راهنمای استعفا از کار و نوشتن نامه استعفا کاری!

راهنمای استعفا از کار

احتمالاً الان که دارید این مقاله را می‌خوانید در شرایط استعفا از کار قرار گرفته‌اید. گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که ترجیح می‌دهیم برای رهایی از آن شرایط، نامه استعفا خود را بنویسیم. گاهی هم به علت پیدا کردن یک موقعیت شغلی بهتر استعفا می‌دهیم تا بتوانیم محل شغلی خودمان را ترک کنیم. بهانه برای استعفا از کار خیلی مهم نیست، مهم این است که با قوانین استعفا از کار آشنا باشید. عده‌ای از افراد هنگامی که تصمیم به ترک محل کار می‌گیرند، نمی‌دانند که باید چطور نامه استعفا را بنویسند. نوشتن این نامه اهمیت زیادی دارد. شاید شما با آوردن چند جمله مؤثر در این نامه بتوانید نظر کارفرمای خود را جلب کرده و موقعیت شغلی‌تان را تغییر دهید. درادامه این مطلب از مجله دوامضا با شرایط و قوانین استعفای کاری آشنا شوید.

استعفا از کار به چه معنا است؟

حتما می‌دانید هنگامی که کارگر یا کارمندی قصد استخدام در مجموعه‌ای را داشته باشد با او قرارداد می‌بندند. قرارداد طبق ضوابط قانونی بسته می‌شود و طبق آن کارگر و کارفرما موظف هستند به تعهدات خود در قبال یکدیگر پایبند باشند. یعنی کارگر باید تا اتمام دوره قرارداد، وظایف خود را در محیط کاری به‌درستی انجام دهد.

کارفرما نیز موظف است که حق و حقوق کارگری که استخدام کرده را بپردازد. حال اگر بر اثر پیش آمدن موضوعی کارگر بخواهد قبل از به اتمام رسیدن قراردادش محیط کار را به شکل داوطلبانه ترک کند باید مراحل قانونی را طی نماید. نمی‌شود که کارگر بدون انجام مراتب قانونی به یک‌باره از محیط کار خارج شده و دیگر کار نکند!

در این شرایط، قانون روشی را پیش روی کارگر گذاشته است. در این روش کارگر باید قبل از ترک محل کار، نامه استعفای خود را بنویسد. سپس یک ماه در محل حضور داشته باشد و بعد از آن محل کارش را ترک کند. استعفا انواع متفاوتی دارد.دادن استعفا

انواع استعفا کار و دلایل آن

استعفا از کار به دلایل گوناگونی انجام می‌پذیرد. گاهی اوقات ممکن است منافع بهتری در انتظار کارگر باشد و او تصمیم بگیرد شغل قبلی را فدای به دست آوردن منافع جدید، ترک کند. البته علت‌های متنوعی برای این کار وجود دارد که در ادامه این علت‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

1. استعفا به جهت پیدا کردن شغل بهتر

گاهی اوقات موقعیت شغلی جذابی به کارگر یا کارمند پیشنهاد می‌شود. قطعاً در موقعیت شغلی جدید، حقوق و مزایای بیشتری را به کارگر پیشنهاد می‌دهند و او حاضر می‌شود کار قبلی خود را ترک کند. در این شرایط لازم است به دو نکته دقت کنید:

یکی از آن نکات بررسی محیط کار جدید قبل از استعفا است. شرایط مشابه بسیاری وجود دارد که کارمند، محیط کار قبلی خود را ترک کرده و هنگام ورود به محیط کاری جدید متوجه مناسب نبودن محیط شده و از استعفای خود پشیمان می‌شود.

نکته بعدی قطعی شدن کار دوم است. گاهی اوقات کارگر به خیال استخدام در یک شرکت بهتر یا وعده و وعید فردی خاص، استعفای خود را می‌نویسد. در حالی که بعد از دست دادن شغلش متوجه می‌شود که شغل جدید او قطعیت ندارد. پس باید قبل از استعفا قطعیت شغل جدیدتان را بررسی کنید.

2. استعفا برای گذراندن دوره آموزشی

گاهی اوقات کارمند تصمیم می‌گیرد از شغلش استعفا بدهد تا بتواند یک حرفه بهتر را آموزش دیده و از طریق یادگیری آن حرفه شغل بهتری داشته باشد. در این شرایط اگر دوره آموزشی برای شرکت نیز مفید باشد کارفرما به کارمند پیشنهاد می‌کند به جای استعفا مرخصی بدون حقوق بگیرد و بعد از اتمام دوره آموزشی به محل کار خود بازگردد.

معمولاً در این وضعیت، کارمند بعد از گذراندن دوره آموزشی درخواست افزایش حقوق برای انجام کاری بیشتر یا انجام کار متفاوت را به کارفرما ارائه می‌کند. به طور کلی این روش با توافق کارمند و کارفرما در شرایطی از حالت استعفا خارج می‌شود.

استعفا از کار و شرایط آن

3. استعفا برای مهاجرت

یکی از رایج‌ترین دلایل استعفا مهاجرت است. هنگامی که فردی بخواهد به یک مکان دیگر برای زندگی مهاجرت کند و هنوز هم زمان اتمام قراردادش نرسیده نوشتن نامه استعفا را در پیش می‌گیرد.

4. استعفا برای جلوگیری از فرسودگی

بعضی از مشاغل سختی زیادی دارند و کارگر بعد از مدتی کار، احساس فرسودگی پیدا می‌کند یا احساس می‌کند که سلامتی او در معرض خطر قرار گرفته است. در شرایط مشابهی هم، زمان کار آن‌قدر زیاد است که کارگر بعد از مدتی متوجه می‌شود که توانایی ادامه دادن به کار با این زمان طولانی را ندارد.

در هر دو وضعیت، کارگر تصمیم به دادن استعفا می‌گیرد تا از ضرر و زیان‌های بعدی جلوگیری کند. البته به غیر از مواردی که ذکر کردیم موارد متعدد دیگری نیز وجود دارند که موجب استعفا از کار توسط کارگر یا کارمند می‌شوند. در تمام این شرایط، کارگر باید نامه استعفا بنویسد. برای نوشتن این نامه لازم است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

نمونه نامه متن استعفا از کار

همان‌طور که در قبل نیز گفتیم متن نامه استعفا مهم است و توصیه می‌کنیم قبل از استعفا کمی راجع به نوشتن متن نامه آن تحقیق کنید. بهتر است بدون کسب اطلاعات کافی از نوشتن این نامه خودداری نمایید. شاید این نامه در آینده شغلی شما تأثیرگذار باشد. قطعاً اگر جملات نامه را با تدبیر بنویسید کارفرما هم دید متفاوتی را نسبت به شما پیدا می‌کند.

نکات مهمی که باید قبل از نوشتن نامه استعفا بدانید را در ادامه برایتان شرح می‌دهیم:

  1. به طور کلی ادبیات نامه استعفا باید حالتی رسمی داشته باشد. نامه استعفا برای ارگان‌های متفاوت با یکدیگر فرق می‌کند. نامه استعفا از یک استارت‌آپ کوچک با نامه استعفا از یک اداره بزرگ دولتی قطعاً تفاوت خواهد داشت.
  2. لازم است تاریخ نوشتن نامه استعفا ثبت شود در این شرایط یک نامه قانونی در اختیار خواهید داشت.
  3. نامه را باید برای یک مخاطب بنویسید این مخاطب می‌تواند کارفرما، مدیر شرکت، مدیر عامل و … باشد.
  4. باید در نامه بنویسید که چرا می‌خواهید استعفا بدهید.
  5. باید حتماً تاریخ آخرین روز حضور خود در شرکت را بنویسید. به طور کلی بسته به نوع شرکت و قوانین آن از دو هفته تا یک ماه بعد از تاریخ استعفا کارگر باید در شرکت حضور داشته باشد.
  6. در صورت نارضایتی از شرکت سعی نکنید خشم خود را در نامه استعفا خالی کنید. شما باید بتوانید در این نامه به خاطر مزایایی که در این مدت شرکت در اختیار شما قرار داده از آنها تشکر نمایید. اگر بتوانید از زحمات یا خصوصیات مثبت شرکت در نامه استعفا تقدیر و تشکر کنید عالی می‌شود.
  7. در انتهای نامه می‌توانید یک عبارت خلاقانه را نوشته و نام و امضای خود را بیاورید.
  8. بهتر است در نامه از مجموعه خداحافظی کنید تا مؤدبانه‌تر باشد.
  9. نامه باید حتماً دارای عنوان یا موضوع باشد.
  10. مطالب اضافه در نامه استعفا جایی ندارند.
  11. از دادن وعده در نامه استعفا خودداری کنید این نامه فقط به منظور ترک کار نوشته می‌شود.
  12. پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید. ممکن است شما بخواهید چند سال بعد مجدداً به این شرکت و شغل قبلی خود بازگردید. باید کارفرما با یک دید مثبت از شما خداحافظی کند. هرگز لحن تندی را در نامه به کار نبرید.

در ادامه نمونه نامه متن استعفا را برایتان آورده‌ایم تا دید کلی نسبت به نوشتن این نامه در ذهن شما به وجود بیاید:

سرکار خانم/ جناب آقای …

با سلام

احتراماً اینجانب ………….فرزند…………. به کد ملی ……………. پرسنل ………………..با توجه به پاره‌ای از دلایل از تاریخ …………….قادر به ادامه همکاری نیستم؛ لذا بدین‌وسیله استعفای خود را کتباً به مدیریت محترم اعلام می‌نمایم. مراتب جهت اطلاع و صدور دستورات مقتضی به حضورتان تقدیم می‌گردد.

پیشاپیش از همکاری صمیمانه حضرت عالی کمال تشکر را داریم.

اسم و امضا

عواقب استعفا از کار چیست؟

اگر استعفا و مراحل انجام آن به درستی صورت نپذیرد ممکن است عواقبی برای کارگر یا کارمند داشته باشد. به طور مثال اگر کارگر، نامه استعفای خود را تحویل بدهد و قبل از یک ماه محل کار خود را ترک کند ممکن است کارفرما برای او ترک کار بزند و کار به شکایت در اداره کار بکشد. کارفرما در این شرایط می‌تواند از کارگر خسارت بگیرد. اگر استعفای شما برای یک هدف اشتباهی صورت بگیرد ممکن است کار، حقوق و مزایای خود را به شکل داوطلبانه به خاطر هیچ چیز بدهید.

قوانین استعفا از کار

با دوامضا از حقوق قانونی خود مطلع باشید!

حال که به اینجای مقاله رسیدید احتمالاً متوجه شده‌اید که چگونه باید نامه استعفای خود را بنویسید. همچنین نکاتی که لازم بود برای دادن استعفا بدانید را برایتان شرح دادیم. با این حال اگر شرایطی برایتان پیش آمد که نمی‌دانستید باید چگونه محل کار خود  را ترک کنید و یا بر اثر استعفا و دلایل شخصی، کارفرمایی حق و حقوق شما را پرداخت نکرد می‌توانید از متخصصین ما در این زمینه راهنمایی بگیرید.

دوامضا تمامی تلاش خود را می‌کند تا همه افرادی که شامل قانون اداره کار هستند، بتوانند از حقوق و مزایای قانونی خود بهره مند باشند. اگر نیاز به شکایت یا رسیدگی به پرونده های اداره کار دارید، می‌توانید از مشاوره قانون کار به صورت تلفنی با حضوری با سمیه عبدالوند بهره مند شوید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر