حق ماموریت در قانون کار چیست و چگونه حساب می‌شود؟

فوق العاده حق ماموریت اداره کار

حق ماموریت کاری چیست؟ برخی کارمندان برای انجام برخی کارها به محل دیگری غیر از محل کار اعزام و برای آنها ماموریت کاری در نظر گرفته می‌شود. نکته مهمی که باید طرفین کارگر و کارفرما در نظر داشته باشند این است که اگر در ابتدای کار و در قرارداد کاری در خصوص اعزام کارگر به ماموریت توافقی انجام نگردد کارگر می تواند از رفتن به ماموریت سرباز زند و و دستور کارفرما را اجرا ننماید. به همین دلیل می بایست در ابتدای کار در خصوص شرایط کار و ماموریت با کارگر توافقات لازم انجام گیرد. با ما در دوامضا همراه باشید تا بدانید حق ماموریت در قانون کار چگونه است و حق ماموریت در روزهای تعطیل چگونه محاسبه می‌شود؟

فهرست مطالب

حق ماموریت چیست؟

به حقوق و مزایایی که به کارکنان بابت انجام دادن وظیفه ای در خارج از محل کار خود و در شهری دیگر، پرداخت می گردد حق ماموریت می گویند. مبلغ پرداختی به کارکنان شامل دستمزد کار انجام شده، هزینه رفت و آمد ، هزینه اقامت، هزینه غذا و هرگونه هزینه ای که برای انجام آن وظیفه پرداخت می گردد، است. این هزینه ها با هدف بالا بردن عملکرد فرد در خارج از سازمان صورت می گیرد.

حق ماموریت در قانون کار شامل هر گونه سفری است که پرسنل جهت انجام دادن امور کاری انجام می دهند. البته باید این را ذکر کنیم که زمانی حق ماموریت اداره کار به فرد تعلق می گیرد که محل ماموریت حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کاری فرد فاصله داشته باشد و اینکه فرد مجبور شود شب را در آنجا (محل ماموریت) توقف داشته باشد.

هدف این ماموریت می تواند هر چیزی، از جمله احداث کردن شعبه جدید، آموزش دادن به نیرو های جدید و انجام کارهای مربوط به کسب و کار باشد‌. تاریخی که جهت انجام ماموریت فرد از محل کار خود و یا محل سکونت به سمت شهر ماموریت حرکت می کند، به عنوان تاریخ مورد نظر برای محاسبه روز های ماموریت در نظر گرفته می‌شود. همچنین فرد حتما باید برگه ماموریت روزانه را پر کرده باشد.

حق ماموریت در قانون کار

مبلغ حق ماموریت مبلغی است که به عنوان حقوق و مزایا در داخل فیش حقوقی کارگران و کارمندان لحاظ می گردد. مطابق با ماده ۴۶ قانون کار، زمانی که کارگر با توجه به قرارداد و یا توافق انجام شده با کارفرمای خود، به ماموریت در خارج از محل کار و شهر محل سکونت خود برود، به وی مبلغی تحت عنوان فوق العاده ماموریت تعلق خواهد گرفت و در فیش حقوقی آنها ثبت می گردد.

حداقل مبلغی که جهت حق ماموریت کارگران در نظر گرفته می شود با توجه به حقوق ثابت و یا مزد روزانه کارگر محاسبه می شود‌. به طور کلی مواردی که حق ماموریت به آنها تعلق می گیرد شامل موارد زیر است:

  • چنانچه سفر کاری فرد حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کار و محل سکونت وی فاصله داشته باشد.
  • کارگر یا کارمند حداقل یک شب را در محل ماموریت خود اقامت کند. یعنی اگه ۴۰ کیلومتر از محل کار خود فاصله داشته باشد ولی شب را در آن محل اقامت داشته باشد باز هم مشمول دریافت حق ماموریت است.

حق ماموریت چقدر است؟

مبلغ فوق العاده ماموریتی که به فرد تعلق می گیرد نباید از مزد ثابت و یا مبلغ مزد مبنای روزانه ای که به کارگر تعلق می گیرد کمتر باشد. همچنین مبلغی که به کارگر پرداخت می شود باید دارای هزینه رفت و آمد کارگر نیز باشد. به طور کلی مبلغ فوق العاده ماموریت تعلق گرفته به کارگر نباید از یک روز حقوق ثابت کارگر و یا مزد مبنای او کمتر باشد. این امکان وجود دارد که مبلغ ماموریت طبق توافق انجام شده بین کارگر و کارفرما بیشتر نیز در نظر گرفته شود و دارای فرمول ثابتی نیست.

انواع ماموریت کاری

تا اینجا با مبلغ حق ماموریت اداره کار آشنا شدید. اما شاید برای شما سوال باشد که ماموریت کاری چیست؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که به طور کلی ۳ نوع ماموریت وجود دارد:

ماموریت روزانه

این نوع ماموریت رایج بوده و شرکت های زیادی از این ماموریت استفاده می کنند. این ماموریت ها دارای ۲ شرط هستند، اول اینکه باید دارای حداقل فاصله ۵۰ کیلومتری باشد و یا فرد اقامت شبانه در محل ماموریت داشته باشد. در این شرایط کارفرما موظف است هزینه ی رفت و آمد را نیز پرداخت نماید.

ماموریت ساعتی

ماموریت ساعتی به ماموریتی می گویند که فرد برای انجام دادن کارهای شرکت، ساعاتی را از محل کار خود خارج شده باشد‌. در این نوع ماموریت فاصله ای که طی می شود کم است و به فرد حق ماموریت تعلق نمی گیرد. اگر فرد این ماموریت را در ساعاتی غیر ساعات کاری انجام دهد به وی اضافه کاری تعلق می گیرد و هزینه مربوط به رفت و آمد بر عهده ی کارفرما خواهد بود.

ماموریت خارج از کشور

این ماموریت ها دارای هزینه بسیار زیادی هستند و کارفرما باید هر گونه هزینه انجام شده در این ماموریت از جمله رفت و آمد، اقامت، خوراک و عوارض را پرداخت نماید.

حق ماموریت چیست؟

آیا هزینه غذا و اقامت در حق ماموریت تاثیر می گذارد؟

طبق ماده ۴۶ قانون کار چیزی راجع به پرداخت کردن مبلغ هزینه غذا و اقامت کارگران در ماموریت صحبت نشده است. بنابراین پرداخت این مبالغ بستگی به عرف و روالی که در کارگاه وجود دارد و توافق بین کارگر و کارفرما دارد‌.

حداکثر مدت ماموریت در قانون کار چقدر است؟

طبق آنچه در قانون کار آمده برای انجام ماموریت، محدودیتی در طول مدت ماموریت وجود ندارد و همه چیز بستگی به شرایط کار و توافق میان کارگر و کارفرما دارد البته باید مفاد موجود در ماده ۴۶ قانون کار کاملا رعایت گردد.

حق ماموریت در روز تعطیل

نیروی کاری که در ماموریت است نیز مشمول رعایت مقررات مربوط به ساعات کاری، تعطیلات رسمی و تعطیلی جمعه است. اگر در این روزها مشغول به کار برای کارفرمای خود باشد فقط فوق العاده ماموریت تعلق می گیرد.

در خصوص اضافه کار در ماموریت روزهای تعطیل با توجه به عرف سازمان و یا کارگاه و توافقات بین کارگر و کارفرما تصمیم گیری و پرداخت می شود.

فرمول حق ماموریت اداره کار

مطابق با قانون مبلغ حق ماموریت کارگران نباید از میزان مزد ثابت و مزد مبنای کارگران کمتر باشد و کارفرما باید هزینه رفت و برگشت نیروی کار را نیز پرداخت نماید.

محاسبه حق ماموریت با توجه به توافق بین کارگر و کارفرما در هنگام بستن قرارداد صورت می گیرد ولی حداقل میزان فوق العاده ماموریت برابر با یک روز مزد ثابت و یا مزد مبنا کارگر است. برای محاسبه کردن حداقل میزان فوق العاده ماموریت :

حقوق ثابت و مبنای ماهانه را بر ۳۰ تقسیم می کنیم عدد بدست آمده را بر تعداد روز های ماموریت ضرب می کنیم. لازم به ذکر است حق بن، حق مسکن و حق اولاد در فوق العاده ماموریت محاسبه نمی شوند.

سخن آخر

در این مطلب از مجله دوامضا درخصوص حق ماموریت قانون کار و مبلغ فوق العاده ماموریت اداره کار صحبت کردیم. اگر سوال و ابهامی در این خصوص دارید، در قسمت کامنت ها مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخ شما را بدهند.

6 نظر در “حق ماموریت در قانون کار چیست و چگونه حساب می‌شود؟

  1. محسنی می گوید :

    سلام مرسی از سایتتون. یه سوال آیا به حق ماموریت مالیات تعلق میگیره؟

    • zahra ghareguzloo می گوید :

      سلام دوست عزیز. خیر مالیات به حق ماموریت تعلق نمیگیره..

  2. هاجر امینی می گوید :

    هزینه‌ های اضافی مثل هزینه درمانی در حق ماموریت پوشش داده میشه؟ مثلا اگر کسی ماموریت به کشور خارجی بره یا یک شهر دیگه و اونجا مریض بشه یا تصادف و… حق ماموریت این هزینه رو پوشش میده یا شخص باید خودش پرداخت کنه؟

    • zahra ghareguzloo می گوید :

      سلام دوست عزیز
      حق ماموریت فوق العاده ایست که برای انجام ماموریت پرداخت میشود. برای پوشش هزینه های درمانی میتوانید از بیمه ی مسافرت یا بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید..

  3. Behnaz می گوید :

    با سلام
    حداکثر حق ماموریت پرداختی چقدر می تواند باشد با توجه به پایه حقوق فرد.

    • zahra ghareguzloo می گوید :

      سلام دوست عزیز
      حداکثر حق ماموریت معمولا به توافق کارگر و کارفرما میرسه. البته معمولا شرکت ها حق ماموریت رو به صورت 1/30 ام حقوق پایه درنظر میگیرن ولی باز ممکنه توافق کارگر و کارفرما بیشتر باشه.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر