۶۵) × تعداد روز‌های کارکرد = سنوات

حق سنوات چیست؟

قانون سنوات در قانون کار 

مطابق با ماده ۲۴ قانون کار در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

مقدار حق سنوات چقدر است؟

باتوجه به قانون کار مقدار حق سنوات ممکن است در مواردی تفاوت هایی داشته باشد. علت آن این است که امکان محاسبه حق سنوات به دو صورت امکان‌پذیر است:

۱. پرداخت سنوات سالیانه

برای یک سال کارکرد کارگر، یک ماه آخرین حقوق به عنوان حق سنوات پرداخت می‌شود.

۲. پرداخت سنوات تجمیعی

در پایان قرارداد و قطع همکاری، سنوات سال‌های مختلف با هم جمع شده و سنوات تجمیعی محاسبه می‌گردد و به کارگر پرداخت می‌شود.

زمان پرداخت حق سنوات کارگر

در قانون کار زمانی برای پرداخت حق سنوات به کارگر مشخص نشده است و کارفرما موظف است بلافاصله بعد از قطع همکاری با کارگر حق سنوات وی را پرداخت نماید.

نحوه محاسبه سنوات پایان سال

مزد ثابت جزء مواردی ا‌ست که برای محاسبه سنوات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای محاسبه کردن یک سال کارکرد نیروی کار، مبلغی معادل ۳۰ روز مزد ثابت ( آخرین مزد) به نیروی کار پرداخت می‌شود.

چنانچه نیروی کار کمتر از یک سال برای کارفرمای خود کار کند نحوه محاسبه سنوات برای آن‌ها به تناسب با روز‌های کاری انجام شده و میزان کارکرد وی است.

به عنوان مثال اگر فردی در طول سال برای کارفرمای خود ۴ ماه کار کرده است محاسبه سنوات برای وی به قرار زیر است:

میزان مزد ثابت روزانه را در ۳۰ روز ضرب می‌کنیم، نتیجه را بر ۱۲ ماه تقسیم و بعد عدد حاصل شده را در ۴ ماه کاری ضرب می‌کنیم. اینگونه حق سنوات طبق قانون کار برای کارگر محاسبه می‌شود.

چنانچه کارکرد نیروی کار به صورت روزانه است مثلاً ۱۰۰ روز در سال، برای محاسبه حق سنوات وی به طریق زیر عمل می‌کنیم:

میزان مزد ثابت روزانه را در ۳۰ روز ضرب می‌کنیم، بعد نتیجه را بر ۳۶۵ روز سال تقسیم می‌کنیم، در آخر عدد حاصل شده را در ۱۰۰ روز کاری نیروی کار ضرب می‌کنیم تا میزان حق سنوات برای او محاسبه شود.

باورهایی اشتباه در رابطه با پرداخت نکردن حق سنوات

از جمله باورهایی که کارفرمایان در رابطه با پرداخت حق سنوات دارند و اشتباه است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانش‌آموزان و دانشجویان به گونه‌ای که در فصول خاصی از سال مشغول به کار بوده، مشمول قانون کار نیستند و به آن‌ها سنوات تعلق نمی‌گیرد.
  • به کارگرانی که دارای قرارداد دائم هستند و ترک کار می‌کنند، مزایای پایان کار چون حق سنوات تعلق نمی‌گیرد.
  • کارگرانی که قرارداد موقت دارند و ترک کار می‌کنند در صورت دریافت حق سنوات در پایان هر سال، فقط حق سنوات سال آخر که کار را ترک کرده‌اند نمی‌توانند دریافت نمایند.
  • این باور‌ها کاملاً اشتباه است و در هر حالت به کارگری که حتی یک روز هم کارکرده است، سنوات تعلق می‌گیرد.
  • برخی‌ها هنوز بر این باورند اگر کارمندشان ترک کار کند می‌توانند به او حق سنوات و پاداش پایان کار پرداخت نکنند.
  • درصورتیکه حق سنوات، حق تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار بود کارفرما ملزم به پرداخت آن به کارگران خود است.

محاسبه سنوات و احقاق حقوقی قانونی با دوامضا

اگر با توجه به توضیحاتی که ذکر کردیم و فرمول‌های ارائه شده، نتوانستند میزان سنوات پایان خدمت خود را محاسبه کنید، می‌توانید این کار را به تیم دوامضا بسپارید.

در صورتیکه نزدیک زمان قطع همکاری با کارفرما هستید و می‌خواهید با کارفرما قطع همکاری نمایید ولی از حقوق قانونی خود آگاهی کامل ندارید می‌توانید با ما تماس بگیرید. تیم دوامضا با بررسی قرارداد کار، فیش حقوقی و مدارک شما می‌تواند میزان حق سنواتی که به شما تعلق می‌گیرد را محاسبه نماید تا دیگر از تضییع حقوق قانونی خود نگران نباشید.

2 نظر در “حق سنوات چیست؟ + نحوه محاسبه حق سنوات کارگر

  1. میلاد انگاری می گوید :

    پرداخت سنوات کارگر براساس آخرین حقوق دریافتی هست یا بر اساس پایه حقوق شخص؟
    ممنون میشم توضیح بدید

    • zahra ghareguzloo می گوید :

      سلام دوست عزیز
      محاسبه سنوات پایان کار هر شخص براساس پایه حقوق و مزایا پرداختی به تبع شغل هست. البته حق مسکن و حق بن در محاسبه سنوات حساب نمیشه.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر