شکایت از کارفرما بابت حقوق+بیمه+سنوات



شاید شکایت کردن از کارفرما آخرین راه حلی باشد که به ذهن شما برسد، اما خوب است بدانید که قانون اداره کار این امکان را برای کارگر و کارفرما فراهم کرده است تا بتوانند درصورت احقاق نشدن حقوق خود، در اداره کار شکایت کنند. شکایت از کافرما بابت حقوق و بیمه و سنوات یکی از مهمترین علل مراجعه افراد به مشاور اداره کار است.

زمانی که کارگری استخدام یک کارگاه می‌شود، کارفرما موظف است حق و حقوق او را مانند بیمه، سنوات و غیره بپردازد. یعنی کارفرما وظیفه دارد برای حمایت از کارگر برای او بیمه رد کرده و یا سنوات، حقوق و سایر مزایا را به او بپردازد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از کارفرمایان حقوق کارگر را به درستی پرداخت نمی‌کنند. همچنین ممکن است کارگر را از بیمه، سنوات و سایر مزایا محروم کنند. در این صورت اغلب کارگرها تصمیم می‌گیرند شکایت از کارفرما بابت حقوق، بیمه و سنوات را در پیش بگیرند. با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتری در مورد این مطلب بپردازیم.

فهرست مطالب

مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما

در روابط کارفرما و کارمند، گاهی اوقات اختلافات و مشکلاتی پیش می‌آید که ممکن است منجر به شکایت کارمند از کارفرما شود. برای ارائه یک شکایت رسمی و موثر، داشتن مدارک و مستندات مناسب بسیار حائز اهمیت است. این مدارک می‌توانند به عنوان مستندات قانونی و مستدل در پیگیری شکایت مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما اشاره می‌کنیم:

  • کپی قرارداد کار یا حکم کارگینی: این مدرک نشان می‌دهد شما کارمند آن شرکت هستید.
  • کپی آخرین فیش حقوقی: این مدرک برای نشان دادن میزان حقوق و مزایای شما ضروری است.
  • مستندات مربوط به موضوع شکایت: این مورد می‌تواند شامل نامه‌ها، ایمیل‌ها، گزارش‌ها یا هر نوع سند دیگری باشد که ادعای شما را تأیید می‌کند.
  • گواهی پزشکی (در صورت نیاز): اگر شکایت شما مربوط به مسائل بهداشت و ایمنی محیط کار است، گواهی پزشکی می‌تواند مفید باشد.
  • شناسنامه و کارت ملی: برای اثبات هویت خود.
  • آدرس و شماره تماس کارفرما: برای ارسال شکایت به آنها.

این مدارک را می‌توانید به آدرس اداره کار محل سکونت خود ارائه دهید تا به شکایت شما رسیدگی شود. همچنین می‌توانید از وکیل برای پیگیری شکایت خود کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید با تیم سمیه عبدالوند در مجموعه دوامضا درارتباط باشید.

شکایت از کارفرما بابت حقوق

حقوق کارگر شامل موارد متفاوتی اعم از مزد ثابت کارگر، بن کارگری، حق مسکن، حق اولاد و مبلغ اضافه بر مبلغ ثابت حقوق است. حقوق کارگرها و کارمندهای متفاوت قطعاً بسته به مهارت، سابقه، نوع کاری که انجام می‌دهند و محلی که در آن کار می‌کنند متفاوت است.

گاهی برخی از کارفرمایان در محاسبه حقوق کارگران به مشکل بر خورده و حقوق آنها را کمتر از مبلغ توافقی می‌پردازند. در برخی از این شرایط، کارگرها بابت دریافت حقوق کم، معترض می‌شوند و برای دریافت حقوق‌شان ترجیح می‌دهند از کارفرما شکایت کنند. در ابتدا این سؤال برای کارگر پیش می‌آید که مرجع رسیدگی به شکایت از کارفرما بابت حقوق کجاست؟ معمولاً اغلب کارگرها برای شکایت از کارفرما به اداره کار مراجعه می‌کنند.

در این میان بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق چگونه است؟ ما در کنار این افراد هستیم تا روند شکایت آنها به درستی انجام پذیرد و بتوانند حقوق خود را از کارفرما بگیرند. 

شکایت ازکارفرما بابت حق بیمه

قانون‌گذار، رد کردن حق بیمه تأمین اجتماعی را توسط کارفرما برای کارگر واجب کرده است. بدین ترتیب باید برای همه کارگرها بیمه رد شود. شاید تا به حال شما هم شاهد این بوده‌اید که کارگری در ابتدای استخدام به کارفرمای خود گفته است که بیمه نمی‌خواهد. و تمایل دارد که کارفرما پول حق بیمه را به صورت ماهانه برایش واریز کند تا به صورت خویش فرما برای خودش بیمه تامین اجتماعی رد نماید.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

در اکثر موارد این چنینی هنگامی که کارگر و کارفرما با یکدیگر به مشکل برخوردند کارگر تصمیم به شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حق بیمه گرفته است. بعد از آن نیز کارفرما مجبور شده علاوه بر مبالغی که هر ماه به جای بیمه به حساب کارگر واریز می‌کرده، حق بیمه را مجدداً پرداخت کند.

به طور کلی این کار غیر قانونی به حساب می‌آید. تمام کارفرمایان موظف هستند که حق بیمه تأمین اجتماعی را برای کارگران و کارمندان خود بپردازند. در این میان، ۷ درصد حق بیمه را خود کارگر پرداخت کرده و ۲۳ درصد آن را کارفرما پرداخت می‌کند. البته اغلب کارفرمایان ۷ درصد پرداخت حق بیمه را به صورت ماهانه از حقوق کارگران و کارمندان کسر می‌کنند.

گاهی اوقات نیز کارگران اصرار به رد کردن بیمه از سوی کارفرمایان دارند اما کارفرمایان به دلایل متفاوت تلاش می‌کنند تا برای کارگرها بیمه رد نکنند. به طور مثال اگر کارگاه، مجوزهای لازم را نگرفته باشد کارفرما برای آن که به دردسر نیفتد و از او کد کارگاهی را نخواهند کارگران را بیمه می‌کند یا برخی از کارفرمایان گمان می‌کنند که در صورت رد کردن بیمه، رابطه کارگری و کارفرمایی به راحتی اثبات خواهد شد. کارفرمایان از اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی هراس دارند. آنها گاهی اوقات نمی‌توانند تمام حقوق کارگر را به صورت قانونی پرداخت کنند بدین ترتیب نگران می‌شوند؛ چراکه که با رد کردن بیمه تمام حقوق کارگر به صورت قانونی باید پرداخت شود. پس این مورد نیز یکی از دلایل رد نکردن بیمه توسط کارفرمایان است!

در ارتباط با مهلت شکایت از کارفرما برای بیمه نیز می‌توانیم بگوییم که مهلت خاصی برای این امر وجود ندارد. کارگر می‌تواند در هر زمانی که تمایل دارد شکایت از کارفرما بابت نپرداختن حق بیمه را در پیش بگیرد. حال اگر در این میان کارفرما حقوق کارگر را نیز به صورت قانونی پرداخت نکرده باشد کارگر می‌تواند بعد از شکایت، مابه‌التفاوت حقوق خود را بگیرد.

در این فرایند نیز تنظیم متن شکایت از کارفرما بابت حقوق و بیمه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر این متن به درستی تنظیم نشود ممکن است شکایت نتیجه مثبتی نداشته باشد و یا آنکه فرایند زمان‌بری را در پیش روی شما قرار دهد. برای تنظیم این متن پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان ما مشورت کنید.

شکایت از کارفرما بابت سنوات

گاهی برخی از افراد، اطلاعات کاملی در ارتباط با سنوات ندارند. عده‌ای نیز هنوز نمی‌دانند که سنوات چیست؟ به طور کلی می‌توانیم بگوییم که سنوات مبلغی است که در هنگام پایان کار و یا پایان یک سال کارکرد کارگر به او تعلق می‌گیرد. این مبلغ به اندازه یک ماه حقوق کارگر است. به زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که اگر کارگری یک سال در کارگاه مشغول به فعالیت باشد در پایان سال به اندازه یک ماه حقوق به او سنوات تعلق می‌گیرد.

کارفرمایی که از شکایت کارمندی عصبانی است

گاهی ممکن است فردی برای ۱۰ سال در محلی کار کند و طی این مدت هیچ‌گونه سنواتی به او تعلق نگرفته باشد. فرد کارگر بعد از ده سال می‌تواند سنوات چند ساله خود را از کارفرما مطالبه کند.

اغلب کارگران در این شرایط ترجیح می‌دهند از کارفرما شکایت کنند تا بتوانند سنوات خود را پس بگیرند. برخی از کارگرها گمان می‌کنند که اگر اخراج شوند و یا استعفا بدهند مزایایی مانند سنوات در زمان تسویه حساب به آنها تعلق نمی‌گیرد. در حالی که این طرز فکر اشتباه است. سنوات در هر شرایطی به کارگر یا کارمند تعلق می‌گیرد. اگر در زمان تسویه حساب، کارفرما سنوات عیدی یا باقی حقوق شما را نداد می‌توانید از طریق متخصصان ما اقدام به شکایت از کارفرما بابت عدم تسویه حساب کنید.

متن شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

هنگامی که کارگر تصمیم می‌گیرد از کارفرما شکایت کند باید مراحل متفاوتی را پشت سر بگذارد. یکی از این مراحل تنظیم متن شکایت نامه است. معمولاً اغلب کارگران برای صحت و درستی این متن انجام آن را به متخصصان می‌سپارند. در این مورد تصمیم به شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی نیز می‌گیرند.

برای آنکه از کارفرما بابت عیدی، سنوات یا سایر مزایا شکایت کنید بهتر است یک نسخه از قرارداد خود را داشته باشید. باید بگوییم که قرارداد این کارگر و کارفرما در ابتدای استخدام بسته می‌شود. قرارداد ممکن است از نوع شفاهی و کتبی باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه شما را ارجاع می‌دهیم به مقاله قرارداد کار چیست.

کارفرمایان باید روش درست محاسبه سنوات و عیدی کارگر را بدانند. هرچند اغلب کارفرمایان از یک روش واحد برای انجام محاسبات استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که محاسبات آنها با مشکل مواجه شده و در نهایت منجر به شکایت کارگر می‌شود. اگر روش صحیح محاسبه مزایای کارگران از سنوات، عیدی، اضافه کار حقوق و غیره را نمی‌دانید جای نگرانی نیست؛ چرا که متخصصان ما روش درست این محاسبات را به زبان ساده و با پشتیبانی کامل برای شما شرح می‌دهند. برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

کارمندان شرکت در حال مشورت

شکایت از کارفرما بابت ساعت کاری

علاوه بر شکایت از کارفرما بابت حقوق کم شکایت در موارد متعدد دیگر نیز انجام می‌پذیرد. یکی از آنها به دلیل نارضایتی کارگر از ساعت کاری است. برخی از کارفرمایان ساعت کاری را به درستی محاسبه نمی‌کنند. به طور مثال: ساعت کاری کارگران ۴۴ ساعت در هفته است. البته این ۴۴ ساعت ممکن است با وجود تعطیلات رسمی تغییر کند. علاوه بر آن، تعداد روزهای کاری در ماه‌های گوناگون و یا حتی سال‌های متفاوت، متغیر است. کارفرمایان برای محاسبه ساعت کاری باید این موارد را حتما در نظر بگیرند.

در برخی از موارد کارفرمایان اضافه کاری‌های بیش از اندازه‌ای را به کارگر می‌دهند که در آن صورت کارگر از ساعت‌کاری‌های طولانی ناراضی می‌شود. برای اینکه از جزئیات اضافه کاری و دادن اضافه کاری‌های قانونی به کارگر مطلع شوید شما را ارجاع می‌دهیم به مقاله اضافه کاری چیست؟

سخن آخر

در این مقاله جزئیاتی را در مورد شکایت از کارفرما در ارتباط با مواردی مانند نپرداختن عیدی، سنوات و یا حقوق و بیمه برایتان شرح دادیم. همان‌طور که می‌دانید کارگرها بابت کاری که انجام می‌دهند باید از حقوق قانونی بهره‌مند شوند.  در صورتی که کارفرما این حقوق را به طور کامل به آنها نپردازد کارگران می‌توانند از کارفرما شکایت کنند. برای شکایت از کارفرما باید به سامانه جامع اداره کار مراجعه نمایند. در این سامانه مراحل متفاوتی را طی خواهند کرد تا در نهایت، جلسه‌ای برای رسیدگی به شکایت در اداره کار برای آنها تشکیل شود.

دریافت مشاوره از تیم سمیه عبدالوند

 

 

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر