رضایت نامه خروج از کشور برای زنان متاهل و شاغل

رضایت نامه خروج از کشور برای زنان شاغل و متاهل

طبق قوانین کشور ایران، برای دریافت کردن گذرنامه و خروج از کشور باید خانم‌های متاهل رضایت نامه خروج از کشور از همسران خود، و افراد زیر ۱۸ سال رضایت نامه ولی قهری خود که پدر و یا جد پدری و قیم وی است را تهیه نمایند. این افراد برای تمدید گذرنامه خود نیز نیاز به این رضایت نامه‌ها دارند. این رضایت نامه زمانی دارای اعتبار است که طبق قانون تنظیم شده باشد و باید حتماً مکتوب باشد. در این مقاله شما را با موضوع رضایت نامه خروج از کشور، رضایت نامه خروج از کشور برای زنان شاغل و متاهل و نیاز به اجازه خروج همسر آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب

رضایت نامه خروج از کشور برای زنان شاغل و متاهل

مطابق با قانون یکسری شرایط و ضوابط برای صدور گذرنامه وجود دارد‌. گذرنامه در واقع سندی است که جهت مسافرت به خارج از ایران و یا اقامت در خارج لازم است و باید حتماً اتباع ایرانی این گذرنامه را برای خروج خود تهیه کنند.

زنان شاغل و متاهل باید برای دریافت گذرنامه رضایت نامه همسر خود را به صورت کتبی ارائه نمایند. پس ارائه رضایت نامه خروج از کشور برای زنان شاغل و متاهل لازم و ضروری است و باید حتماً اجازه خروج همسر وجود داشته باشد.

چنانچه زن شاغل و مجرد سنی کمتر از ۱۸ سال داشته و جهت دریافت گذرنامه اقدام کند، باید رضایت نامه ولی قهری و قیم خود را جهت اخذ گذرنامه حتماً ارائه کند. چنانچه شوهر بعد از ارائه دادن رضایت نامه از تصمیم خود منصرف شود می‌تواند مانع از خروج او شده و گذرنامه او را ضبط نماید.

قوانین و مقررات خروج از کشور برای زنان متاهل و شاغل

مطابق با قوانین کشور جمهوری اسلامی صدور کردن گذرنامه برای زنان متاهل و افراد زیر ۱۸ سال باید با رضایت همسر و ولی و قیم صورت گیرد. شرایط قانونی برای خروج بانوان دارای نکته‌های زیر است:

  • دختران بالای ۱۸ سال هیچ محدودیتی برای خروج از کشور نداشته و قانونی مبنی بر اجازه‌ی پدر جهت خروج از کشور برای این دختران وجود ندارد و می‌توانند بدون دریافت کردن اجازه کتبی از پدر خود، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.
  • زنان متاهل جهت خروج از کشور اجازه کتبی همسر خود را لازم دارند زیرا این مسأله با تمکین ارتباط دارد و اجازه همسر برای خروج لازم و ضروری است.
  • برای زنانی که دارای مسئولیت دولتی هستند و باید به ماموریت‌های خارجی بروند گذرنامه خدمت دولتی صادر می‌شود. این زنان دیگر به اجازه همسر نیاز ندارند زیرا دارای گذرنامه خدمت دولتی هستند.
  • معاونان زن رئیس جمهوری و وزیر برای خروج از کشور گذرنامه سیاسی و خدمت برای آن‌ها تهیه شده و نیاز به اجازه همسر ندارند.
  • زنان متاهلی که سمت دولتی ندارند باید با مراجعه کردن به دفاتر اسناد رسمی اجازه خروج از کشور را از همسر خود دریافت نمایند و یا در حین ازدواج مجوز خروج از کشور را جزء شروط ضمن عقد خود قرار دهند. در این شرایط زنان متاهل با داشتن شرط خروج از کشور ضمن عقد بدون اجازه همسر در تمام طول زندگی مشترک می‌توانند به خارج از کشور بروند.
  • زنان شاغل و متاهل جهت خروج از کشور برای ماموریت شغلی خود، می‌توانند با اثبات ماموریت خود بدون اجازه همسر از کشور خارج شوند و نیازی به رضایت نامه خروج از کشور برای زنان شاغل در این شرایط نیست.

نیاز به رضایت نامه خروج از کشور افراد زیر ۱۸ سال

طبق قوانین و مقرارت خروج از کشور برای افراد زیر ۱۸ سال، باید رضایت نامه خروج از کشور افراد زیر ۱۸ سال به قرار زیر صورت بگیرد:

  • زنان متاهل زیر ۱۸ سال نیز همانند دیگر زنان متاهل باید رضایت نامه همسر خود را برای خروج از کشور داشته باشند.
  • زنان مجرد زیر ۱۸ سال حتماً باید برای خارج شدن از کشور رضایت نامه پدر و یا جد پدری خود و یا رضایت قیم خود را تهیه نمایند.
  • مردان زیر ۱۸ سال نیز نیاز به اجازه ولی قهری خود و یا قیم خود جهت خروج از کشور دارند.
اجازه همسر برای خروج از کشور

مدارک مورد نیاز جهت خروج از کشور برای زنان

با توجه به قوانین خروج از کشور جهت درخواست پاسپورت و خروج از کشور مدارک زیر مورد نیاز است:

  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • در صورت داشتن گذرنامه از قبل، باید اصل گذرنامه قبلی را ارائه کنند.
  • یک عدد عکس ۴ در ۶ تمام رخ با زمینه عکس سفید
  • افراد زیر ۱۸ سال رضایت نامه ولی قهری و یا قیم
  • زنان متاهل رضایت نامه همسر و در صورت فوت همسر گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر.

آیا برای تمدید پاسپورت اجازه همسر لازم است؟

از آنجا که پاسپورت‌ها دارای اعتبار محدود هستند با پایان یافتن آن، جهت دریافت دوباره پاسپورت باید دوباره رضایت نامه همسر ارائه شود و همسر اجازه دریافت دوباره پاسپورت را به وی بدهد. ولی تا زمان اعتبار پاسپورت زن متاهل و شاغل می‌تواند با همان پاسپورت مرتباً از کشور خارج شود و نیاز به دریافت اجازه قبل از هر بار سفر خود نیست.

در زمانی که اجازه خروج طبق وکالتنامه‌ای بلاعزل و برای همیشه به زن داده شود دیگر زن هیچ زمانی جهت دریافت گذرنامه نیاز به اجازه همسر خود ندارد و می‌تواند با همان وکالت نامه گذرنامه خود را تمدید کند‌.

فرایند دریافت رضایت نامه خروج از کشور

فرایند اخذ رضایت نامه به قرار زیر است:

  • زنان متاهل باید با همسر خود به یکی از دفاتر اسناد رسمی فعال در کشور مراجعه کنند.
  • مدارک لازم چون شناسنامه و کارت ملی زوجه، شناسنامه و کارت ملی زوج، فرم درخواست صدور گذرنامه که از دفاتر پلیس +۱۰ دریافت شده، باید به دفتر اسناد رسمی ارائه شود.
  • فرم محضری مربوط به رضایت نامه توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و توسط سردفتر مهر و امضا می‌شود و به امضای همسر جهت دریافت اجازه خروج می‌رسد.
  • باید هزینه‌ای نیز بابت دریافت این رضایت نامه پرداخت گردد و مبلغ آن طبق تعرفه حق تحریر در دفاتر اسناد رسمی مشخص می‌شود.

فرایند دریافت رضایت نامه برای افراد زیر ۱۸ سال نیز همانند زنان متاهل است با این تفاوت که به جای همسر باید ولی قهری و یا قیم همراه با مدارک خود جهت دادن رضایت به دفاتر رسمی مراجعه کند.

یک نظر در “رضایت نامه خروج از کشور برای زنان متاهل و شاغل

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر