صفحه اصلی » مقالات » حقوق و دستمزد » دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه

دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه

دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل

دستمزد مقطوع، دستمزدی است که با توجه به آن کارگاه‌های صنفی اقدام به ارسال لیست بیمه به سازمان تأمین اجتماعی کرده و اینکه کارفرما باید حق بیمه‌ای را برای کارگر خود پرداخت کند که متناسب با نرخ مقطوع تعیین شده توسط تامین اجتماعی باشد؛ یعنی نباید حق بیمه پرداخت‌شده بیشتر از مبلغ مقطوع مشخص‌شده پرداخت شود. در ادامه این نگارش نکات مهم و همچنین فایل جدول دستمزد مقطوع برای مشاغل آورده شده است.

دستمزد مقطوع چیست؟

دستمزد مقطوع، دستمزدی است که با توجه به آن کارگاه‌های صنفی اقدام به ارسال لیست بیمه به سازمان تأمین اجتماعی کرده و اینکه کارفرما باید حق بیمه‌ای را برای کارگر خود پرداخت کند که متناسب با نرخ مقطوع تعیین شده توسط تامین اجتماعی باشد؛ یعنی نباید حق بیمه پرداخت‌شده بیشتر از مبلغ مقطوع مشخص‌شده پرداخت شود.

این مبلغ دستمزد مقطوع هیچ ارتباطی به مزد تعیین شده بین کارگر و کارفرما ندارد.

همه ی مشاغل نیاز به تعیین حداقل دستمزد ندارند و سازمان تامین اجتماعی فقط برای یکسری مشاغل مشخص، اقدام به تعیین دستمزد مقطوع می‌کند. کارفرمایان می‌توانند با توجه به دستمزد تعیین‌شده توسط سازمان تأمین اجتماعی، حقوق کارگران خود را پرداخت کنند و پرداختی بیشتر از آن مبلغ، تأثیری در ارائۀ خدمات تامین اجتماعی ندارد و سازمان تامین اجتماعی با توجه به مبلغ تعیین‌شده توسط خود، خدمات را ارائه می نماید.

چگونگی مشخص شدن دستمزد مقطوع

با توجه به اختیاراتی که به سازمان تامین اجتماعی طبق ماده ۳۱ و ۳۵ قانون داده شده است و طبق پیشنهاد ارائه شده از طرف هیات مدیره در خصوص دستمزد مقطوع و تصویب این پیشنهاد توسط شورای‌عالی تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی اقدام به مشخص کردن دستمزد مقطوع برای یک سری مشاغل مشخصی می کند.

نمایندگانی از طرف مجمع‌های امور صنفی و همچنین اتحادیه‌های مرتبط با آن‌ها، با حضور در کمیته‌ای برای کارشناسی کردن این مبلغ، میزان دستمزد مقطوع را مشخص می‌کنند و با ارائۀ آن به هیئت‌مدیره و همچنین شورای عالی مربوط به سازمان تامین اجتماعی، آن را تصویب می کنند.

دستمزد مقطوع مشخص‌شده، مبنایی برای کم‌کردن حق بیمه مربوط به مشاغل طبق ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی است. این دستمزد فقط در بعضی از مشاغل و صنف‌ ها کاربرد دارد و با توجه به آن، کارفرما موظف است  حق بیمه ی کارگران خود را متناسب با آن محاسبه و پرداخت کند و نمی‌تواند کمتر از دستمزد مقطوع تعیین‌شده برای کارگران خود حق بیمه پرداخت کند.

این دستمزد متناسب با قوانین تصویب‌شده به وسیله ی شورای عالی در مورد حداقل دستمزد روزانه ی کارگر و مزایای پرداختی به وی مشخص می گردد و با توجه به دستمزد مقطوع تعیین شده، کارفرما باید لیست بیمه را تهیه و حق بیمه را پرداخت کند.

ما لیستی از دستمزد مقطوع مشاغل مختلف که توسط سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ مشخص گردیده، را تهیه کرده و در دسترس شما عزیزان قرار می دهیم می توانید این لیست را از طریق لینک زیر دانلود کنید و مورد استفاده قرار دهید.

دانلود جدول دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل در سال 1403

دانلود جدول دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل در سال 1403

در این قسمت جدول دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حق بیمه برای سال 1403 مشاغل مختلف از جمله آرایشگر، آشپز، مکانیک، جوشکار، حسابدار و صندوقدار در صنفهای مختلف و… برای شهرهای با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر و شهرهای با جمعیت بیش از 500 هزار نفر قابل مشاهده و دانلود است:

راهنمای-اطلاع-از-مشاغل-مشمول-دستمزد-مقطوع-سال-1403

راهنمای اطلاع از مشاغل مشمول دستمزد مقطوع سال 1403

فهرست دستمزد مقطوع مشاغل صنوف در دو جدول شامل 322 نوع فعالیت از جمله مشاغل مرتبط با هتل‌ها و مهمان‌سراها، نجاری، انواع نانوایی، نقاشی ساختمان، مؤسسات نشر و فروش کتاب، مؤسسات بارکشی شهری و بسته‌بندی اثاثیه، مؤسسات تاکسی‌تلفنی، فروشگاه‌های لباس و پوشاک و به طور جداگانه برای هریک از رشته‌های شغلی این مشاغل به تفکیک شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰هزار نفر و شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰هزار نفر از سوی سازمان تامین‌اجتماعی منتشرشده و در سایت سازمان تامین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir قابل دسترسی است.

شیوه جستجوی شغل در جدول فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع

شیوه استفاده از جداول مربوط به ضرایب فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع سال 1403 به صورت زیر است:

  1. در مرحله اول، صفحه مربوط به عنوان شغلی خود را در جداول زیر پیدا کنید
  2. جدول دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل در سال 1403 را از انتهای مقاله دانلود نمایید
  3. به صفحه مورد نظر در پی دی اف مراجعه نمایید
  4. ضریب مناسب دستمزد مبنای کسر حق بیمه خود را بر اساس جمعیت شهر محل زندگی خود مشاهده می‌کنید

به عنوان مثال برای تعیین دستمزد مبنای کسر حق بیمه برای یک استادکار درجه 2 در رسته درودگری، ابتدا کلمه درودگری را در این مطلب جستجو نمایید (از کلیدهای ترکیبی ctrl+F نیز می‌توانید کمک بگیرید). این رسته شغلی در ردیف 112 قرار دارد و اطلاعات حق بیمه مشاغل مربوط به آن در صفحه 22 پی دی اف قابل مشاهده است.

به این ترتیب با مراجعه به صفحه 22 پی دی اف، دستمزد مبنای کسر حق بیمه برای یک استادکار درجه 2 در این رسته شغلی، برای شهرهای با جمعیت کمتر از 500,000 نفر برابر با 2,034,840 ريال (معادل 1.15 حداقل مزد در سال 1403) و برای شهرهای با جمعیت بیشتر از 500,000 نفر برابر با 2,211,790 ريال (معادل 1.25 حداقل مزد سال 1403) است.

در این مطلب جدول راهنمای فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع در سال 1403 در اختیار شما قرار گرفته است که میتوانید راهنمای این مشاغل را به صورت فایل پی دی اف دانلود و مشاهده کنید: