چگونه شکایت کنیم وقتی قرارداد نداریم

احتمالاً می‌دانید که برخی از کارفرمایان با کارمندان و کارگران خود قرارداد نمی‌بندند. البته بدون قرارداد که نمی‌شود در جایی کار کرد یا باید قرارداد کتبی داشته باشید یا قرارداد شفاهی! اما نداشتن قرارداد کتبی, کار را سخت و پیچیده می‌کند. بسیاری از افراد می‌خواهند از کارفرمای خود شکایت کنند اما چون قرارداد ندارند و از روند کار مطلع نیستند مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. گاهی قضیه بسیار پیچیده می‌شود. کارگری می‌گوید کارفرما با من هیچ قراردادی نبسته بیمه من را نیز رد نکرده است چگونه می‌توانم از او شکایت کنم؟ ما در اینجا می‌خواهیم نکات مهمی را که در ارتباط با شکایت بدون قرارداد وجود دارد برایتان مطرح کنیم. اگر به دنبال دانستن این نکات هستید چند دقیقه از وقت خود را به ما اختصاص دهید.

مراحل شکایت از کارفرما

در صورت داشتن یا نداشتن قرارداد، شکایت از کارفرما شامل چند مرحله می‌شود. برای اطلاع از این مراحل پیشنهاد می‌کنیم به مقاله شکایت از کارفرما نگاهی بیندازید. در این مقاله جزئیات کامل شکایت و نکات مهمی که باید در ارتباط با آن بدانید را برایتان شرح دادیم. شکایت از کارفرما مراحل گوناگونی دارد.

مراحل ثبت شکایت از کارفرما

اگر در هر مرحله قدم اشتباهی بردارید ممکن است نتوانید به درستی حقوقتان را دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر مهارتی در تنظیم دادخواست برای شکایت از کارفرما ندارید این کار را به متخصصان ما بسپارید برای ارتباط با ما در اینجا کلیک کنید‌.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد

یکی از مراحل مهم که در ارتباط با شکایت از کارفرما وجود دارد ارائه دادن مدارک است. حال اگر قرارداد موجود نباشد این مدارک جزئی تر و بیشتر می‌شوند. برای اینکه رابطه کارگری و کارفرمایی را ثابت کنید در صورت نداشتن قرارداد باید مدارک بیشتری را ارائه دهید. از جمله این مدارک می‌توانیم به پرینت حساب اشاره کنیم.

عواقب نداشتن قرارداد هنگام شکایت

هنگامی که تصمیم به شکایت می‌گیرید باید مدارک لازم و کافی را جهت ارائه در جلسات اداره کار در دسترس داشته باشید.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

بسیاری از کارفرمایان به منظور آنکه برای کارگران خود بیمه رد نکنند قراردادشان را به شکل شفاهی می‌بندند. لازم است بدانید که نداشتن قرارداد نمی‌تواند مانع از اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی شود. نداشتن قرارداد علاوه بر کارگر به ضرر کارفرما هم تمام می‌شود. در این مورد می توانیم به قضیه سنوات اشاره کنیم. اگر کارفرما با کارگر قرارداد نداشته باشد و سنوات را در پایان سال به او پرداخت کند باید در پایان کار با آخرین حقوق، مابه التفاوت سنوات کارمند را نیز پرداخت نماید. در اینجا کارفرما متوجه می‌شود که نبستن قرارداد سبب رساندن زیان مالی بسیار زیادی به او می‌شود.

شاید شما هم تا به حال عبارت دائمی شدن کارگر را شنیده باشید اما آیا در ذهنتان این سؤال ایجاد شده است که دائمی شدن کارگر در چه شرایطی اتفاق می‌افتد؟ در کشور ما اغلب ادارات بسیار مهم دولتی یا مراکز مرتبط با آموزش و پرورش افراد را به شکل دائمی استخدام می‌کنند اما اغلب شرکت‌های خصوصی استارت‌آپ‌ها یا بسیاری از کسب و کارهای کوچک معمولاً کارگران را به شکل قراردادی و نیمه وقت به کار می‌گیرند. اما در شرایط خاصی که با کارگر و کارمند قرارداد بسته نشود احتمال آن که اداره کار رأی بازگشت به کار دائم را برای کارمند یا کارگر صادر کند بسیار زیاد است. در این شرایط کارفرما باید به شکل دائمی حقوق و مزایای کارگر را پرداخت کند.

سخن آخر

بعد از مطالعه این مقاله نکته مهمی که باید بدانید این است در ارتباط با شکایت از کارفرما بدون قرارداد خودسرانه هیچ اقدامی نکنید. ترجیحاً با یک متخصص روابط کار مشورت نمایید تا بتوانید دادخواست خود را به شکل درست تنظیم کرده و رأی بازگشت به کار دائم خود را به شکل موفق و یا حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کنید. متخصصین ما با ۱۸ سال تجربه در زمینه ارائه مشاوره روابط کار آماده ارائه همکاری به شما عزیزان هستند.